האיגוד שמאיים על ראשי הישיבות

נקמת הרשמים: "הישיבות שלא יעבירו כסף יישארו ריקות"

הכרזת מלחמה של הרשמים: איגוד חדש מאיים להחרים את הישיבות שלא יעמדו ב"תשלום הראשים" שסוכם עמן קודם לכן. ראש ישיבה: "אברכים שנפלטו מפינת הקפה, הם יכריעו על עתידנו?" (חרדים)

אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

חשיפת כיכר השבת: תופעת ה'רשמים' לישיבות שהלכה וצברה תאוצה בשנים האחרונות סחפה אליה עשרות צעירים חרדים שהפכו למגייסים של בחורי ישיבה לישיבות חדשות. כעת, חושף "כיכר השבת" כי וותיקי הרשמים החליטו להקים איגוד שיפעל מול הישיבות השונות. המטרה: מלחמה בתופעה במסגרתה ראשי ישיבות מבטיחים לרשמים סכומי כסף גבוהים בשחור, אולם לא עומדים בהבטחותיהם.

שוק בשר, שמור לי ואשמור לך וסחר חליפין: כך זה עובד

אבל לפני הכל, כמה מילים על תעשיית הרשמים: אפשר לגנות אפשר לשבח את התופעה, אולם בכל מקרה נדמה כי כולם יסכימו לכך שתופעת הרשמים לישיבות אינה עומדת להיעלם מהמפה. מדובר באברכים שהחליטו לנצל את שעות הפנאי והיכולת השיווקית שלהם, ונרתמים לסייע לראשי הישיבות לגייס בחורים מוצלחים לישיבתם, מה שמסייע כמובן ליצירת שם של ישיבה מעולה ויוצר גלגל שהופך את הישיבה המדוברת לניצבת בכותל המזרח של עולם הישיבות.

התופעה רווחת בעיקר בעולם הישיבות הליטאי, אולם חודרת אט אט גם לישיבות לבני עדות המזרח ולעולם התורה החסידי. בעוד ה'רשמים' הראשונים סייעו לישיבות חדשות לגייס בחורים עבור השיעורים הראשונים על מנת שהישיבה תתפוס תאוצה, כיום ישנם רשמים העוסקים בגיוס בחורים עבור 'חיזוק' ב'קיבוץ' של ישיבות חדשות או ישיבות המנסות להעלות את הביקוש לישיבה.

"זה התחיל כפרוייקט חובבני של כמה אברכים צעירים שביקשו כאמור לסייע לישיבה בה הם למדו והתעלו ברוחניות אך כיום זה הפך לתעשייה של ממש המגלגלת סכומי עתק לצד רשת של קשרים ופרוטקציות" מספר אברך המעורב בתחום.

המחירים: "מ-2,000 ש"ח - ועד 15,000 ש"ח על כל ראש"

רשם טוב, על פי הנתונים שבידי "כיכר השבת", יכול להרוויח במספר חודשים סכום של עשרות אלפי שקלים ולעתים אף מאות אלפי ש"ח. גורם המתמצא בענף אומר: "ראשי הישיבות משלמים לרוב 'לפי ראש', על כל בחור ישיבה ישלמו ראשי הישיבות סכומים הנעים בין 2,000 שקלים ויכולים להגיע עד ל-15,000 שקלים לראש אצל הרשמים הבכירים".

לדברי הגורם, "מדובר בכסף טוב, 'שחור', שאינו מדווח ומהווה הכנסה נאה למי שמוצלח בתחום. הרשמים הבכירים יכולים להרוויח סכומים של למעלה ממיליון שקל בשנה רק מרישום למספר מצומצם מאוד של ישיבות" אומר הגורם.

צריך להבין, שאם פעם היה מקום לחובבנים, כיום הכל "הפך למקצועי". ראשי ישיבות תלויים ברשמים. רשם טוב יכול לבנות לראש הישיבה את המוסד, ולחילופין באותה מידה רשם גרוע עלול להרוס אותו - הכל תלוי ברשם ובכוח השפעתו.

הכוח שבידי הרשמים הינו עצום כאמור. תפקידם הוא לגייס ללימודים בישיבה את מירב המוחות העילויים והשקדנים מהישיבות הקטנות בהן הם לומדים כיום. במקביל, בשנים האחרונים נפתח שוק של ממש גם בשיעורים היותר גבוהים, כמו גם ב"קיבוץ".

"במידה רבה הם אלו שיקבעו את עתידה של הישיבה לטוב או לרע. אם יגיעו בחורים מצויינים לשיעור א', הרי שהמגמה תימשך ובעקבות שמה הטוב של הישיבה יגיעו עוד בעקבותיהם, כך הישיבה תצמח ותתרחב", מסביר אברך שעסק בתחום.

"הבחורים בסך הכל משמשים כחיילים על לוח שחמט"

לדבריו, הסכומים שרשמים מקבלים פר ראש הם בלתי נתפסים. "זה גם תלוי מי הבחור כמובן, אבל בסופו של יום זה נעשה 'שוק בשר' כאשר חלק מראשי הישיבות מסכימים לקבל לדוגמא שני בחורים חלשים תמורת שלושה בינוניים ואחד מצויין. זו תעשייה של ממש שהבחורים בסך הכל משמשים בה כחיילים על לוח שחמט".

ראשי הישיבות מטבע הדברים לא אהבו, בלשון המעטה, את התופעה שהתפתחה להם מתחת לאף ובניגוד לדעתם. רבים מהם, לא אהדו את העובדה שאברכים צעירים יקבעו את גורל ישיבתם, אולם הם נאלצו ברובם מחוסר ברירה לשתף פעולה עם התופעה.

"הזוי שאני צריך להיות תלוי ברשם, להיות מתוח כבר מתחילת הקיץ או מזמן אלול איזה בחורים הוא יצליח להביא לי לישיבה", אומר בשיחות סגורות ראש ישיבה ליטאי. "בכלל, הסכומים שהם 'למדו' לדרוש הפכו לגדולים במיוחד בתקופה האחרונה, הם חשים שהכוח והשליטה נמצאים בידיים שלהם. אבל אין ברירה, הישיבות הממש גדולות או טובות לא צריכות אותם, לעומת זאת, מרבית הישיבות חייבות זאת ואנחנו הופכים להיות תלותיים בהם".

מנגד, טוען רשם מוכר כי הציבור מפריז בכוח ובתדמית שניתנת להם. "אנחנו בסך הכל עוזרים לבחורים להשתלב במקומות שמתאימים להם מבחינה רוחנית ותורנית ומסייעים כמובן גם לראש הישיבה. אבל זה ברור שמי שקובע אם הישיבה תיחשב לטובה או למצויינת זה ראש הישיבה לצד הצוות הרוחני של הר"מים והמשגיחים".

"ראש ישיבה שלא ישלם - הישיבה שלו תישאר ריקה"

הרשם מסכים עם זאת שיש טעם לפגם בכך שהדבר הפך לסחר מכר של "שמור לי ואשמור לך" והחלפות. "זה באמת לא נראה טוב. לא הסכומים שמתגלגלים כאן ולא אווירת התגרנות אבל זה מה יש... אין איך לשנות את המציאות, ככה הדברים עובדים היום".

כאמור, ל"כיכר השבת" נודע כי וותיקי הרשמים החליטו להקים איגוד במסגרתו יפעלו יחדיו מול הישיבות. הרשם משבח את היוזמה, וטוען כי הדבר ייקבע תנאי סף מתאימים. "לא ייתכן שכל אחד ייכנס לתחום וישבור את השוק ללא ידיעה והבנה מוקדמת. חייבים ליצור בידול בין המקצוענים לחובבנים".

אלא שגורמים המעורים בנושא אומרים ל'כיכר השבת' כי הסיבה האמתית להקמת האיגוד היא העובדה שלאחרונה החלו ראשי ישיבות להבטיח סכומים גבוהים עבור עבודת הרישום, ולאחר פתיחת ה'זמן' התחמקו ולא שילמו את הסכומים עליהם סגרו מראש. "האיגוד יהווה איום על ראשי הישיבות" אומר גורם המעורה בפרטים, "ראש ישיבה שלא ישלם את שכר הרשם - לא יוכל להשיג יותר שום רשם מהאיגוד. הישיבות יישארו ריקות" הוא מוסיף.

רשם באחד מהישיבות החדשות אומר בשיחה עם 'כיכר השבת' כי לאחרונה החלו ראשי ישיבות להתנות את תשלום הסכומים עבור בחורי ישיבה שהרשמים הצליחו לגייס ל'תקופת חיזוק', בכך שהבחורים יישארו בישיבה יותר משלושה חודשים. "זה כמו בסלולר, בחור ישיבה שהגיע לחיזוק ולא נשאר, אנחנו לא נקבל עליו תשלום, וזה לא הוגן, אנחנו עבדנו על זה קשה, מגיע לנו הכסף הזה" אומר הרשם.

ראש ישיבה חרדי אמר כי מדובר ב"סחיטה", כדבריו של הרשמים: "זה פשוט חציית כל הגבולות, מישהו צריך לקום ולעשות לזה סוף. אברכים שאפילו פינת הקפה בכולל פלטה חושבים שהם אלו שיחליטו לכתוב לחיים או למוות ישיבות שלמות? הם עושים עבודה חשובה, וכל הכבוד להם על כך, אבל לנסות להחריב ישיבות ולפגוע בעולם התורה? יש גבול".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר