מעל 20% זוכים יהודים

פרופ' אומן: הסיבה לפרסי נובל הוא התלמוד

לאור זכייתו של יהודי נוסף בפרס נובל לפיזיקה הסביר פרופ' ישראל אומן, זוכה פרס נובל לכלכלה, מדוע לדעתו היהודים זוכים בפרסים רבים כל כך מעבר ליחסיותם באוכלוסיה (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(פלאש90)

האוכלוסייה היהודית מהווה פחות מרבע אחוז מתוך אוכלוסיית העולם, ואין שנה שאין נציג יהודי בין חתני פרס נובל. המתמטיקאי זוכה פרס נובל לכלכלה לשנת 2005 פרופ' ישראל אומן, התראיין ל"וואלה" על זכייתו של פרופ' מייקל קוסטרליץ, יהודי מאוניברסיטת בראון שבארה"ב והציג את התאוריה שלו על הזכייה של יהודים רבים כל כך.

פרופ' אומן פתח את דבריו בנימה משועשעת ואמר "את בטוחה שקוסטרליץ הוא יהודי? השם הוא קצת יהודי אבל בדקת את הנושא הזה?". בהמשך הסביר פרופ' אומן כיצד מחולקים פרסי הנובל ברחבי העולם ואת הסיבה להימצאותם של יהודים רבים ברשימת הזוכים. "אוכלוסיית העולם בדרך כלל לא זוכה בפרס נובל", אמר פרופ' אומן, "פרס נובל זה פחות או יותר לעולם המפותח, העולם המערבי. אומנם בפיזיולוגיה עכשיו זכה יפני אבל סך הכל מדובר בעולם המערבי. גם האחוז בתוך העולם המערבי, שזה אולי רבע מאוכלוסיית העולם מקסימום, גם שם האחוז של יהודים הוא גבוה מאוד".

פרופ' אומן טוען כי ההתבלטות של יהודים בעולם המדע החלה לפני דורות רבים, בתקופת התלמוד והתורה. "אני חושב שבתרבות היהודית, תלמוד תורה הוא הערך העליון", אמר פרופ' אומן, "אין משהו חשוב יותר מתלמוד תורה. בכל המאות ואלפי השנים, התלמיד החכם היה הדבר שהכי שאפו אליו". הוא הוסיף כי "גבירים וגם פשוטי העם ניסו תמיד לחפש תלמיד חכם כדי לחתן איתו את בנותיהם". לדבריו, "תלמוד תורה זה ערך ולא קיים בשום תרבות אחרת. עיסוק אינטלקטואלי אצל יהודים זה הדבר הכי נחשב". זוכה פרס הנובל אמר כי העיסוק האינטלקטואלי ביהדות מגיע גם לנושאים אחרים, כגון פיזיקה

בהמשך הראיון לוואלה אמר פרופ' אומן כי רוב הזוכים היהודים בפרסי נובל מקבלים את הפרס דווקא במקצועות המדעיים, פשוט משום שיש יותר פרסים בתחום הזה. "יש לנו את עגנון בספרות, יש את בגין, פרס ורבין בשלום. זה לאו דווקא במדעים", אמר פרופ' אומן, "יש יותר זוכים במדעים, אבל יש גם יותר פרסים במדעים. הייצוג שלנו בסך הכל הוא לא רע, ואני חושב שזה בגלל העיסוק האינטלקטואלי".

פרופ' אומן סירב להעריך אם המגמה הזו תימשך. "אני לא נביא ולא בן של נביא", אמר פרופ' אומן, "כששואלים אותי שאלות כאלה על מה יהיה בעתיד אני אומר - מה שיהיה, יהיה". עם זאת, הוא הוסיף כי "אין שום סיבה להניח שהמגמה תיפסק. זה לא עניין של עשרות שנים, זה מאז שנוסד פרס נובל".

כשנשאל פרופ' אומן על חייו של זוכה פרס נובל לאחר קבלת הפרס, העיר הפרופסור כי הוא מנסה לעבוד, אך מפריעים לו. "ביקשתם ממני להופיע ולדבר על פרסי נובל. חלק ניכר מזמני מוקדש לדבר על פרסי נובל שלי ושל אחרים", אמר פרופ' אומן וציין כי עבד עד שתיים בלילה ולאחר הראיון הוא יעבוד קצת, יאכל ארוחת צהריים ובהמשך היום יערוך שיעור תלמוד עם הנכד שלו.

זוהי לא הפעם הראשונה שהפרופסור המוערך טוען שלימוד התורה הוא זה שהשביח את המוח היהודי גם בראיונות עבר התייחס אומן לנושא. ”יכול להיות שיש גנום יהודי המביא לכך שיש יהודים רבים הזוכים בפרס נובל והוא תוצאה של הערכים היהודים" אמר אומן בראיון בגלי ישראל לפני כמה שנים, והוסיף כי "הערך היהודי הנעלה ביותר והוא מעל לכל דבר אחר הוא לימוד תורה וזה חשוב יותר משמירת שבת. הגמרא אומרת שחזקיהו המלך ועם יהודה ניצל מסנחריב רק בגלל לימוד תורה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר