דיי לתמימות

למה אין לכם ברכה מהכספים שתרמתם? כי רובם עברו למנכ"ל העמותה

כללי המשחק של העמותות מתחילים להשתנות. הציבור כבר לא מאמין אוטומטית בכל "מבקש רחמים", ומיליוני השקלים שהיו זורמים למנהלי העמותות מתחילים להיעצר (הנבחרת)

במקום שהכסף יועבר לנזקקים, המנהלים חגגו. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

עם ישראל הוא עם רחמן, אין ספק. צדקה היא דבר חשוב ומחויב - גם בכך אין ספק. אלא שעם תום שנת תשע"ו, עוד עובדה לא מוטלת בספק: הציבור החרדי החליט: די לתמימות, די לאמונה האוטומטית בכל 'מבקש רחמים' - בפרט כש"איכא דרכא אחרינא", יש דרך קלה לעמת בין התצוגה החיובית החיצונית של העמותה לבין העובדות המוצקות אודות פעילותה.

לפני כ-35 שנים הוקמה ברשות התאגידים שבמשרד המשפטים, יחידה בשם "רשם העמותות". בין מחלקות היחידה ישנה "מחלקת פיקוח ובקרה" שבין פעילויותיה בולטת אחת - מחלקת "ניהול תקין".

רשם העמותות בוחן כל עמותה במדינת ישראל בשלל בחינות ובדיקות, ביניהן - האם הכנסות העמותה משמשות רק לקיום מטרותיה המוצהרות והמותרות או גם "לקיום הארגון". רק עמותה שענתה לדרישות הרשם זוכה ל"אישור ניהול תקין".

והנה עוד רגולטור מבורך. בישראל קיים סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, לפיו אדם שתורם לעמותות מסוימות נהנה מזיכוי ממס בשיעור 35 אחוז מתרומתו. כדי שעמותה תיכלל ברשימת הארגונים שתרומה אליהם מעניקה את הזיכוי המבוקש, עליה להגיש בקשה לרשות המסים, לה מצורפים פרטים על פעילות המוסד, דו"חות כספיים ועוד.

סעיף 46 מסמיך את שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת להחליט אם העמותה שהגישה את הבקשה עומדת בקריטריונים הקשיחים. גם לאחר קבלת האישור, נמצאות העמותות הללו תחת פיקוח רשות המסים ונדרש מהן לשלוח לרשות המסים מדי תקופה קצובה מסמכים ספציפיים, בכדי שזכאותה תיוותר בתוקף.

אז נכון, לעתים יש לחכות שנתיים עד שמקבלים את האישורים הללו, במהלכן תמיד יהיו "מתנדבים" שיתרמו לעמותה הישרה-לכאורה, אך אלו לא חייבים להיות אתם. כי אם האישורים הללו אינם בנמצא - אחת משתים: או שהעמותה לא תקינה, כפשוטו, או שהיא התעצלה להגיש דו"חות כפי שנדרש ממנה שזו גם פרשנות לא מחמיאה במיוחד לעמותה החסרה.

כל אחד ואחת, בשיטוט פשוט באתרים הרשמיים של הגופים המוזכרים, יכול בקלות מפתיעה ומבורכת לראות מי מסודר עם האישורים המחויבים - ומי לא, כי בזמן זה, זמן ה"אש" של עמותות הצדקה, בו הן גורפות מליונים, מוטל עלינו לבדוק לאן נגרפים הסכומים האדירים היוצאים מכיסנו? אם הם אכן מועברים לנזקקים חסרי ישע שללא ספק קיימים בשפע או לשדרוג עסקת הליסינג האחרונה של מנהל העמותה?

כי, כידוע, היום זה כבר לא ברור מאליו, 'כללי המשחק' בעמותות הצדקה השתנו השנה לבלי הכר: לאורך שנים ארוכות, לבם של אנשים רעד מקולה של אישה בשיחה מוקלטת המתייפחת על בעלה החולה, והם מיהרו לתרום מאות שקלים בחודש מפיתם ומלחמם - בעודם מאמינים שהכסף באמת מגיע לידיים הנכונות.

מפת עמותות הצדקה הייתה יציבה ובלתי מעורערת - היה שחקן בולט בציבור היותר עממי, שבאמצעות זעקות הילדים שזעזעו את עור התוף ממקלטי הרדיו (כשעל משדר התרמה שכזה הופרשו כ-300 אלף ש"ח עובר לסוחר) גרף מליונים בשנה, ובשדרה המרכזית של הציבור החרדי, ה'מיינסטרימי', תפסה עמותה - בעלת שם מרשים - נתח משמעותי בנוכחות ובהצלחה שיווקית.

רק בשנה שחלפה החלו להתברר הנתונים האמתיים: עשרות מליוני ש"ח "נעלמו". אם נכמת את זה בהיקף תרומות, כ-5000 אנשים שעשו הוראת קבע של 199 שקלים למשך 36 חודשים - מנין הטיפולים של החולה, איך לא... - "העבירו" את כספם לכיסו/רכבו/חשבון הבנק של מנהל העמותה.

בחודשים האחרונים נחשפו ב"כיכר השבת" ה'ספרים השחורים' של העמותה השנייה - חלוקות צדקה שלא ממש היו, כספים שהוצאו בלי שידוע לאן עברו, ואלו הן דוגמאות עדינות יחסית מתוך השערורייה שחשיפתה הכתה גלים.

תכל'ס, אף אחד לא היה ממש שמח לו נודע מה עוללו בכספיו, בפרט שבדרך כלל מדובר בכספי מעשרות. ואם תהיתם מדוע אין לכם ברכה בכסף, יתכן והתשובה נעוצה בכך שכספי המעשרות שלכם עזרו ל...מימון מנכ"לים וחתונות ילדיהם.

אך, כאמור, השורות האחרונות לא נועדו להשרות נימת דכדוך כלשהי. ההפך הוא הנכון. מוטב שנדע כי כיום יש מה לעשות בנידון: התנהלות נכונה של כל אחד ואחת מאיתנו, הכוללת את הבדיקה הפשוטה שהוצעה בזאת - עשויה להועיל רבות בהסדרת כל הסוגיה הרגישה והחיונית של עמותות הצדקה והתרומות לפעילותן הברוכה.

כיכר השבת בפרויקט מיוחד לקח על עצמו את המשימה החשובה והקים את "נבחרת העמותות". כל עמותה תיבדק באופן יסודי ותקבל תו תקן איכות, ורק אלו שימצאו עומדות בתנאים - יהיו "בנבחרת העמותות", וככה אתם תדעו שאם תתרמו לאחת מהעמותות שנבדקו, כספכם מועבר באופן תקין ושקוף לנזקקים.

העמותות שנמצאות כרגע בנבחרת העמותות עומדות בתנאים המחמירים של כיכר השבת, וכל תרומה שתישלח אליהן תהיה בדרך ליעדה באופן אמין וישר. בכל שינוי, נהיה הראשונים לעדכן.

זק"א - חילוץ והצלה בזמן אמת. שליחי חסד גם במקרים הקשים ביותר.
עמותת "בית חם" - המובילה את הטיפול בבריאות הנפש במגזר. במקצועיות ובדיסקרטיות.
קופת העיר - העמותה שמסייעת לעשרות אלפי משפחות נזקקות, מזון, ביגוד וליווי צמוד.
אפרת - האגודה לעידוד הילודה בעם היהודי, נאבקת בהפלות ומסייעת לחשוכי ילדים.

כשנותנים תרומה מוודאים שהכסף מגיע ליעדו! בדקו שהעמותה מתנהלת ביושרה ואמינות, ושהעזרה מגיעה לנזקקים ולא נעצרת אצל העסקנים שמתעשרים על חשבוננו. כנסו לנבחרת העמותות שלנו ובחנו בעצמכם!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר