חיזוק ליום כיפור

חושך בעיניים, אור בנשמה: תופעה ושמה הרב רונן חזיזה

הוא תופעה של ממש, מאות רבות מגיעים לכל שיעור שלו בכל מקום בארץ, ומתרגשים משיעור שחציו מועבר עם גיטרה ובחושך מוחלט ֻֻ| ערב כיפור, 'כיכר השבת' בראיון מיוחד עם הרב רונן חזיזה (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
הרב רונן חזיזה (באדיבות: אש קודש)

על הבמה אין לייזרים או אורות צבעוניים ומכונת עשן, אלא שתי נרות קטנים שמרצדים. הקהל יושב בחושך גמור, עם פלאפונים מכובים, מרותק כולו, כל אחד אל תוך עצמו ונשמתו, זהו השיעור-מופע של הרב רונן חזיזה שבתקופה האחרונה הפך לתופעה של ממש עם מאות משתתפים בכל שיעור.

בעזרת הגיטרה איתה הוא "מדבר עם השם", שירה מעומק הלב ושירים קליטים במיוחד, חלקם מקוריים וחלקם של זמרים אחרים, הוא מביא את הקהל להתרגשות גדולה שלא ניתן לראותה במקומות אחרים. ניתן לשמוע בחושך המשחרר יבבות של בכי חנוק כמו גם שירה אדירה אותה מלבה הרב חזיזה באמצעות דיבורים מלהיבים שמכניסים את הקהל לאווירה המיוחדת.

יש כאלה שקוראים לו "קרליבך הספרדי", אך הוא עצמו לא מסכים עם הכינוי, "יש דמיון מצד זה ששנינו עושים מוזיקה עם נשמה אבל אצל קרליבך המוזיקה הייתה העניין, אצלי המוזיקה היא כלי בלבד כדי לדבר עם השם ולהתקרב אליו", הוא אומר בראיון ל"כיכר השבת".

זו גם הסיבה שלמרות שכתב שירים רבים במהלך השנים הוא לא טורח להקליט אותם בצורה מסודרת באולפן עם עיבודים וכלי נגינה נוספים מלבד הגיטרה שלו, "אפשר להתקרב לקדוש ברוך הוא דרך שירים אבל אצלי זה לא שירים אלא דיבורים עם השם. אני לא שר סתם שירים אלא רק שירים בהם אני מדבר עם השם", אומר הרב חזיזה ומוסיף כי האלבומים הרבים אותם הוא מוכר אחרי ההופעות הם בעצם הופעות מוקלטות, "השירים בלי הדיבורים באמצע לא שווים זה חייב לבוא ביחד", הוא מוסיף נחרצות.

הוא החל את דרכו במשפחה דתית לאומית ולמד בישיבת נתיב מאיר בירושלים, שם התחזק והפך לחרדי. עם הקמת ערוצי הקודש השמיעו רבים משיריו שהפכו ללהיטים דוגמת "אבאל'ה אוהב אותך בכל מצב", "בתשובה שלמה" ועוד רבים וטובים.

ביום ראשון השבוע הגעתי לשיעור-מופע החודשי של הרב חזיזה בירושלים ולמקום הגיעו קרוב ל-600 בני אדם שגדשו את האולם בהפרדה מלאה ומוחלטת. בקהל ראיתי אברכים ליטאים עם כובעים וחליפות, בחורי ישיבה צדיקים למראה וגם כאלו שכיפה קטנה צמודה לרעמת שיער בלתי מזוהה או לפדחת מבהיקה ועגיל.

"אני פועל בשני מישורים", מסביר הרב חזיזה ומספר על פרויקטי הלימוד הגדולים שלו "חמש דקות תורה" חוברות לימוד ייחודיות שמסייעות ללמוד הלכה ומוסר או בסדרה חדשה 5 דקות לימוד תנ"ך. החוברות של הרב חזיזה זוכות לפופולאריות רבה וסדרת סיפורי הילדים שלו אף תורגמה לאידיש והיא בימים אלו מתורגמת לאנגלית. פרויקט חדש נוסף של הרב חזיזה הוא חומשים חדשים עם פירוש נגיש לפרשת השבוע.

וכמובן יש את מישור המוזיקה והשיעורים, "דרך המוזיקה אני יכול להגיע לאנשים רבים שקשה להגיע אליהם בדרך הרגילה" הוא מסביר. בתחילת המופע הוא מבקש מהקהל לכבות את הפלאפונים יחד עם האור שכבה אף הוא. "אני שונה מכל ההופעות, אני לא מוכן להופיע באור, כל העניין הוא שכל אחד ניצב לבד מול בורא עולם ויכול לדבר איתן", הוא מסביר.

במהלך המופע הוא מכריז על שתי דקות של חשבון נפש כל אחד עם עצמו כשהוא מנגן נעימה אינסטרומנטלית בגיטרה, הקהל מתנועע בדבקות ואני רואה בחושך את חלקם מליט את פניהם בידם כפי שרק בחושך היו מעיזים לעשות.

למרות הנשמה והלב אותם הוא משקיע במוזיקה שלו הוא לא מוותר על הקטע המקצועי ופריטות הגיטרה שלו מדויקות כמו גם שירתו, שירת רוק חצי צרודה ומרגשת. "בעבר הייתה לי להקת חתונות וניגנתי ושרתי בה במשך שנים רבות, אך זה ממש לא העניין, המוזיקה היא הכלי בלבד".

לשאלה האם הוא משתייך לזרם מסוים דוגמת ברסלב הוא משיב "ממש לא. כמובן שכשאני מדבר על לדבר עם השם אני מדבר גם דיבורים של רבי נחמן בלי להתבייש או לעשות חשבון, אבל אני לוקח הכל מכולם מבלי להשתייך לחסידות ברסלב". לדבריו, בעבר הייתה נטייה לאנשים לקשר אותו לברסלב בשל העובדה שהיה לו קשר קרוב עם המוהרא"ש שגם שר משיריו "אני ספרדי רגיל לכל דבר ועניין. בציבור החרדי יש נטייה להכניס אנשים למגירות ולומר על כל אחד לאיזה ציבור הוא משתייך, אבל אני לא משתייך לאף חסידות".

בשנים האחרונות מלבד המופע הקבוע מידי שבוע בישיבה אותה פתח בצפת, הוא מגיע למקומות רבים בארץ וממלא אולמות, "אני מרגיש צורך חזק של אנשים לפתוח את הלב ולדבר עם בורא עולם" הוא אומר ומציין כי ישנה פתיחות גדולה מאד בשנים האחרונות גם בקרב הציבור החרדי, "יש שינוי גדול מאד בקרב הציבור החרדי שנפתח מאד בשנים האחרונות גם לדברים קצת שונים ואני רואה את זה בקהל שמגיע לשיעורים. אני מוזמן גם לישיבות וקאמפים והבחורים שרים ומתרגשים מאד. לפעמים לוקח לי זמן עד שאני מצליח להסביר להם את העניין של לדבר עם השם ככה בחושך אבל כשהם נכנסים לזה הם מתלהבים מזה מאד", הוא מספר בשמחה רבה.

יש משהו בפשטות של הרב חזיזה שכובשת את הלבבות ופותחת אותם, הוא רחוק מכל ההצגות שלפעמים נמצאות בסביבתם של אנשים מצליחים עם קהל גדול של "חסידים" וההתבטלות שלו ל"דיבור עם השם", מושג שחוזר פעמים רבות כל כך בדבריו היא מרגשת ומעוררת את הלב כל השנה ובפרט בערב יום הכיפורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר