מחפש כותרת ביציאה

המטרה של אובמה: בעוד 20 שנה תהיו במאדים

תחילת תקופת הדמדומים, בשלהי כהונתו האחרונה כנשיא ארה"ב, ונראה כי אובמה מחפש כותרת: "כשאניף את נכדי על הכתפיים", הוא מצהיר, "אנשים יסעו למאדים כדי להישאר שם" (חדשות, עולם)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
בווידאו: תיעוד חדש ממאדים, שפורסם בסוף השבוע (צילום וידאו: נאס"א, תמונה ראשית: שאטרסטוק)

ברק אובמה, נשיא ארצות הברית, הציג את חזונו בנוגע לפעילות האנושית בחלל - כשלושה חודשים לפני סיום כהונתו. אובמה מציב היום מטרה: לשלוח בני אדם לכוכב הלכת מאדים כבר בעוד כ-20 שנה שיישארו שם לאורך זמן, והחזרתם בבטחה לגלובוס המוכר להם.

במאמר סמי-נוסטלגי שפרסם באתר האינטרנט של רשת CNN מתאר אובמה: "באחד מזיכרונותיי המוקדמים ביותר, סבי מניף אותי על כתפיו, ואני מנופף בדגל ומקבל את פניהם של האסטרונאוטים שלנו ששבו להוואי. זה היה שנים לפני שהאדם הראשון דרך על הירח, עשרות שנים לפני שהנחתנו רכב על מאדים, ודור לפני שתמונות מתחנת החלל הבינלאומית החלו להופיע ברשתות החברתיות".

"אני עדיין חש את אותה פליאה מתוכנית החלל שלנו, כפי שהרגשתי בילדותי", מתרפק אובמה. "התוכנית מייצגת חלק חיוני באופי שלנו - סקרנות וחקרנות, חדשנות וכושר המצאה, הרחבת הגבולות של מה שאפשרי, לפני כולם. מרוץ החלל שבו ניצחנו לא רק תרם להתקדמות טכנולוגית ורפואית חשובה לאין ערוך, אלא הוא גם היה מקור להשראה לדור חדש של מדענים ומהנדסים, שיש להם מה שדרוש כדי להשאיר את אמריקה בחוד החנית".

כזכור, בשנה האחרונה גילתה נאס"א מים זורמים על מאדים וראיות להימצאות קרח על אחד הירחים של צדק; היא מיפתה - ברזולוציה גבוהה יחסית - את כוכב פלוטו, במרחק של מיליארדי קילומטרים מכדור הארץ; טלסקופים של סוכנות החלל האמריקנית גילו כוכבי לכת נוספים דמויי כדור הארץ, שמקיפים כוכבים רחוקים - שלל מחקרי בלתי מבוטל לשנה אחת.

לדעתו של אובמה, זה לא מספיק. "הצבנו מטרה ברורה", הוא מכריז, "והיא חיונית לפרק הבא בסיפור של אמריקה בחלל: שליחת בני אדם למאדים כבר בשנות ה-30 של המאה ה-21, והשבתם בבטחה לכדור הארץ, כאשר ברקע קיימת השאיפה שבהמשך נישאר שם לאורך זמן. הגעה אל מאדים תדרוש המשך שיתוף פעולה בין הממשל לבין יזמים מהמגזר הפרטי, וכבר יצאנו לדרך הזו. בטווח של השנתיים הקרובות, חברות פרטיות ישלחו בפעם הראשונה אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית. הצעד הבא יהיה להגיע מעבר לגבולות מסלולו של כדור הארץ".

"אני נרגש להודיע שאנחנו עובדים עם השותפים המסחריים שלנו, במטרה לייצר סביבה ברת-קיימא שתוכל לשנע ולספק את צורכי האסטרונאוטים במשימות ארוכות-טווח בחלל העמוק. משימות אלה ילמדו אותנו כיצד בני אדם יוכלו לחיות רחוק מכדור הארץ - דבר שנזדקק לו במסע הארוך למאדים.

יום אחד, אני מקווה להניף את נכדיי על הכתפיים. אנחנו עדיין נסתכל אל הכוכבים בפליאה, כפי שבני האדם עשו מאז ומעולם. אבל במקום לצפות בכיליון עיניים לחזרתם של החוקרים האמיצים שלנו, אנחנו נדע כי בזכות ההחלטות שאנחנו מקבלים עכשיו, הם נסעו לחלל לא רק על מנת לבקר, אלא כדי להישאר", פוסק הנשיא בשאפתנות מה, זמן לא רב טרם סיום כהונתו האחרונה כנשיא המעצמה הגדולה בעולם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר