לב חכם לימינו

האם כדאי ללכת ברחוב ללא המשקפיים?

למה כדאי לגור בבני ברק דווקא? האם השמועות בדבר דבריו של שר התורה על המשיח נכונות? מתוך החוברת של "אורחות יושר" מעצותיו של שר התורה, מרן הגר"ח קנייבסקי (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(דוד זר)

בעלון מיוחד של ארגון 'אורחות יושר' מובאים לקט הדרכות והוראות בעניני תורה, מוסר, ותשובות שהשיב מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי לשואלים.

כיכר השבת מביא מעט מההשאלות המעניינות שהגיעו לפתחו של שר התורה.

בני ברק

רגיל מרן הגר״ח להורות לשואלים לגור בבני ברק כשמתאפשר, כידוע. פעם חזר אחד אל מרן וביקש לשאול אחר בקשת מחילה: הרב אמר לי לגור דווקא בבני ברק, ובדקתי את הענין וזה יהיה מאוד קשה ומסובך עבורי. אני רוצה לשאול ולהבין מה הטעם בדברי הרב?

השיב לו מרן הגר״ח בפשטות: "כי בבני ברק יש יותר תורה!"

שקוע בלימוד

אברך בן תורה ביקש ברכה "שאני יהיה שקוע בלימוד".

חייך מרן שר התורה ואמר: "תיהיה!" אין זה ענין ל'ברכה', אלא צריך לעמול ולהיות שקוע בתורה.

לימוד עם תוספות

צורב צעיר שאל: כיצד הדרך היותר טובה ללמוד גמרא ולזכור את הלימוד, האם בלימוד גמרא עם רש"י ללא תוספות קל יותר לזכור או שלא? והשיב רבינו שליט"א: "אדרבה, לימוד עם תוספות יותר קל לזכור". [כלומר, מכיון שזה יותר קשה ללמוד, קל יותר לזכור, כמו שאמרו בגמרא 'מילתא דלא רמיא עליה דאיניש לאו אדעתיה'].

הוראות לראש כולל

בכולל אברכים עם מספר קטן של אברכים, נוצר מצב ששרר רפיון מהלימוד בכולל. בעקבות כך פנו ראשי הכולל אל רבינו שליט"א ושאלו:

האם עליהם להוציא מהכולל אברך שמדבר באמצע הסדר?

והשיב מרן הגר״ח : "לא להוציא".

האם להוריד מסכום המילגה לאברך המאחר ואינו עומד בזמני ההגעה לכולל?

והשיב : "לאברך שמאחר באופן קבוע, אפשר להוריד".

איך להתמודד עם המצב שנוצר, ומה הדרך שהכולל יחזור למצבו הטוב?

והשיב מרן : "ללמוד מוסר".

חינוך של יתומים

אשה אלמנה רח"ל שנשארה לגדל לבדה שלושה ילדים, שלחה ושאלה: מאז פטירת אבי המשפחה התעוררו בעיות עם כמה מהילדים, בעיקר בעניני חינוך, מה תעשה כדי לחנכם כראוי כשאין אבא?

והשיב מרן שליט"א: ראשית כל היא צריכה להתפלל על כך, ושנית, כדאי שתבקש מאברך [אפילו בתשלום] שילמד עם הבנים ויחזור עמם על תלמודם, וכן ילמד עמם ספרי מוסר, ובעז"ה יהיה ברכה והצלחה.

מחכים למשיח

נכנס יהודי אל מרן הגר״ח והגיש מכתב ובו שאלה, וכך כתב: לאחרונה יש שמועות רבות בשם הרב בנושא המשיח, שהמשיח ממש בפתחה ולכן לא לטוס לחו"ל וכו' ושהשנה המשיח יגיע. האם השמועות נכונות?

והשיב לו רבינו: אנחנו מתפללים ואומרים בכל יום "אע"פ שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא".

התעמלות

בחור ישיבה צעיר שאל את רבינו שליט"א, הרופא הורה לו לעשות פעילות גופנית - כגון הליכה - מידי יום, האם מוטל עליו החיוב לשמוע לרופא ולעשות כך?

והשיב מרן שיכול לעשות כדברי הרופא, אבל שישתדל לחשוב בלימוד בזמן זה ולנצל אותו ולא לאבד הזמן לבטלה.

עצות לקרחת

נשאל מרן שר התורה בדבר ילד כבן אחד - עשרה שנים, שהחלו לפתע פתאום להקריח שערות ראשו. הרופאים בהם דרש, עמדו אובדי עצות מאחר וכל הבדיקות שנעשו לא העלו תוצאה המסבירה את התופעה. מה ניתן לעשות?

והורה שיחליף את שמו ל"אריה", מכיון ששם זה הוא סגולה לבריאות [וכן שאר שמות בני אדם שמקורם בשמות של חיות, כמש"כ בשם הגדולים (מערכת גדולים אות ו' ג')"כי בזה ינצל מחולאיים"]. בנוסף ייעץ רבינו שליט"א שיגש הילד לכהן "ליטהר", כלומר להתברך ע"י ובעז"ה יועיל לרפואתו.

סגולת המעשר

יהודי אמיד שאל עד כמה ראוי להשתדל בנתינת 'חומש' לצדקה ולא להסתפק ב'מעשר', לא ענהו רבינו שליט"א ישירות אלא רק אמר: "הגר"ח מוואלזין ז"ל מביא בשם הגר"א ז"ל (מובא בשאילתות אות צ"ז) שלתת מעשר כספים – זה סגולה לפרנסה, ולתת חומש – זה סגולה לעשירות".

קדימה בצדקה

יהודי נכנס אל רבינו שליט"א ושאל, יש ברשותי סכום כסף נכבד המיועד לצדקה, ומסופקני למי לתת – האם לקרובי משפחת או לקופת צדקה מוכרת או שמא בכלל למקום אחר?

והכריע רבינו שליט"א שיתן לקרובי משפחתו אם הם תלמידי חכמים.

אל תטוש תורת אמך

אברך [ספרדי] שאל, אשתי לובשת כיסוי ראש מבד [מטפחת] כמנהג משפחתה, ואני רוצה שתעבור ללבוש פאה מכמה טעמים, האם אפשר וראוי הדבר?

והשיב : "לא צריך לשנות את המנהג, מטפחת זה גם מנהג טוב ואם כך נהגו אצלה, לא ראוי לשנות".

אל תרבה שיחה

נכנס אברך צעיר ושאל, כמה זמן חייב הוא להיבטל מלימודו בכדי לשוחח עם אשתו? והשיב רבינו [כפי שהורה מרן החזו"א זצ"ל] שצריך להקדיש לזה זמן מסוים.

חזר השואל וטען באזני מרן עוד טענות והסביר ביתר פירוט את מצבה הקשה של האשה ובעיקר שהיא בודדה בעולם ובעלה הינו היחיד כמעט שיכול להאזין להרגשותיה ומצוקתיה, ונענה שר התורה ואמר שא"כ הרי זה בגדר חסד, ועליו להיות לה לעזר ואחיסמך ככל שנדרש.

בן תורה עולם הזה והבא

בחור בשידוכים שאל, אני נפגש עם המיועדת והיא אומרת שהיא רוצה חתן שמצד אחד הינו בן תורה ומצד שני היא רוצה גם עולם הזה... מה לעשות?

נענה רבינו שליט"א ואמר בפליאה: "מה הסתירה בזה? אדרבה, תגיד לה שבבן תורה יש גם עולם הבא וגם עולם הזה!".

שמירת העיניים

אברך בן עליה שלצורך שמירת העיניים נהג ללכת ברחוב ללא משקפיים, שאל את רבינו שליט"א האם להימנע מכך מכיון שקורה מחמת זה לפעמים שהולך ברחוב ופוגש חברים ומכרים ואינו מברכם לשלום מכיון שאינו מזהה אותם ועלולים להיפגע, האם זה סיבה לחזור וללכת ברחוב עם המשקפיים?

והשיב מרן שיכול להמשיך כמנהגו להסיר את משקפיו ברחוב, ולא יחשוש שמא יפגעו חבריו.

מסיבת הודיה

מעשה היה באשה שחלתה במחלה קשה, והבטיחה שבאם תתרפא תערוך סעודת הודאה ושבח להקב"ה.

בחסדי שמים אכן הבריאה, ועמדה לקיים את הבטחתה, אלא שעלה חשש בליבה שמא הפרסום לנס עלול להביא עין הרע שתשלוט בה, וא"כ אולי עדיף להמנע מכך.

ואמר רבינו שליט"א שאין כל חשש עין הרע בזה, ומכיון שכך קיבלה על עצמה, עליה לקיים הבטחתה.

שרוולים ארוכים – דעת החזו"א

נכנס אל רבינו שליט"א ת"ח מבוגר מידידיו של רבינו שליט"א, עם כמה מתלמידיו. רבינו המכירו משכבר הימים קיבלו כדרכו במאור פנים ושמע את דבריהם.

אחד התלמידים לבש חולצה עם שרוולים קצרים – מעל המרפק – ורבינו העיר כפי שרגיל שיש להקפיד ללבוש חולצה עם שרוולים ארוכים. מששמע זאת אותו ת"ח, פתח וסיפר לרבינו את אשר אירע עמו עצמו בילדותו אצל מרן החזו"א זללה"ה, וכך סיפר: לפני כשבעים שנה, הייתי ילד בן שש שנים כשהגעתי בפעם הראשונה בחיי אל החזו"א, וכמנהג הילדים אז [ואף המבוגרים...] לבשתי חולצה עם שרוולים קצרים וגם מכנסיים קצרים. והחזו"א אמר לי שצריך ללבוש שרוולים ארוכים ומכנסיים ארוכים.

המשיך הת"ח וסיפר: הייתי הילד היחיד שלבש בגדים ארוכים, וכל הילדים צחקו עלי ולגלגו לי... אך זה לא הפריע לי כלל מאחר והחזו"א הסביר לי את טעם הדבר, שכאשר לומדים תורה ונוגעים במקומות המכוסים צריך ליטול ידיים, וא"א להימנע מלגעת במקומות המכוסים כאשר לובשים בגדים קצרים, וע"כ צריך ללבוש בגדים ארוכים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר