"לישב בסוכה"

איזה חלות יאכלו גדולי ישראל הערב בסוכה?

האם כדאי לאכול פיתות בליל החג הראשון בסוכות? איזה חלות אכל הסטייפלער בליל יו"ט ראשון של סוכות? השאלה שהתעוררה בעקבות החומרא של הגר"מ שטרנבוך (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(פלאש90)

כידוע, הגאון הגדול הגר"מ שטרנבוך עורר בספריו על 'חומרא' מעניינת במיוחד, שבלילה הראשון בסוכות יש הידור מיוחד לאכול חלות שנאפים ללא תוספות כלל. השנה חזר מרן פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך על ה'חומרא' בשיעור שנשא לפני אברכים לאחר יום כיפור, ואמר לתלמידיו כי "יש מדקדקים שלא לצאת מצוות אכילה בליל יו"ט ראשון של סוכות ב'חלות' פשוטות המצויים בשוק, כי הם נאפים עם שמן ותוספות כדי לתת בהם טעם, ולדעת השו"ע יש לחוש שברכתו 'מזונות' כדין "פת העשויה בכיסנין", ואין יוצאין בזה יד"ח בלילה ראשון דסוכות, וכ"ש שיש להדר לא לאכול 'חלות מתוקות' כי לדעת השו"ע ברכתם מזונות ואין יוצאין בהם את המצוה דאורייתא בליל יו"ט ראשון, ומה גם שלדעת ה"פרי מגדים" אין יוצאין ב'חלות' כיון שאין זה לחם עוני.

רבים מתושבי בני ברק הוותיקים זוכרים עדיים את ה'רעש' שהתעורר בבני ברק לפני עשרות שנים, זמן קצר לאחר שיצא לאור ספר "מועדים וזמנים" מאת הגר"מ שטרנבוך, כאשר 'הסטייפלר' זצ"ל למד בספר 'מועדים וזמנים', ולאחר לימוד מעמיק ב'חומרא' המעניינת אשר נכתבה בספר 'מועדים וזמנים'- בחלק א' סי' פ"ו, הכריע כי אכן ראוי להחמיר בכך, וביקש מבני משפחתו לאפות עבורו באופן מיוחד חלות פשוטות ללא שום תוספות מלבד קמח מים ומלח, כדי לאכול מהם 'כזית' ראשון בליל סוכות, דבר שעורר בזמנו רעש גדול בבני ברק, ורבים וטובים החזיקו אחריו אף הם ב'חומרא' זו.

כמובן גם בנו של הסטייפלר, מרן שר התורה הגר"ח קניבסקי, ממשיך את דרך אביו ואוכל בלילה הראשון של סוכות חלות מיוחדת הנאפות ללא תוספות על ידי בני משפחתו, כמו גם הגאון הגר"מ שטרנבוך האוכל חלות מיוחדות הנאפות עבורו ללא תוספות כשמן וביצים.

לאחר השיעור נשאל הגר"מ שטרנבוך מדוע הוא מקפיד לבקש דווקא חלות מיוחדות הנאפות ללא שמן ותוספות, וכי אי אפשר לצאת גם באכילת "פיתות" פשוטות? הגר"מ השיב כי אכן אפשר לצאת גם באכילת 'פיתות', אלא שמפני כבוד המועד, כדי שלא יהיו מונחים על שולחנו פיתות פשוטות המיועדות לאכילה ביום חול, הוא נוהג לאכול דווקא חלות מכובדות וגדולות שנאפות במיוחד לחג הסוכות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר