4 שנים לפטירתו

המוזיקאי שאולי לא הכרתם, אבל השפיע על אהוד בנאי, שולי רנד ורבים אחרים

כ"ה תשרי, יום השנה הרביעי לפטירתו של הזמר היוצר והשחקן, אברהם אבוטבול. אלבומיו ושיריו הרבים היו פורצי דרך והשפיעו על רבים מיוצרי המוזיקה היהודית המקורית (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
אברהם אבוטבול ז"ל (יח"צ)

הוא הקדים את זמנו במובנים רבים, ובעולם בו מושמעים שירים דתיים ופיוטים בלב הפריים-טיים זה נראה לא מובן. שיריו ויצירתו היוו השפעה אדירה על מוזיקאים רבים מהשורה הראשונה דוגמת ה'בנאים', ברי סחרוף, שולי רנד ועוד רבים וטובים.

עוד במוזיקה:

הוא שיחק בסרטים, דוגמת 'אושפיזין' שם גילם את דמותו של בן ברוך טוב הלב. הוא יצר כל חייו, עד שהמחלה הארורה התנחלה במוחו ועצרה את כל התכניות.

היום חלו ארבעה שנים לפטירתו של הזמר והיוצר אברהם אבוטבול, מראשוני ופורצי הדרך של המוזיקה היהודית המקורית. אבוטבול, שהוציא ב-2001 יחד עם השותף המוזיקלי שלו, הכנר והמעבד גדי פוגטש - גאון בפני עצמו - את האלבום 'בית הקדושה', היה לאחד היוצרים המקוריים והבולטים במוזיקה היהודית המקורית.

אברהם אבוטבול ז"ל (יח"צ)

אלבומו הראשון היה אלבום אוונגרד ייחודי ששילב בין פסוקים לבין תורתו של רבי נחמן מברסלב וכלל שירים ויצירות מורכבות מוזיקלית אך רכות לאוזן. אבוטבול היה אחראי לרוב הלחנים ופוגטש היה המעבד והמוח הגאוני מאחורי המורכבות המוזיקלית של האלבום.

האלבום, למרות השפעתו העצומה על המוזיקה היהודית המקורית ויוצריה, נחל כישלון כלכלי. לפני 15 שנה המוזיקה היהודית הייתה סוג של "ג'וק" לציבור קטן במיוחד והכינוי "מוזיקה אלטרנטיבית" שהעניקו לה תחנות הרדיו החרדיות דאז - ערוצי הקודש, לא סייע למכירות.

כאמור, האלבום הפך לסוג של נכס צאן ברזל במוזיקה היהודית המקורית ועד היום הוא נחשב לאחד האלבומים הבולטים בתחום, זאת למרות שלא ניתן להשיג אותו בחנויות כבר שנים ארוכות.

כדי להבין עד כמה מדובר היה באלבום משמעותי, סיפר שולי רנד כי באותה תקופה הקליט כבר אלבום שלם שהיה בשלבי הכנה אחרונים והוא קיווה להוציא אותו תוך כמה חודשים אך אז שמע את "בית הקדושה" והחליט פשוט לגנוז את האלבום כולו. "הבנתי שכל מה שעשיתי לא מספיק ברמה ואני צריך לעשות הכל מחדש", סיפר לאחר מכן רנד בראיון.

שולי רנד ואברהם אבוטבול ז"ל (ארכיון)

אבוטבול ניסה את מזלו מאוחר יותר עם אלבומים נוספים, שגם הם לא זכו להצלחה לה קיווה האמן. אחד מהם היה עם אמן הגיטרות המוכר דני ממן (עושים תשובה), ובשלישי הוא אף אירח את אהוד בנאי ששר לחן חדש ומרגש במיוחד של אבוטבול ל'ידיד נפש'.

חוסר ההצלחה והרצון להתפרנס מהאמנות שלו לא היטיבו איתו והוא סבל מכך רבות. לקראת סוף קיץ תשע"ב חלה אבוטבול וגידול התגלה במוחו, הוא היה בבית החולים כחודשיים בלבד כשהוא מתכנן תכניות רבות כיצד לחגוג את החלמתו, לצדם של חברים רבים ואחיו, השחקן המפורסם אלון אבוטבול שהגיע במיוחד מלוס אנג'לס כדי לשהות לצדו של אחיו החולה.

אברהם ואלון. האחים אבוטבול (ארכיון)

למרבה הצער, הוא השיב את נשמתו לבוראה בגיל 52 בלבד, כשהוא מותיר שירים רבים שעוד לא הוקלטו ויצירה מפוארת שלא זכתה לכבוד הראוי לה.

לאחר פטירתו, ישב גדי פוגטש על מחשבו האישי של אבוטבול ולקח חומרים מתוכו ויצר מהם את האלבום "בית הקדושה 2". כך באופן מצמרר יצאו שירים רבים וטובים של אבוטבול רק לאחר פטירתו.

כיום, ארבע שנים לאחר פטירתו ישנן יוזמות להנצחת יצירתו של האמן המיוסר, חלקן בדמות הופעות של אמנים ששרים את שיריו של אבוטבול. באחת מהן השתתפו אהוד בנאי, שולי רנד, מוש בן ארי, דודי לוי, עדי רן, האחים גת ואמנים נוספים שהכירו את אבוטבול באופן אישי ומעריכים מאד את יצירתו המוזיקלית.

(מתוך בית הקדושה 2)

(יצירה של אבוטבול)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר