השלום הספרדי • מאחורי הקלעים

אייל משיח רוצה להציל את "הספינה הספרדית" | פרופיל

כולם מדברים על 'השלום הספרדי', אך יש אחד שפועל ככל יכולתו כדי לממש את חזון השלום • 'כיכר השבת' בפרופיל מיוחד על איש העסקים אייל משיח שמבקש להציל את 'הספינה הספרדית' (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
אייל משיח עם הגר"ש כהן והגר"ש עמאר (צילום: כיכר השבת)

כשבחוץ כולם מדברים על מהלכים ל'שלום ספרדי' שלעתים מתקדמים ולעתים נתקלים בקשיים, מאחורי הקלעים יש שם אחד שמוזכר שוב ושוב: איש העסקים החרדי אייל משיח.

יהודי חרדי ספרדי, מיליונר תושב פתח תקווה, מקורב מאוד לראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר ולגאון רבי יעקב כהן - בנו של נשיא מועצת חכמי התורה ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן.

"כיכר השבת" בפרופיל מיוחד על איש העסקים שפועל ללא ליאות למען השכנת השלום בציבור הספרדי.

אייל משיח הנו יהודי עשיר שמתעסק בשוק היהלומים, המחזיק בחברה שמתעסקת בניקוי אבני חן.

אייל משיח עם הראשל"צ הגר"י יוסף (צילום: יעקב כהן)

בניו וחתניו של משיח לומדים בישיבות וכוללים, הקים בעבר את קרן הישיבות הספרדיות, וכך הוא זוכה לקשר אישי עם ראשי הישיבות הספרדיות. ומקביל הוא עומד בראשות ארגון להקמת מקוואות בישובי פריפריה. בין היתר נחשב משיח למקורב לבית מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי.

אביו, אלברט משיח, בן ה-83, נולד למשפחה ירושלמית, דור שלישי בענף אבני החן ונחשב לאחד ממייסדי תעשיית אבני חן בישראל. בשנת 1999 העניקה התאחדות תעשייני היהלומים לאלברט משיח את התואר יקיר תעשיית היהלומים. כיום, אייל מנהל את כל העסקים של אביו.

בחודשים האחרונים החל משיח לקדם את תהליך השלום בציבור הספרדי דרך צינור מרכזי בש"ס - הגאון רבי יעקב כהן, בנו של הגר"ש כהן. בין משיח לרב כהן נרקם קשר אישי ובין היתר משיח נחשב לאחד הנדיבים המרכזיים שמסייעים לרב יעקב כהן להקים בניין חדש לישיבה שבראשותו בעיר ביתר.

אייל משיח עם הרב יעקב כהן (צילום: יעקב נחומי)

באמצעות הקשר הזה נסללה הדרך לפגישה החשאית בין הגר"ש כהן לגר"ש עמאר, באישון לילה. פגישה שגרמה לשינויים דרמטיים אצל הגר"ש כהן בכל הקשור לשלום הספרדי.

הפגישה הזו שימשה, במקביל, כיריית הפתיחה למאבק פנימי של צמרת ש"ס עם הגר"י כהן. ראשי המפלגה לא ידעו על הפגישה בין הרבנים, הם עודכנו עליה דרך התקשורת. חלקם הרגישו שהרב יעקב כהן מוביל מהלך לשלום מבלי לעדכן אותם ומבלי להתייעץ עמם.

אייל משיח עם מרן הגר"ח קנייבסקי (באדיבות המצלם)

מאז אותה פגישה קידם הרב יעקב כהן אירועים פומביים משותפים המעבירים מסר ברור. זה החל בשיעור של הגר"ש עמאר בהיכל הישיבה שבראשותו, המשיך בעצרת סליחות משותפת וב'הקבלת פני רבו' לשני הרבנים. כאשר כל האירועים הללו אורגנו, איך לא, על ידי איש העסקים אייל משיח.

משיח, שכאמור נחשב לחסיד של הגר"ש עמאר, הבין בחודשים האחרונים שיהיה בלתי אפשרי לקדם שלום אמיתי דרך ראשי ש"ס וחצרות הרבנים, ולכן החליט לקרוא תיגר על אלו בנהגת ש"ס שלא יכולים, או לא מסוגלים, לקדם שלום עם רבו המובהק. הוא עקף את כולם ועבר לעבוד ישר מול הבית בעיר העתיקה. מקור הכוח וההשפעה של המפלגה הספרדית.

אייל משיח עם נשיא המועצת הגר"ש כהן (צילום: יעקב נחומי)

בשיחה בלעדית עם "כיכר השבת" מתייחס לראשונה אייל משיח למאבק הספרדי והמאמצים לשלום ואומר: "אני רואה מול עיניי את הספינה הספרדית, את מה שמרן הרב עובדיה בנה, מתרסקת, החזון התורני מתפורר לנגד עינינו, צריך לאט לאט להרים את זה מחדש, להציל את הספינה ששוקעת".

אתה חושב שבסוף המהלך יהיה שלום אמיתי בציבור הספרדי?

"בהחלט, השלום מתקדם לאט לאט ובעזרת השלום בסוף יהיה שלום ואחדות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר