מלחמת החקירות

שבוע לבחירות לנשיאות: כל הלכלוך יוצא

חמש חקירות מרחפות מעל קלינטון ואנשיה על התנהלותה והקשרים הבעייתיים עם קרן קלינטון, מנגד מנסים הדמוקרטים להצביע גם על התנהלות בעייתית של דונלד טראמפ (בעולם)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום מסך יוטיוב)

שבוע לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב ומלחמת החקירות וההשמצות הפכה בשבועיים האחרונים לגלויה וסוערת במיוחד. כנגד קלינטון ומקורביה מתנהלות כרגע חמש חקירות שונות חלקן משמעותיות מאד.

החקירה המרכזית איתה מתמודדת מזכירת המדינה לשעבר היא סביב השימוש שלה בשרת לא חוקי לקבלת מיילים, השמדת ראיות, שיבוש חקירה, חשיפת סודות.

אחרי שקלינטון חשבה שהפרשה כבר מאחוריה הודיע ה-FBI ביום שישי האחרון כי לא פחות מ-650 אלף מיילים שנמצאו על מחשבו הנייד של חבר הקונגרס לשעבר אנתוני ווינר, בעלה של יד ימינה של הילרי קלינטון, הומה אבדין, ייבחנו במסגרת החקירה שמתנהלת נגדו על מעשים מפוקפקים שעשה - מהלך שהוביל לכאורה גם לממצאים חדשים בחקירת פרשת האימיילים שלה. יתכן שאלפים מבין המיילים הגיעו מהשרת הפרטי של קלינטון - אותו שרת שעומד בלב חקירתה.

ראש הבולשת ג'יימס קומי הסביר בימים האחרונים שהחלטתו חסרת התקדים לעדכן את הקונגרס בדבר החקירה החדשה סביב האימיילים הקשורים לקלינטון, ימים ספורים לפני הבחירות, באה "מכיוון שאנחנו בתקופת בחירות וראוי שהציבור האמריקני יידע על כך. מאידך, כיוון שעדיין איננו יודעים אם האימיילים שהתגלו בחקירה אחרת קשורים לקלינטון או לא, מובן שלא רציתי ליצור רושם לא נכון. הניסיון ליצור איזון במכתב קצר לקונגרס טומן בחובו סיכונים שדברים לא יובנו כהלכה, ורציתי שתשמעו זאת ישירות ממני". בתגובה יצאה קלינטון במתקפה נגד קומי ואמרה שמעשיו האחרונים "מטרידים ביותר" ו"חסרי תקדים".

כאמור, כנגד קלינטון ואנשיה מרחפות עוד 4 חקירות נוספות:

  1. קרן קלינטון - תרומות לא חוקיות ממדינות זרות ושחיתות הקשורה להתנהלותה של קלינטון בעת היותה מזכירת המדינה כאשר על פי החשד גופים שילמו לקרן בשביל הזכות להיפגש עם קלינטון.
  2. קבלת תשלום עבור השפעה.
  3. שחיתות וסיוע לחברות זרות לקבלת חוזים.
  4. התכתבות בעייתיות מוסרית של אנטוני ווינר בעלה של הומה אבדין שהכריזה כי תתגרש ממנו בשל מעשיו.

בחקירות מעורבים בכירים בקרן קלינטון ורבים מיועציה של המועמדת הדמוקרטית ואנשי הקמפיין שלה חלקם אף חתמו הסכמים עם ה-FBI בנוגע לעדותם נגדה.

בנוסף, פרסמה אתמול (ג') הבולשת הפדרלית (FBI) כ-130 מסמכים הקשורים בחקירה ישנה נגד בעלה של המועמדת, הנשיא לשעבר ביל קלינטון. מדובר בחקירה שהסתיימה ב-2005 ללא אישום, ונוגעת לחנינה השנויה במחלוקת שהעניק ביום האחרון לכהונתו ב-2001 למארק ריץ', בעלה של תורמת דמוקרטית.

החנינה המדוברת הייתה אחת מכמה שהעניק קלינטון באותו יום. ריץ' היה איש עסקים ופיננסים שהואשם ב-1983 בעבירות מס וביצוע עסקאות נפט לא חוקיות עם איראן בזמן משבר בני הערובה. הוא שהה בשווייץ בזמן האישום, ולא חזר לארה"ב עד מותו ב-2013. אשתו דניס תרמה כספים לוועידה הדמוקרטית ולגוף שלימים הפך ל"קרן קלינטון". על פי פרסום ב"ידיעות אחרונות" ב-2001, ריץ' היהודי השקיע לאורך השנים כסף רב בישראל, ולקמפיין החנינה התגייסו פוליטיקאים ישראלים בכירים.

המטרה בפרסום החומר דווקא היום לא ברורה ונועדה ככל הנראה לגרום לאנשי הקמפיין להרפות מהביקורת כנגד ה-FBI וראשיו על החלטתם לפתוח בחקירת המיילים שוב.

הפרשיות פוגעות באופן חמור בקמפיין של קלינטון וכבר עתה מצבו של טראמפ משתפר בסקרים השונים, מנגד מנסים הדמוקרטים למצוא "לכלוך" משפטי גם נגד טראמפ בדרכים שונות ומשונות כשהם מנסים לגרום לחידוש החקירה בדבר מעורבות רוסית בקמפיין של טראמפ דבר שלא נמצא לו עד עתה שום סימוכין אפילו רחוקים.

תומכיה של הילרי קלינטון, הטוענים בזעם כי הרשויות אינן עושות דיו כדי לבדוק את טראמפ, דחפו לפתיחת החקירות בנושא. בימים האחרונים דרשו הדמוקרטים שמנהל הבולשת הפדראלית ג'יימס קומי ידון בהן בפומבי, כפי שעשה בשבוע שעבר כשהכריז על כך שאנשיו בודקים מיילים חדשים בקשר לפרשת שרת הדוא"ל הפרטי של קלינטון.

המרדף אחרי טראמפ הוביל את הדמוקרטים לחקור אפילו את עברה הרחוק של משפחתו של טראמפ. על פי הדיווח בעיתון ה'ניוזוויק' חברות בבעלותו של דונלד טראמפ מחקו או הסתירו בעשרות השנים האחרונות באופן שיטתי אלפי מיילים, דו"חות דיגיטליים ומסמכים שנדרשו מסיבות שונות, בהן סיבות משפטיות. השבועון ניוזוויק שחשף את הפרטים בחן אלפי עמודים מדיונים משפטיים, צווים ותצהירים מתיקים שונים שנידונו במהלך השנים בבתי משפט. לפי העיתון, היעלמות המסמכים והמיילים הכעיסה שופטים, תובעים, חוקרים ואזרחים מהשורה שהסתבכו מול עסקיו של איל הנדל"ן והמועמד הרפובליקאי לנשיאות ארה"ב. במעשים אלו הערימו טראמפ ואנשיו קשיים על התיקים וכפו על עורכי הדין לגרור אותם במשך שנים בבתי המשפט.

הדמוקרטים הרחיקו כאמור לכת ולטענתם, מחיקות העדויות והמסמכים על ידי טראמפ תועדו כבר ב-1973 כאשר משפחת טראמפ נתבעה על ידי הממשל האמריקאי בגין סירובה להשכיר דירות לאפריקאים-אמריקאים. האסטרטגיה של המשפחה הייתה פשוטה: להכחיש ולהעלים מסמכים שבית המשפט דרש מהם למסור לידיו.

כאמור, מדובר בהאשמות שיהיה קשה מאד להוכיחן ולהראות שלטראמפ היה קשר ישיר להעלמת מסמכים אך יריביו הפוליטיים ימשיכו לנסות ככל הנראה עד לשנייה האחרונה למצוא את הפרשיה שתפגע במועמדותו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר