הילד הרע של המוזיקה החסידית

שמלצר: אני שולח את ילדיי לחינוך מודרני

זמר הפופ החסידי, ליפא שמלצר, התראיין למקור ראשון והמשיך להפתיע כשהוא חושף את דעותיו. "יש אלוקים של האנשים - 'מה אנשים יגידו' ויש את האלוקים האמיתי" (מגזין)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90 ומתוך פייסבוק)
אמן המוזיקה החסידית ליפא שמלצר ממשיך להפתיע את קהל מעריציו בני הציבור החרדי.
לאחר שהתראיין בפתיחות מדהימה לאתר "כיכר השבת" במהלך חג הסוכות האחרון ושיתף את הציבור בלבטיו לצד הצהרות ישירות ללא משוא פנים, ממשיך שמלצר בקו של "לדבר דוגרי" ובראיון למגזין מוצ״ש של העיתון 'מקור ראשון' מספר על השינויים באורח חייו.
הכתב צביקה קליין מתאר כבר עם תחילת הראיון את ההפרעות ומספר: "את שיחתנו קוטעת כוס מים שהושלכה לעברנו על ידי צעירים חרדים מגג בניין הישיבה. אני קופץ בבהלה, שמלצר כבר מבין שהוא אינו רצוי במקום. "אף פעם לא היה לך ריאיון כזה", אני אומר לו, והוא עצמו מחייך ושולח מבט שפירושו: לא עשית מספיק שיעורי בית".
שמלצר מדבר על ההבדלים בין הקהילות החרדיות בישראל ובארה"ב, וטוען כי בכל צד מרגישים שהצד השני פתוח וליברלי יותר. בשנת 2008 בוטלה הופעתו של שמלצר בהיכל הספורט הניו־יורקי מדיסון סקוור גארדן היוקרתי.
שמלצר מדבר בכאב על כך שהייתה הוראה בארה״ב של רבנים שלא להגיע להופעותיו, בטענה שמדובר ב"ליצנות". לדבריו, גם בישראל דבר כזה יכול היה להתרחש. "זה הרי קרה לזמרים יעקב שוואקי ואברהם פריד במהלך השנים", הוא מזכיר, "אבל לי זה היה מאוד קשה. הרגשתי שטמנו לי פח".
המילה "פח" אך יוצאת מפיו, והנה עוד כוס מים נזרקה לעברנו, הפעם ישירות על הראש של קליין. השניים עברו לפינה שקטה והמשיכו את השיחה.
"השאלה היא האם אני מתלבש אחרת, או שכולם פשוט לבושים אותו הדבר", מספר שמלצר על הלבוש המוזר שלו.
"אולי אני לא חסיד לפי דעת החסידים של היום. הייתי לאחרונה בבית הכנסת של הבעל שם טוב - הוא היה אדם שרצה לעשות שינוי. פעם אמרתי שבקהילה החרדית לא מקבלים חינוך כללי, שזה חבל, הבעיה היא שגם לא מקבלים חינוך יהודי. לא מבינים למשל למה באמת התכוונו הבעל שם טוב ורבנים אחרים כמו הרמב"ם. גם לפני מאות שנים היו אנשים שנלחמו כדי שתהיה פתיחות גדולה יותר אפשר להגיד שאני החסיד החדש".
מקור ראשון מגדיר כי באופן אבסורדי משהו, מי שממותג כאחד מגדולי הזמר החסידי לא יכול להופיע ברוב הקהילות החסידיות. "לרוב קהילות ה'שחור־לבן' יש קושי לסגור הופעה שלי, למרות שאולי החסידים שלהן מעריצים אותי. בזמן האחרון אני יותר נוטה להופיע אצל המודרן אורתודוקס".
בנוסף, גם ארבעת ילדיו של שמלצר לומדים בבתי ספר המשתייכים לזרם המודרן אורתודוקס, המקבילה האמריקנית לכיפות הסרוגות בישראל. "הרבה משפחות חסידיות התחילו לשלוח את ילדיהן לבתי ספר כאלה מפני שהן כמוני – מגיעות מרקע חסידי אבל רוצות חינוך כללי. יש שינויים גדולים מאוד כיום בעולם החסידי בארה"ב, הרי האינטרנט גרם לאנשים להיפתח, כיום אין דבר כזה שרב אומר משהו ורק על פיו יישק דבר. אני לא היחיד שמוביל את המגמה הזאת, אבל יש לי בה חלק".
"הייתי מאוד שנוי במחלוקת. זה לא סוד", אומר שמלצר בגילוי לב ומציין: "היום אני יודע איך להתמודד עם זה, אבל באותה התקופה ללכת לבית כנסת עם אנשים מסוימים היה ממש מסוכן עבורי. הייתי בבית כנסת חסידי מוכר במאנסי, מישהו כיבד אותי להיות חזן, אבל באותו רגע מתפלל בקהל צעק: 'אדם כמוהו יהיה חזן?' מאוד נפגעתי. פסיכולוג בכיר אמר לי פעם - 'אל תתבלבל בין יהודים ליהדות'. זה מסר שהעברתי לילדיי. יש יהדות ויש יהודים. יהדות היא דרך חיים, אבל בתוך הדרך הזאת יש הרבה אנשים שאוהבים לרדת על אחרים, ואנחנו לא שונים מאומות אחרות".
"הקש ששבר את גב הגמל היה שהלכתי לבית כנסת גדול אחרי התקרית של ביטול ההופעה שלי במדיסון סקוור גארדן, ואדם אחד אמר לי: 'למרות שאני מקבל הרבה טלפונים עליך, אני אתן לך להתפלל כאן'. חשבתי לעצמי: מה, אתה תחליט אם אני יכול להתפלל? מה זה משנה, אני מתפלל לה', זה עניין אישי".
שמלצר מספר כי בעקבות כך גמלה בליבו ההחלטה לפתוח בית כנסת משלו בו הוא גם הזמר, גם הרב וגם ראש הקהילה.
אצלי באמת כולם יכולים. נתתי למשל עלייה לאדם, שכן שלי, שלא שומר שבת. אמר לי אחד מהמתפללים במקום: 'אני לא מתפלל אצלך יותר כי נתת עלייה למחלל שבת'. יש אלוקים של האנשים של 'מה אנשים יגידו' ויש את האלוקים האמיתי. אמרתי לו: 'אם היית במדבר לא היה אכפת לך לתת לו עלייה, הבנאדם הזה מגיע מהקהילה שלנו והוא יעלה'.
"בית הכנסת שלי הוא מאוד יצירתי. ארון הקודש הוא בצורת נבל, יש זכוכיות עם איורים של מנהטן והכותל שמתחברים ביחד. בדיוק התקנתי אורות צבעוניים מתחלפים בכל מיני צבעים: כתום, צהוב, כחול, כך שכל פעם שאני רוצה אני יכול ליצור אווירה אחרת".
אורתודוקסי? "כן, אבל השאלה היא מה אתה מגדיר אורתודוקסי. אני אפשרתי למשל לספר התורה להגיע לעזרת נשים, למדתי את זה מהמודרן אורתודוקס באוניברסיטת קולומביה. למה שלא יהיו חלק?"
לסיום מספר הזמר החסידי הצבעוני: החלום שלי הוא להתקין מסכי LCD על הקירות, שיהיו תמונות יפות של משה בתיבה, ששת ימי בראשית, תמונות של לימוד תורה. יגידו לי שזה אסור? אוכיח להם שהם טועים. אני רוצה שבית הכנסת שלי יהיה כמו הטיימס סקוור, שיראו תמונות יפות. אני רוצה גם שיהיו אייפדים במקום סידורים ככה אנשים לא יצטרכו לדפדף וידעו בדיוק באיזה חלק מהתפילה אני אוחז".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר