בין ההצהרה של בוז'י לשינוי בציר המדינות המתונות

עידן שיתופי הפעולה עם השכנים ככל הנראה לא ישוב בקרוב, מה שמסביר את אמירתו של יושב ראש העבודה כי תמו הניסיונות להיכנס לממשלת נתניהו. אם מביטים למציאות בעיניים, גם הסיבות שבגללן הוא ביקש להיכנס לממשלה תמו (המזרח התיכון, פרשנות)

משה פריגן | כיכר השבת |
דגלי מצרים וסעודיה (shutterstock)

ציר המדינות המתונות? מתיחות חסרת תקדים בין מצרים וסעודיה סביב הפתרון בסוריה, מורידה מסדר היום הים-תיכוני כל שיתוף פעולה בציר המדינות המתונות. הרצוג, שככל הנראה רואה את התהליך, מבין שאין כבר סיכוי להשפיע דרך הציר הזה, וכזכור הודיע בעצרת לזכרו של רבין כי "תם פרק הנסיונות להיכנס לממשלה".

מזה כשנה וחצי שומע הציבור הישראלי על הברית הים תיכונית בין סעודיה למצרים, מה שהוביל לניסיונות של מפלגת העבודה לכניסה לממשלה סביב האבטחה ליצירת גוש פוליטי בין ישראל, מצרים וסעודיה. לברית המתהווה היה על מה לסמוך בדמות שיתופי פעולה בחזית ההתמודדות עם הטרור במרחב והשקעות ענק כלכליות של סעודיה במצרים.

בחודשיים האחרונים, המתיחות בין מצרים וסעודיה שוברת שיאים וישראל שעומדת מהצד מבינה כי התערבות בין הניצים תוביל בהכרח לסיום היחסים הטובים עם שתי המדינות.

ראשיתו של הסכסוך, בפתרון הצבאי המתהווה בסוריה כאשר מצרים תומכת בפתרון מדיני התומך באחדות האדמות הסוריות, פירוק הארגונים החמושים והמשך משטרו של בשאר אסד, לעומת סעודיה התומכת בארגונים הסונים החמושים ובסיום משטרו של בשאר אסד. ביטוי לעמדות אלו נתנו שר החוץ המצרי שוכרי והנשיא א-סיסי בפומבי במקביל להתקרבות מצרים לסוריה לאחר התרחקות מהעמדות של ארצות הברית שגוררת את רגליה בבוץ הסורי וממוקדת בניסיונות לחלץ את עירק מציפורני ארגון המדינה האסלמית.

באתר ארגון ממר"י הסוקר את התהליך, מציינים את העליות והירידות ביחסי מצרים וסעודיה לצד ניסיונם הרב לייצר חזית אחידה שאליה יצורפו מדינות כירדן ואיחוד האמירויות. שיאו של התהליך הייתה בברית הצבאית של סעודיה ומצרים כאשר האחרונה הודיעה כי תעמוד לצד סעודיה במקרה שתותקף על ידי איראן ומסירתם של שני איים בים האדום לידיה של סעודיה ובמקביל סעודיה הודיעה כי תשקיע מיליארדי דולרים בתשתיות מצריות.

ירח הדבש הים תיכוני הגיע לסיומו מוקדם מהצפוי עם פתיחתה של המערכה הסעודית בתימן ומיעוט ההתערבות המצרית שם, לצד כאמור המחלוקת על עתידה של סוריה והתקרבותו של הממשל בקהיר.

בישראל מבינים כי עידן שיתופי הפעולה עם שכונותיה לא ישוב בקרוב ועוצר כל שיתופי פעולה עתידיים בנושאים מדיניים סביב "ציר המדינות המתונות" מה שמסביר את אמירתו של יושב ראש העבודה כי תמו הניסיונות להיכנס לממשלת נתניהו. אם מביטים למציאות בעיניים, גם הסיבות שבגללן הוא ביקש להיכנס לממשלה תמו.

יצחק הרצוג בכיכר רבין, אמש:

(צילום: ישראל כהן, כיכר השבת)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר