פילוג בבית הכנסת

הרבנים מתחננים: "אל תתנו ליצר להשחית צלם האלוקים"

הרוחות סוערות במודיעין עילית: בית כנסת מרכזי עומד בפני סכנת פיצול, עקב עימות בין פעילי 'הפלג הירושלמי' לבין הזרם המרכזי בעיר - סביב ספר תורה בעת ההקפות. רבני העיר במכתב חריג (חרדים)

בית כנסת המריבה, "אבי עזרי" (באדיבות המצלם)

מאבק סביב כיבוד בהקפות בשמחת תורה האחרון מאיים לפלג בית כנסת מרכזי בשכונת חפציבה במודיעין עילית, והוביל למכתב חריג בתוכנו של רבני העיר בערב שבת האחרון, בו הם מתחננים לאברכים תושבי השכונה להנמיך את הלהבות.

הגרסאות סביב השתלשלות העניינים, חלוקות באופן קוטבי בין הצדדים במאבק. לדברי גורם מאנשי 'הפלג הירושלמי', חיליק בלוי - מי שמוכר בעיר כפעיל מרכזי של 'הפלג' - קיבל לידיו ספר תורה במהלך ההקפות מאחד הגבאים האחראים על כך, אך כשהגבאי הראשי של בית הכנסת שם לב לזה, הוא ניגש אליו והחל למשוך מידיו את ספר התורה. מתפללים, משני הצדדים, מיהרו להתערב בתגרה הפיזית שנוצרה.

מיד במוצאי החג החלו כמה מתפללים לעבור בין בתי השכונה כדי להחתים את מתפללי בית הכנסת, על מנת להעביר מתפקידו את רב בית הכנסת הרב אהרן מיטלמן המזוהה עם 'הפלג הירושלמי'.

לטענת אותו גורם, גבאי בית הכנסת ניצל את הרוחות הסוערות בשכונה, לקח את ספרי התורה למקום מסתור וסגר את בית הכנסת על מנעול ובריח כשהוא מצהיר: 'כל זמן שלא יסולק רב בית הכנסת ומתפללי 'הפלג' לא יעזבו את בית הכנסת, הוא ישאר מיותם - ללא מתפללים'.

מנגד, לדברי אברכים המשויכים לזרם הליטאי המרכזי, אנשי 'הפלג הירושלמי' פתחו זה מכבר בית כנסת חדש בשכונה הצפופה, ובשל מתיחות פנימית הם לא מינו לו את הרב מיטלמן כרב אלא אדם בשם הרב יוסף רובינשטיין.

במהלך חג שמחת תורה - מספרים האברכים - החליט אותו יחיאל בלוי להופיע בבית הכנסת המרכזי, ואף ניתן לו ספר תורה למשך הקפה אחת, אלא שלאחריה "הוא החל לנהוג 'מנהג בעל הבית' ולחלק ספרי תורה על דעתו לאנשים הקרובים לו בדעותיו. לכן הגבאי ניגש לקחת ממנו את ספר התורה, ובעקבות כך הוא ספג אלימות פיזית. כדי לגדוע את המהומה שאינה לכבודה של תורה, נאלצנו להוציאו מבית הכנסת", הם מסבירים.

לדברי האברכים הללו, סך הכל מה שהוחלט, הוא שמי שהיה שותף למהומה האלימה לא יזכה עוד לכיבודים בבית הכנסת - שכרגע עומד בפני פילוג בשל כך.

במכתב שיצא בערב שבת האחרון, במה שנראה כמו ניסיון של הרגע האחרון למנוע פיצוץ בלתי נמנע בשכונה, כותב אב בית הדין במודיעין עילית, הרב שלמה זלמן אולמן מבית דינו של הרב וואזנר בבני ברק, כך: "כבוד יושבי קריה נאמנה היא בית כנסת המרכזי שכונת חפציבה. נצטווינו על בריחה ממחלוקת, לנהוג כבוש איש ברעהו, כל אחד שיכול לעזור בזה הרי הוא המצווים בזה. על כן אולי דברים אלו יעזרו ולו במעשים טובים ולו לזמן קצר. אנא ידידים אהובים קדשו שם שמיים ולא ח"ו להיפך".

מכתב רבני העיר (צילום: באדיבות המצלם)

עוד הוא כותב: "בשבת קודש הבעל"ט לא תבערו אש, תנו לתורה ולעבודה שבלב שיתקדש עילאה. אף שח"ו יכול להתעורר בלב מאן דהוא כעס ויצר התנצחות יסיתנו להגיב, אנא לא תתנו ליצר זה להשחית צלם אלוקים ואין ערך גדול מזה לאלו שיובילו את העניינים לכבוד ד' יתברך שמו. כבוד הבריות, כבוד בית המדרש מעט, כבוד ספר תורה, ועוד. מיינכו יתקלס עילאה אפילו לזמן, וזה דבר גדול. וכמובן מאליו כבוד הרב שליט"א רב השכונה לא זזה ממקומה. וה' יברך את עמו בשלום. כחפץ דורש שלומכם וכל נושאי דגל התורה".

המכתב החריג נטען במשמעות רבה יותר, עם הוספת חתימתו של רב העיר, הרב מאיר קסלר, שאף הוסיף על המכתב את דבריו הבאים: "הנני מצטרף למכתב קודשו של מורנו הגאב"ד שליט"א, וח"ו שתהיה מריבה בבית ד' כי זה חילול שמו יתברך ואין כפרה על כך. בתקווה גדולה שהציבור ימשיך להתנהל באיפוק ובסבלנות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר