הפעילות של צה"ל מול סוריה: "שכנות טובה"

כך עברה ישראל מעמידה על הגדר ואי תגובה לנעשה בגבולה הצפוני, להקמת מינהלת "שכנות טובה" - הקמת בית חולים שדה במקום סודי, פינוי פצועים סורים והעברת סיוע הומניטרי לתושבי דרום סוריה (חדשות)

משה פריגן | כיכר השבת |
חיילי צה"ל מפנים פצועים סורים (צילום: אלי סגל, מתוך ynet)

עם פתיחתם בשנת 2011 של האירועים האלימים בסוריה העדיפה ישראל הרשמית להתעלם מהנעשה במרכזה וצפונה של סוריה מתוך תפיסה שראוי שישראל לא תתערב בקונפליקטים שלא קשורים במישרין אליה וכי כל התערבות באשר היא תגרור את ישראל לביצת טרור טובענית ולפתיחתן של חזיתות חדשות עם ארגונים לא מוכרים.

בהמשך, עם התקרבותה של הלחימה דרומה, עמדו בפני ישראל הברירות בין לבחור בתמיכה באוייב הידוע והיציב - אסד ומניעה מארגוני ג'יהאד להתבסס בדרום סוריה או לחלופין בפגיעה בחברי הברית האיראנית – ארגוני הג'יהאד השיעים כחיזבאללה וכוחות איראנים ובכך לעזור לצבא סוריה החופשי.

מול ברירות אלו, החליטה ישראל לא לנקוט בקו רשמי, אך החליטה לנקוט בשלושה קווים אדומים ולהמשיך להתעלם עד כמה שניתן מהלחימה מעבר לגבול. שלושת הנקודות היו: א. זליגת ירי מסוריה לישראל ב. העברת נשק כימי לידי חיזבאללה ג. בניית בסיסים של ארגוני טרור מכל פלג בדרומה של סוריה.

על מדיניות זו היה ניתן ללמוד מדברי שר הביטחון בספטמבר 2013: "בהסתכלנו על מלחמת האזרחים בסוריה, אנחנו מלכתחילה הצהרנו ופעלנו כמי שאיננו מעורב ואיננו מתערב אלא אם כן פוגעים באינטרסים שלנו. לכן, קבענו קווים אדומים - העברת נשק כימי לחיזבאללה או פגיעה בריבונותנו".

למול מה שנתפס כהססנות הממשלה בנושא הסורי ותקיפת גורמי אופוזיציה את ממשלות נתניהו השונות על המדיניות המרוככת, קיימו ארגוני סיוע ואף ח"כים קמפיינים שמטרתם רתימת ישראל הרשמית למאמץ ועזרה הומניטרית לאיזור דרום סוריה שבשיאו כלל דרישה של חברי אופוזיציה לקליטת פליטים בישראל.

במקביל לקמפיינים החלו ארגונים הומניטריים ישראלים לעסוק בפעילות הומניטרית תוך שהם רותמים פוליטיקאים וארגונים שונים. אט אט "נשאב" צה"ל לנושא ונדרש להכין מדיניות יישימה שלא תסכן את כוחותיו מאידך ותתן פתרון הומניטרי בדגש על טיפול בפצועי הלחימה מאידך.

צה"ל הקים מערכת משומנת לקליטת פצועים מסוגים שונים, ילדים, נשים וגברים בעלי פציעות בדרגות שונות וסוגים שונים בבית חולים שדה במת הגולן ובבתי החולים בצפון. לצד זאת נרתם צה"ל משיקולים שונים לעזרה בהעברת סיוע הומניטרי לקבוצות שונות בדרום סוריה בשיתוף הגורמים האזרחיים.

בחודש מאי האחרון פתח צה"ל מינהלת בשם "שכנות טובה" האחראית על תפיסת ההפעלה של הסיוע ההומניטרי ומימושה. בנוסף מינהלת זו אמורה לתרום להרגעת השטח בדרומה של סוריה מתוך הבנה שפתרון הומניטרי איכותי יביא לרגיעה בגזרה זו.

בינתיים הצלחותיו השקטות של צה"ל הינן עצומות בהיקפן - למעלה מ-3000 פצועים שנקלטו וטופלו בישראל ומאות טונות סיוע הומניטרי שהועבר לדרומה של סוריה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר