ספיישל בחירות

מיוחד: 10 דברים שלא ידעתם על הבית הלבן

לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב כמה פרטים שלא ידעתם על מרכז העצבים של הממשל האמריקאי - הבית הלבן. מתי הוא נבנה ועל ידי מי? כמה חתונות נערכו בו ואיך הוא נהרס (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מחר (שלישי) יתקיימו הבחירות לנשיאות ארה"ב שייקבעו האם תירשם היסטוריה כאשר משפחת קלינטון תחזור שוב לבית הלבן הפעם עם הגברת הראשונה כנשיאה או שדונלד טראמפ יפתיע את התקשורת והעולם כולו, יצליח להביס את המערכת הישנה וייכנס אל המעוז של הממשל האמריקאי.

הנה כמה עובדות מעניינות על הבית הלבן:

1. הבית הלבן קרוי "הבית הלבן" בשל צבע הלבנים שלו שהיה שונה מהבתים שלידו שנבנו בלבנים אדומים. לדברי היסטוריונים הוא נקרא הבית הלבן כיוון שנצבע מחדש לאחר שנשרף בידי הבריטים במלחמה בשנת 1814, רק 14 שנה לאחר שבנייתו הושלמה.

2. בנייתו של הבית הלבן ארכה 8 שנים החל משנת 1792 ועד 1800.

3. הבית הלבן נקרא בהתחלה "ארמון הנשיא" ורק לפני 115 שנה נקבע כי שמו יהיה הבית הלבן בלבד שכן השם "ארמון" עורר קונוטציות שליליות.

4. הבית הלבן הוא ענקי, הוא מכיל לא פחות ממ-132 חדרים, 35 מקלחות ושישה מפלסי מגורים. הוא כולל 412 דלתות, 147 חלונות, 28 תנורי אח, שמונה גרמי מדרגות ושלוש מעליות. כמו כן יש בבית הלבן מגרש טניס, מסלול ריצה, בריכת שחייה, חדר כושר, אולם קולנוע ומסלול באולינג.

5. הנשיא הראשון שנכנס לבית הלבן ב-1 לנובמבר 1800 היה ג'ון אדמס, אך הוא שהה בו ימים ספורים בלבד (כשבוע) לאחר שהפסיד בבחירות לג'פרסון.

6. מדובר בבניין עתיק בן 217 שנה והוא עבר לאורך השנים כמה שיפוצים נרחבים. הראשון שבהם היה ב-1814 אחרי שהמבנה נשרף במלחמה נגד הבריטים והאחרון היה מ-1949 עד 1951 כאשר היה חשש כי הבניין יתמוטט. באותן שנים התגורר הנשיא טרומן בבלייר האוס שנמצא ממול הבית הלבן

7. הבית הלבן ראה מצבי לחץ רבים כמו גם אירועים משמחים, 21 חתונות נערכו אי פעם בבית הלבן. שלושה נשיאים התחתנו במהלך כהונתם – ג'ון טיילר, גרובר קליבלנד ו-וודרו וילסון – אולם קליבלנד הוא היחיד שערך את החתונה במעון ב-2 ביוני 1886.

8. המשפחה הראשונה תמיד הייתה חלק בלתי נפרד מהטקסיות של הבית הלבן, תשעה ילדים של נשיאים התחתנו בבית הלבן, הראשונה שבהם הייתה בתו של ג'יימס מונרו, מריה, שנישאה ב-9 במרץ 1820.

9. מדי שנה מגיעים לבית הלבן כ-1.5 מיליון מבקרים. הסיורים המודרכים – שנערכים ללא תשלום. המבקרים מגיעים בקבוצות של עשרה בני אדם לפחות ויש להגיש את הבקשה דרך חבר קונגרס חצי שנה מראש.

10. כשנשרף הבית הלבן, הכוחות הבריטיים בזזו שלל רב מהבית, ורובו אבד כאשר שיירה של ספינות בריטיות טבעה בליל סערה ב-24 בנובמבר 1814. רק שני חפצים נותרו: ציור של ג'ורג' וושינגטון, שהוברח על ידי הגברת הראשונה דאז דולי מדיסון; וקופסת תכשיטים, שהוחזרה לנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט בשנת 1939 על ידי גבר קנדי שטען כי סבו לקח את הקופסה מוושינגטון.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר