טראמפ VS קלינטון

שעות לפתיחת קלפיות ארה"ב: מאבק צמוד

המתח בשיאו בעוד שעות ספורות ייפתחו הקלפיות ברחבי ארה"ב לאחר מערכת בחירות סוערת במיוחד ומלאת השמצות. האחוזים קרובים למרות סקרים לטובת קלינטון (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בעוד כמה שעות ייפתחו הקלפיות בארה"ב באופן רשמי לאחר קמפיין בחירות סוער במיוחד מצדם של שני המועמדים, הילרי קלינטון הדמוקרטית ודונלד טראמפ הרפובליקני.

הסקרים המקדימים מצביעים ברובם על יתרון קל לצדה של קלינטון, פער של 5%-3% בין המועמדים, למרות זאת סקר אחרון של סוכנות הידיעות רויטרס ומכון המחקר Ipsos מעניק לקלינטון סיכוי של לא פחות מ-90% לנצח בשל שיטת הבחירות בארה"ב שבשונה מהבחירות בישראל אינה בנויה על רוב רגיל אלא על אלקטורים – בכל מדינה בה מנצח אחד המועמדים הוא מקבל מספר אלקטורים שבוחרים בו כך שבאופן מספרי יכול אחד המועמדים לנצח אך להפסיד את הבחירות.

לפי רויטרס, קלינטון מובילה בפער של 3% תמיכה על יריבה הרפובליקני - קלינטון זוכה ל-45% תמיכה לעומת 42% לטראמפ. אך סיכוייה של המועמדת הדמוקרטית לזכות במספר האלקטורים הנדרש לזכייתה בבחירות עומד על 90% - וזו התחרות האמיתית. לפי הסקר של סוכנות הידיעות, קלינטון נהנית מיתרון של 303 אלקטורים לעומת 235 לטראמפ. כדי לנצח זקוקים ללפחות 270 אלקטורים

ברויטרס ציינו כי כל הפסד של טראמפ בשתיים מתוך שלוש מדינות המפתח פלורידה, מישיגן ופנסילבניה, יוביל כמעט בוודאות לניצחון של קלינטון. בה בעת, הוא חייב לנצח באריזונה שבה מתנהל מאבק צמוד. כדי לזכות, כך לפי ניתוח רויטרס/Ipsos, יזדקק טראמפ לשיעור הצבעה גבוה יותר של בוחרים לבנים מזה שנמדד ב-2012, וכן יזדקק לצניחה בשיעור ההצבעה של השחורים ולשיעור הצבעה פחות גבוה מהצפוי בקרב היספנים.

צפון קרוליינה, שהיא אחת המדינות הראשונות לספק תוצאות, תהווה מדינת מפתח. אם קלינטון תנצח בה, המשמעות תהיה שהמצביעים השחורים התגייסו לטובתה, בדומה לבחירות הקודמות שבהן ניצח הנשיא ברק אובמה את מיט רומני הרפובליקני ב-4 אחוזים.

טראמפ זקוק לניצחון בפלורידה לה יש מספר גדול של אלקטורים - 29. אם קלינטון תנצח שם, היא תזדקק רק לניצחון באחת משלוש מדינות המפתח: אוהיו, מישיגן או פנסילבניה. אם טראמפ ינצח בפלורידה, הוא עדיין יזדקק לניצחון באוהיו ובמישיגן או למהפך בפנסילבניה.

לפי תחזית רויטרס, קלינטון מובילה באחוז בודד בפלורידה - 48 אחוזים לעומת 47 טראמפ. השחורים בפלורידה כמו ברוב ארה"ב תומכים בה בשיעור גדול של 75%, בקרב היספנים היא נהנית מיתרון של 20%. מנגד, טראמפ נהנה שם מיתרון של 30 אחוזים בציבור הלבן. ניצחונה של קלינטון בפלורידה תלוי בהתגייסות של השחורים וההיספנים בשיעורי הצבעה גבוהים.

גם במישיגן ובאוהיו מתנהל קרב צמוד מאוד, אבל בפנסילבניה קלינטון עדיין נהנית מתמיכה יציבה - כך לפי רויטרס/Ipsos. גם במדינות הללו, שינוי בשיעורי ההצבעה לפי פילוח דמוגרפי עשוי להוביל למהפך: די בכך שהלבנים יתגייסו בשיעורי הצבעה גבוהים עבור טראמפ ומנגד - פחות שחורים יצביעו לקלינטון, כדי להפוך את הקערה על פיה ולתת לטראמפ סיכוי ממשי לנצח.

קלינטון וטראמפ הסתערו על המדינות המתנדנדות בניסיון אחרון לנסות ולעודד את תומכיהם להגיע לקלפיות ולעשות את הבחירה הנכונה. קלינטון התמקדה בימים האחרונות בקולות ההיספנים, האפרו-אמריקנים והצעירים, בעוד טראמפ ניסה להתניע את עובדי תעשיית הרכב ואת מעמד הביניים, שלדידו נדחק לשוליים על ידי הממסד הפוליטי.

קלינטון קיבלה זריקת עידוד מהנשיא ברק אובמה, שנאם היום בפני מספר שיא של יותר מ-40 אלף בני אדם בעצרת בפילדלפיה שבפנסילבניה. אובמה אמר כי "לעיתים, הבחירות הרגישו יותר כמו תוכנית ריאליטי", וקרא לתומכים להצביע עבור קלינטון. לפניו נאמה אשתו, הגברת הראשונה מישל אובמה, שאמרה כי "ברק ואני מאמינים שהאחריות שלנו כלפי המדינה לא תסתיים כשנעזוב את הבית הלבן. יש לנו מחויבות למסור את ההנהגה לידי מנהיג שאנו יכולים לסמוך עליו. מגיע לנו מנהיג שיספק ביטחון וכבוד לבנות הצעירות שלנו. מנהיג שמכבד את כל בני האדם, שיעודד אותנו לראות את הטוב אחד בשני. שיראה את הגיוון בחברה לא כאיום - אלא כברכה. אני מאמינה בכל לבי שקלינטון היא המנהיגה הזו".

הנשיא נאם קודם לכן בפני כמעט 10,000 אנשים באוניברסיטת מישיגן באן ארבור. הוא קרא לצעירים שנשאו אותו אל הבית הלבן ב-2008 וב-2012 לעשות את אותו הדבר עבור קלינטון. אובמה, שמסיים את תקופת כהונתו השנייה עם נתוני פופולאריות איתנים, חזר על משנתו שטראמפ "אינו כשיר להיות המפקד העליון של הצבא", וחידד שוב שהמיליארדר מניו יורק מנותק מהעם. "ב-70 שנותיו על כדור הארץ, הדונלד מעולם לא הביע כל התחשבות במעמד הפועלים. אני לא חושב שהוא מכיר אף אחד ממעמד הפועלים, חוץ מאלו שבאים לנקות את בתי המלון שלו והחבר'ה שמכסחים את הדשא במגרש הגולף שלו", אמר.

המועמד הרפובליקני לא ייחס כל חשיבות לקלינטון או לסקרים שמראים שהיא מובילה עליו בפער קל. בעצרת בחירות בסרסוטה הוא ניבא כי הוא ינצח בפלורידה ואמר כי קלינטון "היא כזו מזויפת. אנחנו עייפים מלהיות מונהגים על ידי אנשים טיפשים".

מצד הקמפיין של טראמפ מנסים עדיין לרכב על פרשת המיילים למרות הודעתו של ראש ה-FBI, ג'יימס קומי, כי חוקריו בחנו את כל המידע שנמצא לאחרונה בהקשר של פרשת המיילים של קלינטון, והוחלט כי אין הצדקה לשינוי עמדת הארגון מיולי וכי אין סיבה להעמידה לדין פלילי בעקבות שימושה בשרת פרטי, במקום שרת ממשלתי, בתקופת כהונתה במחלקת המדינה בין השנים 2013-2009.

לטענת אנשיו של טראמפ ההודעה לא שינתה את המציאות. "שום דבר לא עומד להשתנות בין היום למחר כדי לעזור לקלינטון לנצח ולסחוף קולות מתלבטים", הצהירה מנהלת הקמפיין של טראמפ, קליאן קונוואי, בראיון לרשת ABC. טראמפ, פקפק ביסודיות חקירת ה-FBI נגד קלינטון שכן הסיכוי שבבולשת הצליחו לבדוק 600 אלף מיילים בתוך שבוע, נמוך בצורה חשודה. הוא אמר שחרף המסקנות האחרונות, לדעתו הנושא לא יחלוף מעין הציבור וישפיע על הצבעתם של רבע מיליארד תושבי ארה"ב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר