רגע לפני

הבחירות לנשיאות ארה"ב | המדריך המלא

רוצים להבין כיצד עובדת מערכת הבחירות האמריקאית? מי הם האלקטורים? מהן מדינות מתנדנדות? מתי תוצאות האמת? ולהיכן ומתי עוברת משפחת אובמה? • כל הפרטים (בעולם)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

בעוד כמה שעות ייפתחו הקלפיות בארה"ב שיכריעו מי ייכנס לבית הלבן כנשיא, הילרי קלינטון מועמדת הדמוקרטים או דונלד טראמפ מועמד הרפובליקנים. בשונה מישראל בה הבחירות מוכרעות על פי רוב רגיל ובמערכת רב מפלגתית בארה"ב הדו מפלגתית (שתי מפלגות בלבד) הדברים מעט שונים כפי שיוסבר בפירוט במדריך שלפניכם.

איך עובדת השיטה האמריקאית?

כל מדינה בארה"ב מחזיקה בכמות מסוימת של אלקטורים - נציגים בוחרים, על פי גודלה. בכל מדינה בה מנצח אחד המועמדים, האלקטורים של אותה מדינה מתייצבים לימינו. ברוב המדינות כל האלקטורים עם המנצח באותה מדינה מבלי להתחשב בכך שייתכן והניצחון היה על חודו של קול.

כדי לנצח במרוץ לבית הלבן יש צורך בלפחות 270 אלקטורים כאלו ולכן ישנה חשיבות עצומה למדינות השונות, מעבר לדגש הכללי על כלל המצביעים בארה"ב.

השיטה האמריקאית יכולה ליצור מצב בו רוב המצביעים מספרית יצביעו אמנם למועמד אחד, אך מתחרהו יצליח לאסוף יותר אלקטורים ולנצח בבחירות.

מיהן ומה הן המדינות המתנדנדות?

מדינות מתנדנדות הן מדינות שהן לא דמוקרטיות או רפובליקניות באופן מובהק ובכל מערכת בחירות רואים בהם תוצאות אחרות והן בעצם אלו שחורצות את גורל המאבק.

לדוגמה, הנשיא ברק אובמה ניצח בצפון קרוליינה ב-2008 אבל אז הפסיד בה למיט רומני ב-2012. זה אומר שצפון קרוליינה היא מדינה מתנדנדת שכן שני המחנות, הרפובליקנים והדמוקרטים, רואים סיכוי לנצח בה. בסבב הבחירות הנוכחי המדינות המתנדנדות כוללות את פלורידה, אוהיו, וירג'יניה, צפון קרוליינה, ניו המפשייר, פנסילבניה, איווה, קולורדו ונוואדה.

החשיבות של אוהיו

קייט בולדאן מה-CNN מסבירה כי אוהיו נחשבת כבר שנים רבות למדינה שדרכה ניתן לחזות את הבחירות כולן. יש משפט מוכר בפוליטיקה האמריקנית, "As Ohio goes, so goes the Nation" – מה שאוהיו עושה, המדינה עושה. הסיבה לכך היא ששום מועמד רפובליקני לא הגיע לבית הלבן מבלי לנצח באוהיו. לצורך העניין, הדמוקרט האחרון שניצח בבחירות מבלי לנצח באוהיו היה ג'ון פ. קנדי ב-1960.

לא רק בחירות לנשיאות?

כל 435 המושבים בבית הנבחרים - "הקונגרס" הם חלק מהבחירות השנה (כפי שקורה בכל שנתיים). הרפובליקנים שולטים ברוב בית הנבחרים ועל פי ההערכות הפרשנים המצב יישאר כך גם אחרי הבחירות. הדרמה האמיתית מתרחשת בסנאט. 34 מתוך 100 המושבים בסנאט משתתפים בבחירות. גם בסנאט לרפובליקנים יש כרגע רוב מה שעשה לאובמה חיים קשים במיוחד בשנתיים האחרונות, והדמוקרטים צריכים להרוויח 4 או 5 מושבים (תלוי איזו מפלגה תנצח במירוץ לבית הלבן) כדי להגיע לרוב בסנאט.

למה זה חשוב?

הנשיא הבא לא יצליח לעשות יותר מדי בלי תמיכת הקונגרס כפי שלמד אובמה על בשרו בדרך הקשה. מסיבה זו הילרי קלינטון הקדישה הרבה זמן למדינות שבהן המרוץ לסנאט נחשב צמוד. אם היא תנצח במירוץ לנשיאות, היא תצטרך שהדמוקרטים יגרפו לפחות ארבעה מושבים כדי שיהיה רוב בסנאט. במקרה הזה היא עדיין תצטרך להתמודד עם בית נבחרים רפובליקני, שכן הרוב שם גדול בהרבה.

בנוסף, הבחירות הן לא רק על הנשיאות הקונגרס והסנאט. הן גם על בית המשפט העליון. לא רק שישנו כיסא פנוי בבית המשפט, אך ישנה גם אפשרות ששני מושבים נוספים יתפנו במהלך כהונתו של הנשיא הבא. וכפי שאתם יכולים להבין כבר – כל אדם שהנשיא ירצה למנות יהיה חייב לקבל את אישור הסנאט שם כאמור כרגע יש רוב רפובליקני.

מתי נוכל לדעת פחות או יותר מי מנצח?

ביום הבחירות, הקלפיות ייפתחו בחוף המזרחי של ארה"ב החל משעות הבוקר המוקדמות. בוורמונט ככל הנראה תיפתח עמדת הצבעה ראשונה כבר ב-5:30 בבוקר – 12:30 בצהריים שעון ישראל. סקרי דעת קהל ייערכו במהלך היום בכל המדינה, והרשתות השונות משתמשות בסקרים האלה כדי לנבא את המנצח בכל מדינה אם כי כאמור לא מדובר עדיין בתוצאות האמת

עמדות ההצבעה נסגרות בשעות הערב שעון ארה"ב, אך מכיוון ש-50 המדינות נפרסות על פני שישה אזורי זמן, ייקח זמן רב עד שיתחילו באמת לדעת מי המנצח אלא אם מדובר בניצחון מובהק. בשנת 2000 לדוגמה, המירוץ הצמוד בפלורידה הביא לספירה חוזרת אוטומטית ולעימות משפטי. חלפו 36 ימים מיום הבחירות עד שג'ורג' וו. בוש הוכתר בתור המנצח.

כמה אנשים בארה"ב צפויים להצביע?

בבחירות הנשיאותיות של 2012, הצביעו 129.1 מיליון אמריקנים. זה 53.6% מתוך אוכלוסייה הזכאים לבחור – שעומדת על 241 מיליון בני אדם. ב-2008, כאשר ברק אובמה נבחר לראשונה, יותר מ-131 מיליון אמריקנים הצביעו – הכי הרבה אי פעם בבחירות לנשיאות. עד כה הצביעו כ-48 מיליון במסגרת ההצבעה המוקדמת בשבועות האחרונים.

המועמדים מקווים כל אחד להביא את הקהלים בהם הוא חזק, טראמפ - מצביעים לבנים מבוגרים ואילו קלינטון - נשים ואפרו אמריקאים המהווים יחד עם המיעוטים השונים יותר מ-30% מכלל המצביעים.

הקלפיות הראשונות ייסגרו בשעה 19:00 בחוף המזרחי – 2:00 בלילה שעון ישראל. זו תהיה השעה הכי מוקדמת שבה נוכל להתחיל לקבל נתונים כלשהם לגבי איזה מועמד אולי ניצח במדינות האלה. הקלפיות האחרונות בהחלט ייסגרו בשעה 1:00 בלילה ב-9 בנובמבר באלסקה – 12:00 בצהריים שעוננו, אך מרבית הקלפיות במדינה ייסגרו ארבע שעות לפני כן. אבל סביר מאוד להניח שנדע כבר מי המנצח עוד אפילו לפני זה על פי מדינות המפתח. כך לדוגמה, רשת CNN הכריזה על ברק אובמה כמנצח ב-2012 כבר בערך ב-6 בבוקר, שעון ישראל. כך גם היה בבחירות ב-2008.

מתי הנשיא החדש נכנס רשמית לתפקיד?

לפי התיקון ה-20 לחוקה, כהונתם של הנשיא החדש וסגנו תחל ב-12 בצהריים ב-20 בינואר. היום הזה נקרא "יום ההשבעה" – הנשיא החדש מניח את ידו על התנ"ך ומצהיר אמונים לתפקיד ולמדינה. מהרגע הזה, ב-20 בינואר, 2017, הממשלה רשמית נמצאת בידי הנשיא החדש. הצוותים החדשים נכנסים לבית הלבן על חשבון כל עמיתיהם הקודמים.

מתי משפחת אובמה צריכה לעזוב את הבית הלבן?

הכול קורה ביום ההשבעה. לרוב, הנשיא היוצא ורעייתו מארחים את הזוג הנכנס לכוס תה, וכאשר הם ממשיכים לטקס ההשבעה, צוות הבית הלבן נכנס לפעולה. רכושה של המשפחה הראשונה היוצאת נלקח מהמקום ומוכנסים דבריה של המשפחה הראשונה החדשה. התהליך כולו אורך כשש שעות ומעורבות בו לא מעט משאיות הובלה שמרוקנות כמה עשרות מחדרי הבית.

למי שדואג למשפחת אובמה יש מספיק כסף כדי למצוא מקום מגורים הולם וכבר עתה פורסם כי המשפחה תשכור דירה או יותר נכון טירה בוושינגטון עד לסיום לימודיה של בתם בתיכון אז יוכלו לשוב לביתם המקורי בשיקגו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר