הבחירות בארה"ב - יצאו לדרך

קלינטון או טראמפ? כך מצביעים החרדים בארצות-הברית

הבחירות בארה"ב יצאו לדרך עם פתיחת הקלפיות בחוף המזרחי • "כיכר השבת" עם סיכום מיוחד על הצבעת הציבור החרדי • מי עם קלינטון, מי יצביע עבור טראמפ ומי פה ה"משוגע"? (חרדים, בעולם)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הילרי קלינטון ודונלד טראמפ (צילום: שאטרסטוק)

בשעה 13:00 בצהריים - שעון ישראל - נפתחו הקלפיות במדינות החוף המזרחי בארצות הברית. בין המדינות הראשונות שיצביעו: פלורידה, ניו יורק, מישיגן, צפון קרוליינה ואוהיו הקריטיות. בהמשך, יפתחו הקלפיות גם בשאר מדינות ארצות הברית.

בנתיים, המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ כבר השיג שני ניצחונות ראשונים בעיירות קטנטנות בניו המפשיר.

בימים האחרונים סיקרו כלי תקשורת כלליים רבים בארץ ובעולם את דפוס הצבעתם של יהודי ארצות-הברית בבחירות לנשיאות שנערכות היום (שלישי) במדינה. עיקר העניין התקשורתי התמקד בבאזז שנוצר בקהילה החרדית בניו יורק סביב מועמדותו של המתמודד הרפובליקני דונלד טראמפ כשמומחים שונים ניתחו את הסיבות לכך שאיל ההון כובש את הרחוב החרדי.

צפו: הזמרים החסידיים בארה"ב תומכים בטראמפ (צילום סלפי)

ייאמר מראש, השפעתו המעשית של הקול החרדי על תוצאות הבחירות הינו אפסי זאת משום שעיקר המצביעים מתרכזים בתחומי מדינת ניו יורק הנחשבת ממילא לכזאת שהתוצאה בה היא לטובת הדמוקרטים.

בארה"ב הבחירות נערכות בשיטת האלקטורים ובחלוקה לפי מדינות ועל כן השפעת הקול החרדי כאמור מועטה מאוד זאת משום שניו יורק אינה נחשבת למדינה מתנדנדת.

אבל בכל זאת ראינו את המטות השונים משקיעים מאמץ, אנרגיה וכסף בשכנוע לב הבוחרים החרדים. המתמודד דונלד טראמפ אף שיגר את בתו איווניקה שהתגיירה, לתפילה בציון הרבי מליובאוויטש כמו גם להרצאה בהיכל בית הכנסת דה שול שבפלורידה.

איוונקה טראמפ בציון הרבי מליובאוויטש (באדיבות המצלם)

בפלורידה תיתכן משמעות מסויימת לקול החרדי שכן מדובר במדינת מפתח שעלולה להכריע את תוצאת הבחירות. פלורידה נחשבת למדינה מתנדנדת ואינה מזוהה עם הדמוקרטים או הרפובליקנים ועל כן שם יש משמעות גם לקולות מועטים וכפי שהתבטא הדבר במערכת הבחירות בעבר בין ג'ורג בוש הבן לאל גור.

כאמור, בעוד בחצרות החסידים סאטמר על כל פלגיה וסקווירא, המליצו העסקנים על תמיכה במועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון - הן מסיבות של הכרת הטוב והן בשל פעילותה או יותר נכון אי פעילותה לצד מדינת ישראל, הרי שנדמה כי מרבית הציבור החרדי, בעיקר אלו המתגוררים בניו יורק, יצביעו עבור המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ ,זאת למרות שרבנים וראשי ישיבות או חצרות חסידים לא הכריזו על תמיכה רשמית בו.

לדברי העסקנים בקהילה, מלכתחילה, תמיד היתה נתונה תמיכתו של הציבור החרדי למפלגה הרפובליקנית זאת בשל עמדותיה השמרניות אולם כעת נדמה כי טראמפ הפך לכוכב של ממש ולסוג של אליל בקרב הצעירים המתגאים בתמיכה באיל הנדל"ן המוזר.

"הילרי בידך בידך", צפו בליפא שמלצר מתלבט

מחזה נפוץ בימים אלו בברוקלין לראות בחורי ישיבה מצטלמים עם שלטים הנושאים את תמונתו של טראמפ או אברכים חסידיים תולים את כרזות הקמפיין על רכביהם.

בסרטון שפורסם ב"כיכר השבת" נראו כוכבי הזמר החסידי כשהם מביעים בגאווה תמיכה בטראמפ ומכנים את הילרי כמוקצה מחמת מיאוס.

המלחין החסידי פינקי ובר אף התבטא כי "תוך 3 דקות מבינים שטראמפ משוגע, אצל קלינטון צריך 10 דקות בשביל זה".

"מרגישים שהוא יחזיר את אמריקה לגדולתה ויתמוך בישראל וביהודים באופן ברור ונחרץ", מסביר ל"כיכר השבת" גורם בכיר בקהילה בבורו פארק. "בנוסף הוא נותן תחושה של ישיבשער ומדבר בקודים המוכרים לקהילה החרדית. הוא מדבר דוגרי והיימיש בעוד הילרי נתפסת כקרה ומרוחקת".

עסקן נוסף מסביר כי היהודים החרדים מרגישים כי זו ההזדמנות לקבוע סדר יום הפוך משלטון אובמה שמלכתחילה לא היה אהוד עליהם - וזאת בלשון המעטה. "יש תחושה שטראמפ הוא הנגטיב של אובמה והוא יביא לנו שוב את הגאווה האמריקאית", הוא מסביר.

מי יותר משוגע? המלחין פינקי וובר מסביר

בחסידותו של האדמו"ר מהר"א מסאטמר פורסם כרוז רשמי הקורא לתמוך בהילרי קלינטון לנשיאות ארה"ב. בכרוז נכתב כי הסיבה לכך היא מאחר וקלינטון "עמדה לצד היהדות החרדית במשך שנים רבות גם כשכיהנה כגברת הראשונה, ולאחר מכן בתפקיד הסנאטור של ניו יורק וכשרת החוץ".

במקביל, גם הרב משה דוד נידרמן - מגדולי העסקנים בחצר האדמו"ר מהרי"י מסאטמר, פרסם כרוז מיוחד בו הוא קורא באופן רשמי לחסידים להצביע עבור המועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון. בכרוז נכתב בשפת היידיש כי "קלינטון סייעה בכל תפקידיה ליהודים ולעסקנים - בעיקר בחילוץ יהודי איראן ותימן וכן בנושאים רגישים ביותר".

בחסידות סקווירא השמרנית, הודיעו עסקני החסידות באופן רשמי על ההחלטה לתמוך במועמדת הדמוקרטית הילרי קלינטון לנשיאת ארה"ב.

גורמים בחסידות מסבירים זאת בשל הכרת הטוב על כך שלפני כעשרים שנה פעלה קלינטון כשכיהנה כגברת הראשונה ורעייתו של הנשיא דאז ביל קלינטון להעניק חנינה למספר חסידי סקווירא שריצו עונש מאסר בכלא לאחר שהורשעו בהונאת ענק של 30 מליון דולרים.

האדמו"ר חרג אז ממנהגו ולשם מצוות פדיון שבויים נפגש באופן אישי עם הנשיא קלינטון ורעייתו הילרי כשהוא חובש לראשו את הקולפיק - הכובע החסידי המיוחד לרגל ימי החנוכה. הרבי העניק לנשיא ורעייתו חנוכיה מכסף טהור והפציר בבקשת חנינה עבור החסידים הנמקים בכלא.

הנשיא נעתר באופן חלקי והפחית באופן משמעותי את עונשם של עסקני סקווירא זאת למרות הביקורת הציבורית ששררה נגדו באותו הזמן בשל הצעד המפתיע.

צילום: שאטרסטוק

ראשי הישיבות הליטאיות אמנם לא התייחסו לבחירות באופן רשמי אולם ל"כיכר השבת" נודע כי רבים מהם מורים באופן אישי לתלמידיהם להצביע עבור טראמפ.

הגאון רבי ירוחם אולשין אמר לאחד מתלמידיו להצביע עבור טראמפ והתייחס גם לאותם חרדים שאינם מצביעים לו זאת בשל הפרשיות בתחום האישי בהם היה מעורב וגסותו בנושאים רגישים ואמר כי "כתוב בגמרא שדוד המלך עשה שתי עבירות אולם לא איבד את המלוכה מה שאין כן בנו שלמה המלך עשה עבירה אחת ואיבד את המלוכה משום שיש הבדל בין העבירות בחיים האישיים והפרטיים לבין עבירות בנושא התפקיד והמעמד של המלוכה".

"להבדיל אלף אלפי הבדלות ניתן ללמוד מכאן את הרעיון של הבעייה הגדולה של השחיתות במישור הציבורי", הוסיף ראש הישיבה. "טראמפ הינו בעייתי בחייו האישיים אולם היארי עשויה להיות מושחתת על פי הטענות בתקשורת בחיים הציבוריים".

יצויין כי גם הגאון רבי שמואל קמינצקי ראש ישיבת פילדלפיה הורה לבחור ישיבה אמריקאי הלומד בישראל להצביע עבור מועמדותו של טראמפ וכן הגאון רבי יוסף זלמן בלוך מרבני ציבור בני התורה הקנאים בעיר מונסי.

לסיכום נדמה אכן כי טראמפ יזכה למרבית הקולות בריכוזים החרדיים זאת בשל הסחף הגדול שנוצר סביב מועמדותו אולם עדיין וותיקי הקהילה ישמרו אמונים דווקא לקלינטון בתקווה שהיא זו שתזכה בסופו של יום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר