מערכת מפוחדת

חייל העלה סרטון בעד אלאור אזריה ונענש ב-21 ימי ריתוק

חייל שהעלה סרטון מחאה נגד שלטונות הצבא, בשל התייצבותם המוחצת נגד אלאור אזריה, החייל היורה מחברון שמשפטו מתקרב לרגע ההכרעה, נענש קשות (חדשות, בארץ)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
מתפרק בבכי מול המצלמות. צ'ארלי, אביו של אלאור. ארכיון (צילום: יואב זיתון, ynet תמונה: צילומסך מתוך asaf vanunu בפייסבוק)

21 ימי ריתוק בבסיס - זהו העונש שהוטל על ידי שופטי בית הדין הצבאי על אסף וענונו, לוחם לשעבר בגדוד של חיל ההנדסה הקרבית וכיום נהג בגדוד, כעונש על שהעלה לפני כחודש סרטון בן 15 דקות לפרופיל הפייסבוק האישי שלו, בו מחה על התנהלות צה"ל במשפטו של אלאור אזריה, החייל היורה מחברון. בכך הוא עבר על פקודות צה"ל, האוסרות להביע כך דעה פוליטית במרחב הציבורי.

עיקר הזעם של המערכת הצבאית התעורר כנגד החייל, בשל היותו לבוש במדים בעת שהקליט את סרטון המחאה שהעלה לדף הפייסבוק שלו, בו הוא מותח ביקורת גם על התנהלות צה"ל ומערכת הביטחון בנושאים אחרים כמו ההתנהלות מול משפחותיהם של אורון שאול והדר גולדין שנפלו בעזה וגופותיהם מוחזקות בידי חמאס.

כשהסרטון הגיע לגורמים פיקודיים בגדוד, החליט מפקד הגדוד להעמידו לדין. כוונת התביעה בתחילה, הייתה לשלוח אותו לעונש מאסר, אך לבסוף הומתק עונשו לכדי ריתוק. בימים האחרונים שוחח החייל עם מקורביו וטען שהוא לא מצטער לרגע על הסרטון, והוא אף התגאה במעשיו ואמר: "העליתי את הפוסט הזה כי הבנתי שאין גיבוי ללוחמים בשטח".

באזני חבריו נימק אסף את מעשהו: "זה מעשה לגיטימי בעיני, אין פה עניין פוליטי. לא האמנתי שישפטו אותי על דבר כזה. הזעם הוא בעיקר על כך שפגעתי בשמו הטוב של הגדוד. ההחלטה לרתק אותי נבעה מתוך רצון ליצור הרתעה בקרב חיילים שלא להביע תמיכה בפומבי באלאור".

על פי נתוני פייסבוק, הסרטון נצפה כ-12 אלף פעמים וזכה למאות לייקים ותגובות. החייל זועם בו: "המדינה שלנו פעם לא הייתה ככה. אם היו עושים לנו משהו, הייתם יוצאים להפגנות. הייתה הרגשה שמשהו עומד להשתנות במדינה, אבל גם זה נעלם. והנה עכשיו אנחנו באינתיפאדה שלישית. פתרון לפיגועים האלה כרגיל, לא נמצא. פיגועים יהיו תמיד. אתם רוצים שאזרחים יהיו לוחמים, אבל אתם מכניסים אותם לתוך מלחמות ומפקירים אותם שם. איפה הגאווה של המדינה הזאת? איך אתם רוצים שיהיו לוחמים במדינה".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה"ל רואה ברשתות החברתיות מרחב ציבורי לפיכך במסגרת הנהלים, על חייל שמשתמש ברשתות החברתיות לעשות זאת תוך שמירה על ייצוגיות, על מתן דוגמא אישית ובהתאם לפקודות הצבא. החייל הודה באשמה, ציין כי הוא מבין שטעה בכך שצילם את הסרטון בעודו לובש מדים, הובהר לו כי עליו להוריד את הסרטון והוא נשפט ל-21 יום ריתוק על ידי מפקד הגדוד בגין חריגה מפקודות הצבא ואי קיום הוראות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר