בדרכו של אברהם

כך פועל מנגנון הפיקוח על ברית המילה של הרבנות הראשית

לרגל שבת פרשת לך לך, בה מסופר על ברית המילה הראשונה בעולם, מעניקים ברבנות הצצה לוועדה שמפקחת על ענף המילה. "אין עוד הליך רפואי עם רישום כה מדוייק" (חדשות)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

בפרשת השבוע בשבת הקרובה, נקרא בתורה על ברית המילה הראשונה שערך אברהם אבינו. לרגל שבת 'לך לך', במשרד הדתות נותנים לראשונה הצצה למנגנון של הרבנות הראשית ומשרד הבריאות המפקח על בריתות המילה בישראל.

במשרד הדתות מדגישים כי לאור החשיבות העליונה בתורה לברית המילה, הרבנות הראשית מפקחת על הנושא כבר מימיה הראשונים של המדינה - אז הממשלה החליטה להקים ועדה בין-משרדית להסמכה ולפיקוח על מוהלים.

בוועדה שתחת אחריות הרבנות הראשית משתתפים נציגים ממשרד הבריאות ונציגי המוהלים. בהתחשב בחשיבותה הרפואית של פעולת ברית המילה, הרבנות הראשית מצאה לנכון מאז ומתמיד להציב בראש הוועדה לא רב אלא רופא כירורג מומחה. בנוסף בוועדה חברים עוד כמה רופאים בכירים ומומחים.

הליך ההסמכה מטעם הוועדה כולל בחינות הלכתיות, רפואיות ומקצועיות וזאת בנוסף לבדיקות רפואיות, חיסונים ותצהיר שנדרש המוהל לעבור מעת לעת. מלבד האמור, המוהל נדרש לעבור הכשרה והתמחות אצל מוהל מוסמך ולקבל המלצת מפקח מטעם הוועדה לצורך קבלת התעודה. כמו כן, על המועמד להתחייב בכתב על עמידה בנהלים ההלכתיים והרפואיים שקבעה הוועדה.

לאחר שנה מיום ההסמכה, על המוהל לעבור פעם נוספת בחינות מעשיות ועיוניות של הוועדה – דבר אשר אין דומה לו בכל תחום אחר.

הרב משה מרסיאנו, המפקח על המוהלים מטעם הרבנות אומר ל'כיכר השבת' כי אין הליך רפואי בישראל שלגביו קיים רישום כה מדויק וקפדני כמו סיבוכים הקשורים בברית המילה.

לפני עשרות שנים הוועדה מיוזמתה פנתה למשרד הבריאות, וביקשה להעביר חוזר לכל בתי החולים ולכל המחלקות שאמורות לקבל תינוק עם סיבוך לאחר ברית מילה וחייבה אותם לדווח למשרד הבריאות על כל מקרה שמגיע עקב סיבוך מברית מילה. משרד הבריאות מעביר את הדיווח לוועדה, ומתבצעת בדיקה על כל מקרה ומקרה.

"מנתונים שאנו מקבלים ממשרד הבריאות, אנו נוכחים לדעת שחלק גדול מהמקרים של סיבוכי ברית מתייחסים למוהלים שאינם מוסמכים מטעם הוועדה" אומר הרב מרסיאנו.

משה דגן, מנכ"ל הרבנות הראשית אומר כי "הרבנות הראשית לישראל פועלת ומקדמת יוזמות חשובות בכל התחומים שבאחריותה וגם בתחום הבריתות. הידוק הפיקוח על הבריתות לצד צעדים רבים נוספים המבוצעים בימים אלו מאפשרים להעלות את רמת המקצועיות והאמינות של המוהלים".

"את עבודת מחלקת הבריתות מלווה וועדה מקצועית בה נוטלים חלק נציגי משרד הבריאות לצד רבנים בכירים. הליווי והפיקוח על עבודת המוהלים והנפקת תעודות ההסמכה לצד חידושן מידי תקופה למוהל העומד בתנאים שהוחלטו בוועדת הבריתות מגבירים את האימון של הציבור במוהל הנושא תעודת הסמכה כדין".

"אנחנו ממליצים לציבור לקחת רק מוהל בעל תעודה רשמית המוכרת ע"י הרבנות הראשית כך ההורים המודאגים והנרגשים יוכלו להיות רגועים ובטוחים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר