כיצד ינהג טראמפ?

טראמפ לישראל: "מחכה לחזק את הקשר הבל ינותק ביננו"

הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, לא מבזבז זמן וכבר החל בפגישות ושיחות. במסר אותו העביר לישראל הוא מצהיר על תמיכתו העזה בישראל, השאלה רק כיצד זה יתבטא במציאות עצמה (פוליטי, מדיני)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום מסך / מתוך "פוקס 10")

רבים בישראל חגגו את ניצחונו של המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ במירוץ לנשיאות ארה"ב למרות שמדובר עדיין ב"לא נודע" כיצד יתנהל במציאות מול ישראל בסוגיות השונות.

"אני אוהב ומכבד את ישראל ואת אזרחיה. ישראל וארה"ב חולקות כל כך הרבה ערכים משותפים, כמו חופש הביטוי, חופש הפולחן והחשיבות המיוחסת ליצירת הזדמנויות עבור כלל האזרחים להגשים את חלומותיהם. אני מצפה לחזק את הקשר הבל־ינותק בין שתי אומותינו הגדולות" אמר טראמפ אתמול ל'ישראל היום'.

"אני יודע היטב כי ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון והמגינה היחידה על זכויות אדם, ומשמשת קרן אור של תקווה לאנשים רבים. אני מאמין שהממשל שלי יוכל למלא תפקיד חשוב בסיוע לצדדים להשיג שלום צודק ובר קיימא, שחייב להיות מושג במו"מ בין הצדדים עצמם ולא ייכפה עליהם על ידי אחרים. ישראל והעם היהודי ראויים לכך", אמר טראמפ ובעצם חשף כי בניגוד לשמועות הוא לא מתכוון שלא להתערב כל במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

במשרד החוץ הכינו מסמך מיוחד שמנסה להעריך את המצב והמשמעויות לאזורנו. מדובר בדו"ח מסווג של המרכז למחקר מדיני (הממ"ד), שאחראי על גיבוש הערכות המודיעין של המשרד, קובע כי "במסגרת עניינו המועט בזירות חוץ, טראמפ אינו רואה במזרח התיכון 'השקעה נבונה' וסביר כי יחתור לצמצום מעורבותו באזור".

על פי הדו"ח, שאותו חיברו יחיעם ברוט ולירן ביינוול, הצהרות טראמפ מעידות על רצונו להתמקד באתגרי הפנים, ובמקביל לחזק את מעמדה הבינלאומי של ארה"ב, אף שבפועל הן מעידות על מאפייני בדלנות של ממשלו.

המסמך מדגיש את הצהרותיו של טראמפ לאורך הקמפיין על תמיכתו הבלתי מסויגת בישראל. עם זאת, גם בנושא זה הוא ניפק אמירות סותרות. מצד אחד הצהיר כי על ישראל לשלם על הסיוע הצבאי שהיא מקבלת מארה"ב, ומצד שני אמר כי הסיוע הצבאי לישראל הינו "השקעה מצויינת". במסמך מדיניות שפרסמו יועצי טראמפ לענייני ישראל נאמר כי הסכם הסיוע הביטחוני הוא צעד ראשון וטוב וכי ההסכם לא מונע מהממשל או מן הקונגרס להרחיב את הסיוע, מעבר לסכום הנקוב בהסכם.

על פי הדו"ח שהתפרסם ב-ynet, התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים אינו עומד בראש סדר העדיפויות של ממשל טראמפ. הצהרותיו בסוגיה גם הן אינן מעידות בהכרח על מדיניות סדורה. הוא הביע תמיכה בהעברת השגרירות האמריקנית לירושלים ועמד על זכותה של ישראל לבנות בהתנחלויות. בהצהרות אחרות ציין כי יהיה מתווך הוגן בסוגיה וכי הוא סבור שעל כל הצדדים לגבש "עסקה" ביניהם כפי שאכן אמר אתמול.

המסמך מציין כי טראמפ הביע הצהרות סותרות לגבי מחויבותו להסכם הגרעין עם איראן. מצד אחד הוא מתח עליו ביקורת חריפה, אך בשלביה האחרונים של מערכת הבחירות נמנע מלקרוא לביטולו, והבטיח לעמוד בדקדקנות על יישומו.

בנוגע למלחמה בסוריה, אנשי משרד החוץ כתבו כי טראמפ הצהיר על מדיניות שונה בתכלית מזו הקיימת, אמר שיש לבחון את אספקת הסיוע למורדים בסוריה, הביע תמיכה במשתמע בהישארותו של אסד בשלטון. כמו כן, הוא תומך בפעילות הרוסית במדינה.

ראייתו של טראמפ עשויה להוביל לשינוי מערך היחסים של ארה"ב עם בנות בריתה ברחבי העולם, נכתב בדו"ח. טראמפ מעוניין "לגבות מחיר" עבור הגנה אמריקנית על בנות הברית במפרץ הפרסי ובאסיה, אינו נרתע מבחינה מחדש של הצבת הכוחות האמריקנים ביפן ודרום קוריאה, וקורא לבחינה מחדש של החברות האמריקנית בנאט"ו, על רקע תפיסתו כי ארה"ב "משלמת" עבור משברים לא לה.

עם זאת, המסמך מציין כי היכרותו המוגבלת של טראמפ עם זירות החוץ, מעניקה משנה חשיבות לצוות שיביא עימו לבית הלבן, הצפוי להערכת משרד החוץ להיות בעל השפעה רחבה בקביעת סדר היום בסוגיות אלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר