הסוף להסתרה

הממשלה אישרה: יחשפו חומרי ועדת החקירה של ילדי תימן

הממשלה אישרה את חשיפת חומרי ועדת החקירה הממלכתית בפרשת היעלמות ילדי תימן. נתניהו: "למשפחות שילדיהן נעלמו ולציבור הרחב מגיע לדעת מה העלו הוועדות" (בארץ)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: ELDAN DAVID, לע"מ)

דרמה של ממש בישיבת הממשלה: הבוקר (ראשון) אישרו השרים פה אחד את חשיפת חומרי ועדת החקירה הממלכתית בעניין פרשת היעלמותם של ילדים מבין עולי תימן בשנים 1948-1954.

פרשת היעלמותם של הילדים מבין עולי תימן ועדות נוספות נוגעת לסוגיות עקרוניות וחשובות בחברה הישראלית מראשית הקמת המדינה ועוררה עניין ציבורי רב. בעקבות כך קמו שלוש ועדות חקירה אשר בדקו את הפרשה, האחרונה שבהן היא ועדת כהן-קדמי. עם סיום עבודתה לא קבעה הוועדה הוראות כלשהן בדבר פרסום הפרוטוקולים של דיוניה או החומר הארכיוני הנוסף שהופקד בארכיון המדינה.

העובדה כי חומרי ועדת כהן-קדמי נותרו חסויים ברובם מכח הדין עוררה תהיות בנוגע למניעים שביסוד חסיון זה. ולכן החליט רה"מ נתניהו (בהחלטה מס' 1584) למנות את השר צחי הנגבי לבחון מחדש את ההוראות בנוגע לעיון החומרים בנושא. לאחר עבודה מאומצת בחודשים ספורים, בשיתוף ארכיון המדינה ומשרד המשפטים, הגיש היום השר צחי הנגבי את עמדתו כי יש לחשוף ולפרסם את המסמכים בהתאם לעקרונות החשיפה שמפורטים בהצעת ההחלטה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "השר צחי הנגבי יביא היום בפני הממשלה הצעה להסיר את החיסיון על מסמכים ופרוטוקולים של ועדות החקירה הנוגעות להיעלמות ילדי תימן. למשפחות שילדיהן נעלמו ולציבור הרחב מגיע לדעת מה העלו ועדות החקירה. אני יודע שאתה מדבר (השר הנגבי) על הסרת כל המגבלות ובעצם לאפשר לאנשים לראות במו עיניהם באינטרנט את כל החומר הזה. אני רוצה להודות לך, צחי, על הפעולה המאומצת והמבורכת שלך ושל הצוות שלך. אני רוצה להודות גם לחברת הכנסת נורית קורן וחברי וחברות כנסת אחרים שפעלו לקדם את הנושא החשוב הזה".

השר צחי הנגבי הודה לראש הממשלה ואמר כי ההחלטה נועדה לאפשר לבני המשפחות ולנציגים המוסמכים שלהן, ולמעשה לכל הציבור, להיכנס לאינטרנט ולראות את התמונה הקשה, המעיקה והעגומה במלוא היקפה, ולהתקרב ככל האפשר להבנת האמת.

שנית מטרת ההחלטה הייתה לשים קץ לפרשייה האומללה הזו ולחיסיון שהוטל עליה בעבר. "בבדיקה שלי ושל הצוות המקצועי שלנו, לא מצאנו שום דיון בנושא, שום הסבר שמבהיר מדוע מישהו חשב שזה היה כל כך נחוץ. וזה ישים קץ לחשדנות, לספקנות ולחוסר אמון של אותן משפחות כלפי רשויות המדינה.", אמר הנגבי.

גנז המדינה הד"ר יעקב לוזוביק אמר בדיון כי "ארכיון המדינה עשה עבודה מאומצת במהירות המרבית על מנת להנגיש לציבור את המסמכים בהתאם להנחיות השר ולהחלטת הממשלה. אני שמח שיש בידנו את האפשרות לעזור, ולו במעט, למשפחות ולהביא לחשיפת החומרים לציבור הרחב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר