זינוק אדיר

הנתונים: 71% מהחרדים יודעים מה צריך לעשות במתקפת טילים

בכיר בפיקוד העורף: "בזכות החיילים החרדים המגזר החרדי מוכן מאי פעם להתגוננות במלחמה". השינוי בא לידי ביטוי בעיקר אצל ילדים ובהתייחסות הרשויות, אך ישנה עוד דרך ארוכה (חדשות)

משה פריגן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

כשנתיים אחרי "צוק איתן" וחודשים לאחר אירוע קריסת החניון בתל אביב, יצא "כיכר השבת" לבדוק מה השתנה במוכנות הציבור החרדי וחזר עם תשובות מפתיעות.

לכל חייל בצה"ל יש אויב, לכל חטיבה ישנה גזרת לחימה וכלי נשק ייעודיים להתמודדות בזירה בה היא לוחמת. פיקוד העורף שונה שוני מהותי: מפקדיו מאמנים אזרחים, כלי נשקו הם כלי עבודה המקובלים בענף הבניין, אגף המודיעין בפיקוד עוסק במיפוי האוכלוסייה האזרחית בשגרה ובחירום, ה"אויב" הוא האזרח שעל שלומו הוא אמון.

חיילים חרדים מדריכים בבני ברק (צילום: דובר צה"ל)

מים רבים עברו במשרדי פיקוד העורף מאז נקרא הג"א ועסק בהסברה איך מדביקים סלוטייפ על חלונות. שינויים שלא באו בקלות ושדרשו מהפיקוד שינוי תפיסה מוחלט. כיום הפיקוד אחראי על הצלתם של אזרחים ברעידות אדמה, מלחמות ואסונות שונים. לרשותו עומדים עשרות גדודי חילוץ במילואים ומאות כבאיות וכלי הנדסה כבדים לטיפול באירועי קצה.

לצד האימונים הרבים לחיילים ואנשי המילואים, עוסק פיקוד העורף בהכנת האוכלוסיה האזרחית למלחמה ופגיעות טבע על ידי הדרכת ראשי הרשויות ונושאי תפקידים לצד הדרכת ילדים בבתי הספר.

מה מידת מוכנותו של הציבור החרדי לאירועים המתוארים?

בכיר בפיקוד העורף עמו שוחחנו אומר כי "הציבור החרדי מפתיע אותנו לטובה בכל המדדים אותם אנו בוחנים מדי שנה, אם תרצו זה הציבור שבו הייתה העליה הגדולה ביותר במוכנות העורף בשנתיים האחרונות".

(צילום: דובר צה"ל)

הוא ממשיך ומסביר כי העליה נובעת משלוש סיבות:

א. "צוק איתן" - מלחמת צוק איתן שלראשונה הורגשה בעצימות גבוהה במרכזים החרדיים באשדוד, בני ברק ועוד הביאה לשינוי תפיסה כי מה שהיה הוא לא מה שיהיה.

ב. שינוי התפיסה ברשויות המקומיות החרדיות - כניסה של ראשי ראשיות ואנשי מקצוע חדשים וצעירים שמבינים כי שיטת הפתרונות הישנה לא תעמוד ביום פקודה.

ג. חיילי שח"ר - החיילים החרדים המדריכים את ילדי תלמודי התורה וההדרכות אותן עוברות נשות החינוך בבתי הספר לבנות הביאו לשינוי תפיסה מוחלט כאשר הילדים משפיעים בבית ושואלים שאלות הנוגעות לביטחונם האישי.

כאשר הבכיר מדבר על עליה, הוא גם מתקף אותה בנתונים אותם אוספת מחלקת מדעי ההתנהגות בפיקוד מקרב כלל המגזרים.

71% מהציבור החרדי ענו כי הם יודעים איך לפעול בעת התקפת טילים. אם נשווה זאת לסקר שנערך לפני שש שנים - אז היו רק שישה אחוזים (!) שידעו להשיב בחיוב.

לשאלה באיזו מידה אתה יודע לבחור את המרחב המוגן על פי הוראות פיקוד העורף ענו 79% מהציבור החרדי בחיוב - עליה של חמישה אחוזים מהסקר הקודם שנערך לפני כחצי שנה.

(צילום: דובר צה"ל)

מה גרם לזינוק בנתונים?

הבכיר מסביר: "החיילים החרדים המסיירים בתיאום מראש עם כלל מנהלי בתי הספר והחיידרים תוך שמירה מוחלטת על אווירה מקצועית ועניינית הנוגעת לביטחון האישי של הילדים היא גורם המפתח בעליה אותה אנו מזהים".

"לא רק בשגרה אנו ערוכים אלא כלל החיילים החרדים מוכנים לחירום כך שבכל עת שיידרשו יש להם גיזרה בתוככי הריכוזים החרדיים בה הם יפתחו עמדות הסברה כפי שהם נהגו במלחמת צוק איתן".

מה נותר לשפר? "ניקיון המקלטים ושמירה שלא יהפכו למחסנים וחיזוק המבנים לרעידות אדמה. בבני ברק ישנם בניינים רבים וישנים שדרוש להם חיזוק לא יקר אך חיוני ומציל חיים וראוי שכל ועד בית יזמין מומחה – מהנדס ויבדוק האם נדרש חיזוק לעמודי הבניין אותו יש לעשות ללא שיהוי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר