לאחר יותר משנה

המשטרה מציגה: גל הטרור בירושלים - דועך

בהערכת מצב שקיימו גורמי הביטחון עלה כי הטרור בירושלים בירידה משמעותית מבחינת היקף האירועים האלימים והפרות הסדר אם כי עדיין המספרים גבוהים מידיי (חדשות, משטרה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
שומרים על השקט בבירה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

האם סוף סוף אנו לקראת סוף גל הטרור שהחל לפני יותר משנה? נתונים חדשים שהוצגו בהערכת מצב משטרתית בסוף השבוע האחרון ונחשפים היום (שלישי) מצביעים לראשונה על ירידה משמעותית בהיקף אירועי הטרור והפרות הסדר בירושלים בשנת 2016 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת – הנתונים מראים כי חרף הירידה בהיקפם, מספר האירועים האלימים והפרות הסדר עדיין גבוה מאוד: בחודשים ינואר עד אוקטובר 2016 נרשמו יותר מ-3,000 מקרים של יידוי אבנים ובקבוקי תבערה בבירה.

לפי הנתונים שפורסמו ב-ynet, הירידה המשמעותית ביותר מתבטאת בהיקף אירועי יידוי האבנים והשלכת בקבוקי התבערה שברישומי המשטרה, וכן בבלימה יחסית של היקף אירועי יידוי האבנים לעבר הרכבת הקלה בציר שועפט בבירה בחודשי האביב והקיץ של 2016, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

הנתונים שהוצגו בשבוע שעבר בהערכת מצב של המשטרה והמשרד לביטחון פנים מראים כי בחודשים ינואר-אוקטובר 2016, התרחשו 2,844 אירועי יידויי אבנים בירושלים, לעומת 4,647 באותם החודשים ב-2015. כמו כן, בחודשים אלו בשנת 2016 התרחשו 432 אירועים שבהם פלסטינים השליכו בקבוקי תבערה, בעוד שבתקופה המקבילה אשתקד מספר אירועים זה עמד על 741.

בדיון הוצגו גם נתונים על היקף יידוי האבנים על הרכבת הקלה בשכונות שועפט ובית חנינא בירושלים, שבהן עובר תוואי הרכבת. על פי הנתונים שהוצגו, בחודשים יוני-אוקטובר חלה ירידה של כ-60 אחוזים בהיקף אירועי יידוי האבנים על הרכבת הקלה (23 אירועים לעומת 57), כאשר בחודשים יולי ואוגוסט, לדוגמה, נרשמו ארבעה אירועים בסך הכול.

לטענת המשטרה והמשרד לביטחון פנים הסיבה לשינוי ההדרגתי הן הפעולות הרבות שנעשו בהיבט האכיפה במזרח ירושלים, ובהן בין היתר העלייה המשמעותית בכמות המעצרים ותגבור רחב של כוחות משטרתיים, לרבות אנשי חקירות ומודיעין. תגבור זה ופעולות אחרות שהתבצעו במזרח ירושלים הן חלק מתוכנית רב-שנתית לקידום האכיפה במזרח העיר בהובלת השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, המפכ"ל, רב-ניצב רוני אלשיך, ומפקד מחוז ירושלים, ניצב יורם הלוי. במסגרת התכנית צפויה תוספת של יותר מ-1,250 שוטרים לירושלים וכן הוספת תחנות חדשות בתוך שכונות מזרח ירושלים.

אתמול אמר השר ארדן בהערכת המצב: "התכנית ההיסטורית שיזמתי יחד עם המפכ"ל לחיזוק הביטחון בירושלים מתחילה לתת אותותיה, ואנו כבר רואים תוצאות. בשנה האחרונה הצליחה המשטרה לבלום את גל טרור היחידים בירושלים. העברנו מסר ברור של אכיפת חוק וסדר גם מול השכונות במזרח העיר. לראשונה מוקמות תחנות ונקודות משטרה במזרח העיר – דבר שלא נעשה מאז 1967, ובנוסף לכך בשנים הבאות יחוזק מחוז ירושלים בכ-1,250 שוטרים".

אך ההשפעה הגדולה ביותר, לפי המשטרה, נבעה מהרגעה משמעותית של אזור הר הבית, בעיקר בשל צעדים שננקטו להוצאת גורמים מסיתים מההר. בקרב אותם גורמים מסיתים ישנם חברי הארגונים מוראביטון ונשות מורביטאת שהוצאו מחוץ לחוק. הארגונים הללו כוללים פעילים אסלאמים שהיו מקבלים כספים כדי להגיע בעת עליית יהודים להר ובכלל וליצור הפרות סדר.

חלק מהפעילות להוצאת הגורמים המסיתים התאפשרה באמצעות עשרות מעצרים מנהליים לפני עיתויים נפיצים כגון חגים יהודים. דוגמה בולטת לכך הוא השקט היחסי ששרר בהר הבית בתשעה באב ובחגי תשרי לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

המשטרה הסבירה כי למפלס האלימות בהר הבית השפעה על השטח כולו במזרח ירושלים, על אחת כמה וכמה בעידן הרשתות החברתיות, שבו תמונות של עימותים קשים מהר הבית שהופצו במהלך גל הטרור האחרון התסיסו את השטח.

במקביל לפעילות המעצרים של המשטרה מתברר כי ב-2016 חלה גם עלייה חדה בהיקף הריסות מבנים בלתי-חוקיים במזרח ירושלים על-ידי העירייה, ובהם גם מבנים מאוכלסים. בשל רגישות צעדים אלו, ההריסות מתבצעות בשיתוף המשטרה ולעתים תחת אבטחה כבדה. על-פי הנתונים, בעוד שבחודשים ינואר-אוקטובר של 2015 התבצעו 57 הריסות, ב-2016, באותם החודשים, ביצעה העירייה 101 הריסות, הכוללות 10 מבנים מאוכלסים (לעומת שניים בלבד בכל שנת 2015).

נתון נוסף המתפרסם לראשונה על ידי המשטרה הוא מדד חדש שהוצג בהערכת המצב המשטרתית, המתייחס לסיכול הפיגועים באמצעות רשתות חברתיות. על-פי הנתונים שהוצגו, דרגי השטח במשטרה קיבלו השנה 137 התראות ממוקדות על גורמים שמתכוונים לבצע פיגועים, לאחר שכוונותיהם נוטרו ברשתות החברתיות. שיטה זו הובילה לסיכול 134 פיגועים.

אך חרף הירידה בהיקף הטרור בירושלים, מספר האירועים האלימים עדיין גדול מאוד וכך גם היקף הנפגעים. לאור העובדה שלעתים רבות מבצעי הפיגועים הם מפגעים בודדים ולא שייכים לחוליות מאורגנות כפי שהיה לרוב בעבר – ניטור גורמי סיכון בפייסבוק הפכה לשיטת פעולה שהשימוש בה הולך וגובר מתוך הבנה שברוב המקרים מדובר במפגע עצמאי שמחליט על דעת עצמו לתפוס סכין ולצאת כדי לפגע.

בפיגועים בירושלים בשנת 2016 נרצחו שלושה בני אדם, ובהם שני שוטרים: לוחמת מג"ב רב-שוטר הדר כהן הי"ד ורב-סמל מתקדם יוסי קירמה הי"ד. כמו כן, נהרגה בבירה אזרחית – לבנה מליחי הי"ד. בשנת 2015 נרצחו שמונה בני אדם בפיגועים בירושלים, כולם אזרחים, ונפצעו 84, בהם 14 שוטרים ו-71 אזרחים. ב-2016 מספר הפצועים ירד ל-37, בהם 29 אזרחים ושמונה שוטרים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר