דיון סוער

"הבחינות קשות; תבואו בטענות ל'אונו' ו'שערי משפט'"

חילופי צעקות בין יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נווה, חברי הכנסת והמתמחים הזועמים על כישלונם במבחני לשכת עורכי הדין היום (ג') בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט (בארץ)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

עקב כישלונם של 70% מהנבחנים במבחני ההסמכה ללשכת עורכי הדין, התקיים היום דיון דחוף אותו יזמה חברת הכנסת מירב בן ארי, יו"ר שדולת הסטודנטים וההשכלה הגבוהה, בוועדת חוקה, חוק ומשפט. בדיון השתתפו חברי כנסת מסיעות שונות, יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נווה, נציגי הסטודנטים, נציגי מכללות וחברות להכנה לבחינה.

בן ארי, הציגה בפני חברי הוועדה שאלה מהבחינה האחרונה אשר מבקשת לדעת מהי השבועה אשר נדרש עד להגיד כאשר משביעים אותו. היא הוסיפה ואמרה כי רוב עורכי דין לא הצליחו לענות על השאלה. "זו דוגמא אחת מיני רבות לכך שרוב הבחינה לא עסקה בדין המהותי אלא בדין פרוצדוראלי", האשימה בן ארי.

יו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד אפי נווה, ענה לטענות ואמר: "ראשית את הבחינה מנסחת ועדת בחינות חיצונית שממנה שרת המשפטים. היא כוללת שלושה שופטים, שלושה עורכי דין מהפרקליטות, פרופסור מהאקדמיה ושני עורכי דין מהמגזר הפרטי. אנחנו לא בוחרים ולא ממנים את הוועדה הזו. היא מקבלת מנדט משרת המשפטים. כל קדנציה של הוועדה היא 4 שנים.

נווה האשים את המכללות בכישלון התלמידים במבחן, "כאשר מוגשת השגה ועדת הבחינות מתכנסת, דנה בה ומחליטה אם לקבלה או לא. אני חושב שמי שצריך לתת את ההסבר לתוצאות העגומות של המבחן הזה זו לא לשכת עורכי הדין, אלא המכללות".

הדיון בכנסת (באדיבות המצלם)

נווה הוסיף: "אצלי במשרד 50% מעורכי דין הם בוגרי מכללות והם מצוינים. בכל מכללה, לדעתי, ישנם 50% סטודנטים שהם רציניים ובאים ללמוד. הבעיה לא איתם. הבעיה היא עם 50% הנותרים אשר מתקבלים אפילו ללא תעודת בגרות. אנחנו נמצאים במצב בו ברוב המכללות אין שום סינון. זה פוגע בסטודנטים הרציניים שמשקיעים. זה בא ליידי ביטוי בבחינה הזו. 83% הם מכללות. 70% מבוגרי האוניברסיטאות שניגשו לבחינה עברו אותה. בקרב אלו שניגשו מהכללות 33% עברו אותה."

נווה הפנה אצבע מאשימה כלפי המכללות בהן לומדים רוב התלמידים החרדים והדתיים , המכללה האקדמית אונו ומכללת שערי משפט: "כל הזמן הבחינות קשות, כולן היו כאלו שאי אפשר לעבור אותן. יש לנו 102 נבחנים הפעם שלא הצליחו לעבור את ה-20 נקודות. סטטיסטית אם תשבו וסתם תנחשו תצליחו לקבל יותר מ-20 נקודות. יש מכללות שאין להן סינון. בקריית אונו למשל, ניגשו 624 סטודנטים, עברו מתוכם 69 אנשים בלבד. מכללת שערי משפט ניגשו 224 סטודנטים ועברו 17% בלבד. מי צריך לתת הסברים על אחוזי המעבר הנמוכים האלה? המכללות שלא מפקחות על כלום. אתם באים ללשכה בטענות? תבואו למכללות בטענות."

נווה התייחס גם לכישלון במבחני לשכת רואי החשבון ואמר: "ברואי חשבון נכשלו 67% לא ראיתי אתכם באים לבקש פקטור. ללשכת עורכי הדין אין אג'נדה להכשיל. אנחנו בסך הכל אנחנו רוצים מקצוע עם אנשים ראויים."

הדיון הפך לסוער במיוחד לאחר דבריו של נווה. דיקן הפקולטה למשפטים באקדמית אונו טען להגנתו: "אני כן רוצה לתת הזדמנות לאם החד הורית בת ה-40 שיוצאת ללמוד לראשונה. כן צריך לעשות משהו בנוגע לבחינה הזו. היא לא הייתה הגונה."

ח"כ מלכיאלי תקף אף הוא את נווה ואמר לו "ההופעה המתנשאת שלך פה היא פשוט מקוממת. אני סך הכל שבוע במשכן הזה ושמעתי מכל כך הרבה אנשים על מה שקרה במבחן הזה. חודשים אנשים עזבו את מקום העבודה שלהם ואתה מספר להם שאין לך אג'נדה. אתה הפצת בתעמולת בחירות שלך. אתה משתלח במכללות? גם באוניברסיטאות אין חובת נוכחות וגם שם יש ירידה. כשאני ניגש למבחן שאני יודע מראש שהולכים להכשיל אותי אני מראש מגיע באי אמון מוחלט, בך ובכל הפירמידה. איזה מסר הדגשת לנו? רק טיפש יכול לחשוב שבגרות היא שתקבע את הניסיון שלו בתור עורך דין."

חילופי דברים מזלזלים התפתחו גם בין נווה לבין חברת הכנסת בן ארי כשנווה אומר לה "למה את צועקת עליי, אין לכם פריימריז עכשיו".

בסוף הדיון סוכם כי ועדת הבחינות שאמורה להתכנס ולדון בהשגות עד ה-28.11.16. תיתן החלטה בהשגות. נווה הבטיח כי בעקבות הדיון כאן יפנה לוועדה ויבקש ממנה לבחון את ההשלכות בגישת "בית הלל". לאחר מכן ותלוי בהחלטות הוועדה תישקל האופציה של דיון נוסף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר