בתיאום עם הרה"ר

יוזמה מהפכנית: בקרוב - הסדרה עולמית של תחום הגיורים

יו"ר הפרלמנט בבלארוס הציע להקים בית כנסת ומלון בראדין, עיירתו של החפץ חיים - אך במוקד הדיונים בוועידת רבני אירופה עמדה יוזמה מהפכנית בתחום פרוץ ורגיש (אקטואליה, יהדות)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
(צילום: אלי איטקין)

"רבנים שאינם מורשים לערוך גיורים ובכל זאת יעסקו בכך - יורחקו משורת הרבנים באירופה", כך הוכרז היום (שלישי) בוועידת רבני אירופה המתקיימת זה היום השני במינסק שבבלארוס, במושב מיוחד בו נדון נושא בתי הדין במסגרת דיוני הועדה המתמדת, מפי יו"ר הוועדה הרב מנחם געללי, שאף הוסיף: "נגבש כללי יסוד שקופים שיחייבו את דייני ישראל באירופה בכל מעשה בית דין בכלל ובהליכי הגיור במיוחד. בשלב ראשון נערוך מיפוי של בתי הדין ודרכי עבודתם והמורשים לעסוק בגיור".

במושב, פרסו הרבנים בפני החברים את פעילות בתי הדין במדינותיהם ובעריהם, ואת פעילות בית הדין המיוחד של הועידה בראשות גאב"ד אירופה הגאון רבי חנוך ארנטרוי, במקומות בהן לא פועל בית דין קבוע. הרב געליי בישר לנוכחים, כי בשנה הקרובה תקיים הועידה כינוס בינלאומי של דייני אירופה וישראל בשיתוף הרבנות הראשית לישראל, הנהלת בתי הדין הרבניים ובתי הדין הפרטיים שבראשות גדולי ישראל, בה ייקבעו ההוראות והכללים והסטנדרטים ההלכתיים והמנהלתיים בפעילות בתי הדין ולשיתוף הפעולה בין כלל בתי הדין.

בתוך כך, אחר הצהרים קיימה משלחת רבנים בראשות נשיא הועידה הרב פנחס גולדשמידט מפגש עם יו"ר הבית העליון של הפרלמנט ד"ר מיכאל מיאסניקוביץ ועם שר החוץ של בלארוס ולדימיר מאקיי. יו"ר הפרלמנט, שהוא מספר 2 במנהיגות בלארוס, הציע להקים מיזמים משותפים עם הועידה לפיתוח המקומות הקדושים בבאלרוס, בהם הקמת בית כנסת ובית מלון בראדין. הוא גם הודיע - לבקשת הרבנים - כי המדינה תקצה שטח מיוחד לבית עלמין יהודי, כשעד עתה נהגו יהודי בלארוס לקבור בבתי העלמין הכלליים בחלקות מגודרות. יו"ר הפרלמנט

ד"ר מיאניקוביץ הודה לרבנים על קיום הכינוס בבאלרוס שהיתה בעבר כור ההיתוך לישיבות הקדושות ובה גדלו ופעלו גדולי הדורות, והודיע כי פעילות הועידה להשבת חיי היהדות לבלארוס תזכה לשיתוף מלא: "נסייע בכל הנושאים, כדי להשיב ולו במעט את החיים היהודים לימי הזוהר של קדם", אמר.

במפגש השתתפו הרב בלייך, רבה של פולין הרב מיכאל שודריך, רבה של בלארוס הרב מרדכי רייכינשטיין, רבה של וינה הרב אריה פולגר, נציגות מועצת הפטרונים של הועידה, גב' ג'ואל אפללו, יו"ר הקונגרס היהודי ברוסיה יורי קנר, מנכ"ל 'תקוה עולמי' הרב רפאל קרוסקל ומנכ"ל מערכת הכשרות של הועידה - "רבני מזרח אירופה" - הרב גדליה קולטניוק.

היום נמשכו דיוני הועדה המתמדת בשורה של החלטות משמעותיות לחיי תורה ויהדות ברחבי אירופה. לראשונה קיימה הועדה המתמדת קבוצות מיקוד של חברי הועדה שניסחו את המלצותיהם בנושאי הליבה של פעילות הועידה לשנים הקרובות. את ההמלצות ירכז הרב בלייך, סגן נשיא הועידה ורבה של אוקראינה.

כמו כן, הודיעו אתמול חברי הנהלת 'חוליא' שע"י קרן 'מתנאל', אלברט וג'ואל אפללו, כי יקימו כמה פרויקטים משותפים עם הועידה בבלארוס. הראשון שבהם הוא הקמתו של מקוה טהרה בעיר גומל - השניה בגודלה בבלארוס - השלמת מקוה טהרה בעיר גרודנא והקמת גן ילדים בעיר מינסק.

בדברים נרגשים שנשאה גב' אפללו בפני המשתתפים היא הביעה את התרגשותה מלראות את התפתחות הקהילה היהודית במקומות שיד אכזרית גדעה אותם וכי היא שמחה שארגונה יקח חלק בחסות הועידה על הקהילות, בתמיכה כספית להקמת מקוואות טהרה וגן ילדים.

רבה של גומל הרב דוד קנטרוביץ אמר, כי קהילת בני התורה 'בית יעקב' התפתחה מאוד בשנתיים האחרונות ופעילות הקירוב הביאה לתוספת משמעותית של משפחות: "כיום מלבד הישיבה יש לנו מוסדות חינוך ורווחה רבים. מקוה טהרה, כמו תמיכה נוספת שאנו זקוקים לה, תסייע רבות לקיום חיי תורה ומצוות בקדושה וטהרה לקהילה", אמר.

הערב אירחה הקהילה היהודית את הרבנים לארוחה חגיגית לציון 20 שנה לארגון הנוער 'לך לך' הפועל במינסק. הרבנים צפו במצגת מרשימה של בני הנוער ושמעו על הפעילות העניפה של הקירוב בבלארוס.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר