סערת חוק המואזין • ראיון מיוחד

טיבי: "נתניהו באטרף; שיירגע, שיקשיב לליצמן ולדרעי"

"ליצמן לא פעל מאהבת אחמד", אומר ח"כ אחמד טיבי בראיון ל'כיכר השבת', אך מלא מילות שבח על החרדים שבלמו את חוק המואזין, מסביר את ההתנגדות העזה וקורא לדיאלוג שיוביל לפתרון (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת; תמונות: הדס פרוש - פלאש 90)

סערת חוק המואזין • ראיון מיוחד: בימים האחרונים סוערות הרוחות סביב חוק המואזין שאושר בוועדת השרים לענייני חקיקה, המבקש לאסור על המסגדים את השימוש במערכות כריזה, בשל ההפרעה לתושבים.

מי שהביאו לבלימת החוק, רגע לפני הבאתו להצבעה בכנסת, הם הנציגים החרדים, לאחר ששר הבריאות יעקב ליצמן הגיש ערר נגד אישור החוק, בנימוק שהוא חושש שהחוק יביא לביטול הצפירה המושמעת רגע לפני כניסת השבת.

"כיכר השבת" פנה ללשכתו של ח"כ אחמד טיבי מ'הרשימה המשותפת', כדי להבין על מה ההתנגדות הגדולה לחוק. במהלך הראיון, מזהיר טיבי מפני אלימות שהחוק עלול להביא, קורא לדיאלוג, מספר על יחסיו עם הנציגים החרדים וגם על חוק ההסדרה, התאגיד ובחירת דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב.

מה הסיבה להתנגדות הגדולה שלכם לחוק המואזין?

"מי כמוכם יודע מה החשיבות והערך לפרקטיקה הדתית, האמונה. המואזין הוא חלק מאמונה עמוקה של דת האיסלאם. חמש פעמים ביום מתפללים, ומשמיעים קריאת מואזין. את החוק הזה ניסו בעבר להציע אבל הוא לא אושר בוועדת שרים, כי אנשים התנהגו באופן אחראי, מה עוד שיש חוקים אחרים. פה כנראה, ראש הממשלה, שדחף לחוק, הוא זה שדחף להצביע בוועדת שרים".

ח"כ אחמד טיבי בלשכתו (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

טיבי תוקף את נתניהו ואומר: "אני מניח, אולי יותר מאשר מניח, ראש הממשלה שגר בקיסריה, מפריע לו קריאת המואזין מהישוב השכן - ג'סר א זרקא - ואני תוהה אם החומה שאנשי קיסריה שהקימו לא מספיק גבוהה".

בימים האחרונים אומרים אנשי הימין שבכל ה'קוראן' אין אזכור לקריאת המואזין

"אני שמח שלפעמים יהודים מנסים ללמד אותנו מה זה איסלאם, זאת יהירות, אני מציע להשאיר את זה בצד. תשאירו למוסלמים את האיסלאם, כי אנחנו לא אומרים ליהודים איך לקיים את המצוות שלהם".

הרעש הזה לפנות בוקר גורם להפרעה לתושבים

"זה חלק מהאדמה, מהמולדת".

אתה מבין את התושבים שמתלוננים?

"תקשיב למה שאני אומר. אתם מבינים שביום כיפור - כאשר אסור לנו לנסוע, זה חונק אותי".

זה פעם בשנה, וזה כל בוקר

"בימי שישי, בכריזת שבת, זה מעיר אנשים משנת צהריים".

עדיין, זה לא לפנות בוקר

"אז להעיר להעיר אנשים בצהריים זה סביר?".

ח"כ אחמד טיבי עם כתב "כיכר השבת" ישי כהן

ח"כ טיבי עובר לדבר על הצורך בדיאלוג בין יהודים לערבים ולנסות להגיע להסכמות: "צריך לנסות להגיע להבנות מקומיות. כמו שהגיעו בחיפה ועכו וחיים בסדר עם המואזין".

אתה בעד קיום שיחות והגעה להבנות?

"בוודאי, להגיע לשיחות ולדיאלוג מקומי בין מוסלמים ויהודים בכדי לחיות יחד, לא רק שאני בעד, אני קורא".

ח"כ אחמד טיבי משבח את השרים וחברי הכנסת החרדים שנעמדו לצד הציבור הערבי ומסביר כי כשעלה נושא חוק הגיוס על ידי יאיר לפיד, הוא לחץ עליו שיצביע בעד, אך החרדים הסבירו לו שמדובר ב'ציפור הנפש' ולכן הוא החליט להימנע, ועכשיו החרדים מחזירים לו.

החרדים הם חבל ההצלה שלכם בחוק הזה...

"יש מפגש של אינטרסים. ליצמן לא הגיש את הערר מאהבת אחמד אלא מאהבת משה. מה זאת אומרת? בגלל שהוא אמר שהוא חושש מכריזת שבת. יכול להיות שנתאכזב. אני מקווה שלא. אני חושב שמפגש האינטרסים ניצח. בפוליטיקה אין אהבות. אנחנו לא רוצים שהחוק יעבור, ליצמן חושש מהשבת. גם דרעי מגלה הבנה שאין צורך בחוק הזה, והוא גם בעד הידברות, אני מקווה שאף אחד לא ייכנע ללחץ".

ח"כ אחמד טיבי בלשכתו (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

איך היחסים שלך עם משה גפני, יעקב ליצמן ואריה דרעי?

"הזכרת שלושה שמות של אנשים שאנחנו עובדים איתם בשיתוף פעולה. יש פער פוליטי מדיני בינינו. גם במשרד הבריאות, ועדת הכספים של גפני והפנים של דרעי. שיתוף פעולה יותר טוב מכל המשרדים האחרים.

"שר הבריאות יעקב ליצמן הוא שר הבריאות הטוב ביותר שהיה עד כה, ברמה המקצועית, לכלל אזרחי ישראל, אבל מגלה אמפתיה לכל הדרישות שלנו, אני חייב לומר שאפו".

על דרעי אומר טיבי: "אריה מכיר את המגזר מזה שנים רבות, הוא נמצא בקשר גם עם הח"כים וגם עם ראשי הרשויות".

הוא אפילו לוקח לכם קולות

"לא ממש, לא. הרשימה המשותפת גרפה את כל הקולות. נשארו פירורים, אנחנו אנשים נדיבים".

ח"כ אחמד טיבי בלשכתו (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

ח"כ אחמד טיבי שב לדבר על חוק המואזין ותוקף את ראש הממשלה: "אני קורא לראש הממשלה להירגע, שרים אומרים שהוא באטרף, הוא משתגע על החוק הזה, אני קורא לו: תירגע, תשמע מה שיש לדרעי, ליצמן ואחרים לומר".

טיבי מוסיף ומזהיר שהחוק עלול לגרום למהומות: "ינסו לאכוף את זה במסגד אל-אקצא? אנשים השתגעו? יבואו לכפרים? אנשים יקיפו את המסגדים".

אגב, טיבי עצמו מסרב לתווך בין המוסלמים לתושבי השכונות החרדים. לדבריו, זה תפקיד של אנשי הדת במסגדים - "הם פתוחים ושקולים, פתוחים לניסיון הידברות".

בהמשך הראיון מתייחס טיבי לחוק ההסדרה, תאגיד השידור הציבורי וניצחון דונלד טראמפ בארה"ב.

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר