סוף הסאגה?

58 בעד: חוק ההסדרה אושר בקריאה טרומית

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את חוק ההסדרה, ברוב של 58 ח"כים. ח"כי 'דגל התורה' קיבלו ביום שני את הכרעת מרן הרב שטיינמן לתמוך בחוק (חדשות)

ישי כהן וישראל כהן | כיכר השבת |
מליאת הכנסת. ארכיון (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90)

מליאת הכנסת אישרה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את חוק ההסדרה. מדובר בשלוש הצעות חוק נפרדות שהגישו חברי הכנסת יואב קיש, שולי מועלם רפאלי ובצלאל סמוטריץ'.

בהצעה הראשונה תמכו 58 חברי כנסת והתנגדו 50, בהצעה השנייה תמכו 57 ח"כים והתנגדו 52 (השר אורי אריאל הצביע בטעות נגד במקום בעד) ובהצעה השלישית תמכו 58 והתנגדו 51 חברי כנסת.

ל"כיכר השבת" נודע כי כבר ביום שני קיבלו חברי הכנסת של 'דגל התורה' את הכרעת מרן הגראי"ל שטיינמן להצביע בעד חוק ההסדרה, אולם בסיעה הליטאית העדיפו לשמור על עמימות לצורכי משא ומתן.

שר האוצר משה כחלון הבהיר מוקדם יותר כי "אני אצביע בעד החוק, אבל לא אהסס לעצור את החקיקה בכל שלב אם תהיה פגיעה בבית המשפט העליון. זה הסיכום שלי עם ביטן".

בדברי ההסבר נכתב: "הותרת המצב ביישובים או שכונות אלו כפי שהוא היום, או הריסה של מבנים ומתקנים ביישובים ישראלים כאלה, משמעותם פגיעה קשה במי שמתגורר בהם מזה שנים רבות בתום לב או בתמיכת המדינה. הוראות המעבר מבקשות לאזן כראוי בין פגיעה זו לבין הפגיעה בקניינם של הבעלים הרשומים של קרקע מוסדרת, או במי שזכאי להירשם כבעלים בקרקע בלתי מוסדרת. הצעת החוק מכירה בצורך להסדיר יישובים ושכונות, ובכך שהסדרתן היא פתרון מידתי וראוי יותר מהחרבת יישובים או בתים של עשרות ומאות בתי אב."

ח"כ יואב קיש אמר במליאה: "הבית הזה הוא זה שמחוקק וקובע את המדיניות ולכן הוא נבחר על ידי כל העם. בג"ץ תפקידו לשמור על המדיניות של החוקים ולתת עדיפות לחוקי יסוד. דווקא הצורך לכבד את החלטות בג"ץ מחייב אותנו לחוקק את חוק ההסדרה.

"אנחנו חייבים לייצר בהירות משפטית סביב נושא הקרקעות באיו"ש כפי שקיימת מהירות משפטית כפי שקיימת במדינת ישראל. את הבהירות הזו הבית הזה יחליט ובג"ץ יפעל לפי החוקים שאנחנו נחוקק. הכנסת היא הריבון".

שרת המשפטים איילת שקד השיבה בשם הממשלה: "פסק הדין בעמונה ניתן במסגרת המשפט המנהלי, שם נבדקת מידת הסבירות של ההחלטה השלטונית. כמו שאמרתי לא פעם, הריבון הוא הכנסת ותפקיד בית המשפט לבחון האם הממשלה עומדת במה שחוקקה לה הכנסת או במה שהיא עצמה קבעה. תפקיד הכנסת לקבוע את כללי המשחק, תפקיד בית המשפט לבדוק שלא חורגים מאותם כללים.

"בפסק דין עמונה הורה בית המשפט לפנות את היישוב לפי המצב המשפטי שהיה מונח בפניו, ובהתאם לתשובה שהמדינה השיבה לו. אבל המצב החוקי יכול גם להשתנות. הכנסת סוֹבֶרנית לשנות את החוק ולאפשר לממשלה להסדיר את ההתיישבות באופן חוקי. אני לא חושבת שבית המשפט הוא נציג השמאל או עוין למתיישבים ביהודה ושומרון.

"הוא מתנהל על פי שיקול דעתו המשפטי, ולכן בשעה שהכנסת תשנה את כללי המשחק, המצב המשפטי שיונח בפני בית המשפט יהיה שונה והוא יוכל לבחון את פסיקתו מחדש. כמובן שמדינת ישראל תכבד את פסיקת בג"ץ".

יו"ר הקואליציה דוד ביטן הצהיר: "בסיכום עם סיעת כולנו אני מצהיר כי בהליך החקיקה אנחנו לא נפגע בבית המשפט העליון", מה שלמעשה אפשר את הצבעת 'כולנו' בעד החוק".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק בוז'י הרצוג התנגד ואמר כי "החוק הזה הוא חוק הבלהות של כנסת ישראל חושך על פני תהום. לא היה כדבר הזה בהיסטוריה של המדינה שהכנסת מצביעה בניגוד מוחלט למצב החוקתי והמשפט הבן לאומי. זהו חוק שמכיר בגזל ובגניבה. מה שנעשה כאן זה גזל לאור היום כיוון שלוקחים אדמות פרטיות.

"מי שפינה עד היום ישובים בכוח היו בגין שרון ואולמרט, לא התנועה שאני עומד בראשה. ולמתיישבים אני רוצה לומר המחלוקת כאן היא לא בעד ונגד המתיישבים, אחיי אתם ואנחנו נדאג לכם הרבה יותר מכל אחד אחר. נתניהו הונה אתכם ובשנתיים האחרונות הוא לא נקף אצבע למרות שידע שיגיע פסק הדין של בג"צ. אני קורא לאנשי עמונה, תבינו שהחוק הוא חוק".

כל ההצעות יועברו לוועדת הכנסת שתכריע היכן יהיה המשך הליך החקיקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר