הבחירות בארה"ב

הרבנים נחלקו: התערב שקלינטון תנצח, האם צריך לשלם?

באחד מבתי הכנסת בברוקלין התערבו שני חברים על 1,000 דולר - על השאלה מי ינצח בבחירות בארה"ב. המפסיד שהימר על הילרי קלינטון - מסרב לשלם. זה מה שהכריעו גדולי הרבנים (חרדים)

ישראל כהן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

מעשה שהיה באחד מבתי הכנסת בברוקלין לפני הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב כאשר שני אברכים התערבו ביניהם על סכום כסף (1,000 דולר) אותו התחייבו לתת לצדקה כשהם מתווכחים מי מהמועמדים יזכה בנשיאות.

יממה לאחר נצחונו של דונלד טראמפ, סירב האברך שהימר על ניצחונה של הילרי קלינטון לשלם את הכסף ואמר שלא התכוון באמת אלא דבריו היו 'אסמכתא' בלבד ואין הוא חייב לקיים את הבטחתו.

הדבר עורר סערה בבית המדרש והשאלה הגיעה לגדולי הפוסקים שדנו בדבר.

הגאון רבי משה שאול קליין, הגאון רבי יעקב מאיר שטרן, הגאון רבי שלמה זלמן אולמן, הגאון רבי מרדכי גרוס והגאון רבי נפתלי נוסבוים הכריעו כי עליו לשלם את התחייבותו.

הגאון רבי יצחק זילברשטיין אמר כי לדעתו אין המתחייב צריך לשלם כלום משום שהתחייבותו היתה בגדר טעות גמורה זאת בשל התעמולה השיקרית (של כלי התקשורת לטובת קלינטון י"כ) ששטפה את ארה"ב בכל תקופת הבחירות שלא אפשרה לו לראות את המציאות כפי שהיא כלל ולכן אלו נדרי טעות שאינו מחוייב לשלמם.

הגאון רבי מנדל שפרן אמר שבאופן שההתערבות היתה על סכום של 1000 דולר המתחייב צריך לשלם אולם אם המדובר בסכום לא הגיוני לדוגמה חצי מליון דולר הרי שאז היינו אומרים שמדובר בדרך שטות והגזמה בעלמא ואינו צריך לשלם.

הגאון רבי דב לנדו השתומם על עצם השאלה ותהה כיצד ייתכן הדבר שיהודים ידברו בבית הכנסת אודות גויים ובוודאי בנושאים שכאלו שמקומם לא יכירם כלל בין יושבי בית המדרש. "ובפרט במה שחושבים שאם ייבחר נשיא פלוני ייטב ליהודים ואם נשיא אחר יירע ליהודים ואינם נותנים אל ליבם כי לב מלכים ושרים ביד ה'".

"אמנם אם גדולי ישראל מורים להצביע הרי שיש לעשות השתדלות ולבחור בפלוני זה או אחר אך אין לבטוח בו ולא לסמוך עליו בשום דבר בעולם כלל", הוסיף הגר"ד לנדו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר