כינוס נדיר בספרד

באולם אחד: רבנים יהודיים ושייח'ים מחמאס

רבנים ואנשי דת מוסלמים נועדו בישיבת פסגה מיוחדת בספרד וקראו להפריד את הסכסוך הפוליטי מהדת. הגר"ד לאו: "נממש את הקריאה לשלום וסובלנות ללא קשר למעשי השני" (בעולם)

משה פריגן | כיכר השבת |
(צילום: מחלקת המדיה של משרד החוץ הספרדי)

בספרד קרה בימים אלו נס. בימים של הגבהת חומות ומלחמות בין דתות ובתוכן, התכנסה יחד לפסגה היסטורית קבוצה יוצאת דופן של בכירי הרבנים, השייח'ים וראשי העדות הנוצריות מארץ הקודש, חכמי דת המזוהים עם חמאס לצד רבנים חרדים ובני הציונות הדתית, ישראלים ופלסטינים.

לאחר תקופה ארוכה של הכשרת לבבות איטית ובניית אמון הדרגתית במפגשים מצומצמים ודיסקרטיים, רחוק מעין הציבור, בשלה השעה למפגש בדלתות פתוחות. מטרת הפסגה היא ש"הדת לא תהווה עוד מכשול לשלום ולפיוס". במקום זאת, קיבלו על עצמם המנהיגים הדתיים לפעול למען פתרון, ולהניע את אלפי התלמידים והצעירים השומעים להם, דור נבוך המצפה לבשורה.

רבים ממשתתפי הפסגה לא חלמו שייקחו חלק באירוע מעין זה, כל שכן בפומבי. הם מנהיגים קהילות מגוונות, בכל חלקי הארץ, וחלקם נחשבים לרוב כקיצוניים. אך מתוך אחריותם לעצור הסתה, שפיכות דמים ואי-צדק, העזו לשבת יחד ולהתחיל במסע משותף. המנהיגים הדגישו שאף צד אינו יכול לתלות את תרומתו במה שיעשה האחר, ועל כולם מוטלת החובה לצעוד ראשונים בכיוון השלום.

מסירת ההצהרה לשרי החוץ והמשפטים של ספרד (צילום: מחלקת המדיה של משרד החוץ הספרדי)

היציאה מהארץ התחילה לא בלי-בעיות. ביציאה דרך מעבר ארז עברו השייחים העזתים בידוק בטחוני ונלקחו מהם רוב בגדיהם. בתגובה, הצהיר הרב הראשי לישראל כי הוא ישוחח עם הרמטכ"ל על הנושא וכי לא יתן שאנשי הדת העזתים יעברו את התהליך הזה שוב במתכונתו הנוכחית. כמו כן, בלט בהעדרו השגריר הישראלי שלא נכח בכנס בשונה מהשגריר הפלסטיני שנכח בכנס ונשא דברים.

בפסגה בה דנו מנהיגי הדת נשמעו אמירות מפתיעות, כמו של שייח מהתנועה האיסלאמית שאמר כי לאחר רצח משפחת פוגל הוא כתב בביטאון התנועה כי אם זו הדרך להשגת מדינה - הוא מעדיף שגם עוד אלף שנה לא תקום מדינה פלסטינית.

הגרי"ד לאו אמר למשתתפים כי חובתנו, אנשי הדת, להפריד בין הסכסוך הפוליטי והטריטוריאלי הקשה ובין ההסתה וזריעת השנאה ועל כן גם בעתות משבר יש לחנך ולקרוא לסובלנות. עוד אמר הרב הראשי כי "החלטנו לא לבדוק מתי השני עושה טוב אלא נממש את הקריאה לשלום וסובלנות ללא קשר למעשי הצד השני".

הרב דוד מנחם, ממשתתפי הכנס, אמר ל"כיכר השבת" כי בשונה מהמקובל לחשוב, למנהיגי הדת ישנו תפקיד מכריע בתהליך השלום בהיותם אחראים על הקרקע הרעיונית והמחשבתית של העמים.

מארגן הכנס רואי רביצקי אמר ל"כיכר השבת" כי חשיבותו של הכנס הוא בכך שהוא הכיל בתוכו מנהיגים דתיים המזוהים עם הקטבים הדתיים והלאומיים של החברה הישראלית והפלסטינית.

הקראת ההצהרה (צילום: מחלקת המדיה של משרד החוץ הספרדי)

הפסגה התרחשה ביזמה ובארגון של מרכזי אדם ומוזאיקה ובאירוח ממשלת ספרד, במסגרתה גובשה תכנית פעולה להמשך, שתכלול בין השאר הרחבת השורות ומאמצים חינוכיים, וכמו כן נוסחה ההצהרה המצורפת מטה.

במפגש לקחו חלק: שייח' עמאד פאלוג'י, ממייסדי גדודי עז א-דין אל קסאם של החמאס ושר לשעבר בממשלה הפלסטינית, מנהל מרכז אדם לדיאלוג בעזה. שייח' ראא'ד בדיר, פוסק בכיר בתנועה האסלאמית וחבר מועצת העולמא הפלסטינית. ד"ר עזאת ג'רידת מירדן, מזכ"ל ועידת ירושלים של איגוד המדינות האסלאמיות, פרופ' פ'חר אבו עוואד, חבר מועצת השורא של החמאס לשעבר וחוקר האסלאם הפוליטי, שייח' חמאד אבו דעבאס, ראש התנועה האסלאמית הדרומית בישראל וסגנו שייח' ספות פריג'. ד"ר מאהר חד'יר, שופט בבית הדין השרעי העליון בעזה ומרצה להלכה אסלאמית. ד"ר מחמוד הבאש, ראש מערכת בתי הדין השרעיים של הרשות הפלסטינית.

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, הרב יעקב אריאל רב העיר רמת גן, הרב מיכאל מלכיאור, נשיא היזמה הדתית לשלום ומרכז מוזאיקה ושר לשעבר בממשלת ישראל, הרב רצון ערוסי רב העיר קרית אונו וחבר מועצת הרבנות הראשית, הרב אבי גיסר רב היישוב עפרה וראש מועצת החינוך הממ"ד, הרב דב זינגר ראש ישיבת מקור חיים, הרב ציון כהן רב העיר אור יהודה, הרב פרופ' אברהם שטיינברג, עורך האנציקלופדיה התלמודית וראש יד הרב הרצוג, הרב בנימין להמן, ר"מ בישיבת הר עציון, והרב דוד מנחם.

הארכיבישוף המלכיתי ג'ורג' בקוני, הבישוף הלטיני של ירושלים ווויליאם שומאלי, הבישוף הלותרני מוניב יונאן והמטרופוליטן היווני-אורתודוכסי תימוטאוס מרגריטיס.

תמונת המנהיגים (צילום: מחלקת המדיה של משרד החוץ הספרדי)

הצהרת המנהיגים הדתיים שהוגשה לשרי החוץ והמשפטים של ספרד

"בשם ה' אל עולם בשם אללה הרחמן והרחום

אנו, בני ארץ הקודש ומנהיגי הקהילות הדתיות היושבות בה, התכנסנו כדי לקבל על עצמנו לחתור בכל כוחנו לשלום בארץ כולה. אנו מדגישים את אחריות שני העמים לגורלם המשותף, אחריותן של שלוש הדתות לקיום בשלום, ואחריותנו אנו כמנהיגים דתיים לקידום חיים של כבוד הדדי מתוך צדק ובטחון ברוח דבר ה' ביד נביאיו.

אנו חיים בארץ הקודש בחסדי האל, ומבקשים לכוף עצמנו לרצונו. אנו מכירים בקדושת הארץ לשלוש הדתות.

שלוש הדתות מכבדות את ערך קדושת החיים, ואנו קוראים ליישמו בחיי היום-יום בארצנו. האלימות הנעשית כביכול בשם אלוהים היא חילול שמו, עוול כלפי הברואים בדמותו, וביזויה של האמונה. האמצעי הראוי לפתרון הסכסוך והמחלוקת הוא במשא ומתן ובהידברות בלבד.

אנו מדגישים את חשיבות עצירת ההסתה, הסילוף ועיוות דמותו של האחר, ומקבלים על עצמנו לחנך את הדורות הבאים לכבוד הדדי. בהסתמך על המסורות הדתיות, ועל הבנתנו את טובת קהילותינו ועמינו, אנו קוראים לפתרון אשר יכיר בזכות שני העמים לקיום בכבוד.

אנו מקווים שמציון תצא תורה ושלום בינינו יכה גלים בעולם כולו לטובת העמים ומימוש תקוותיהם.

על כתפי המנהיגות הדתית מוטלת אחריות מיוחדת לתרום להשגת השלום המיוחל. אנו מפצירים במנהיגים הפוליטיים הישראלים והפלסטינים לפעול למען פתרון, אך הדבר אינו מחליף את חובתנו אנו בפני האל ובפני קהילות המאמינים לקדם את השלום, להתפלל עליו ולחתור אליו ללא לאות.

אנו מצהירים על הקמת ועדה מתמדת שתעמול ליישם את עקרונות מסמך זה. אנו מתחייבים להתמיד בעבודה משותפת, לצרף אלינו גורמים נוספים מקרב ההנהגה הדתית, ולהנחות את הדור הצעיר ברוח זו. נפעל יחד להשמיע קול דתי לשלום בארץ הקודש לטובת כל יושביה. ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר