הטור השבועי

"הכושי עשה את שלו"? דב הלברטל נגד גזענות

אובמה הוא שחור. הוא לא כושי. הוא בוודאי לא עשה את שלו. הוא עוד צעיר ונשמע עליו. אולי גם על אשתו, שגם היא שחורה אינטליגנטית ומבריקה. אולי היא תתמודד על הנשיאות ומדינת ישראל תזדקק לה. אולי יהיה זה שחור אחר. טורו של דב הלברטל (חרדים)

עו"ד דב הלברטל | כיכר השבת |
(צילום: פיט סוזה, הצלם הרשמי של הבית הלבן)

תורת הגזע טוענת שיש הבדל ישותי בין גזעים, הטבוע בגנים ולא ניתן לשינוי. הגרמנים ראו בעצמם גזע העליון וביהודים גזע נחות, הזורע ארס ורוע בעולם. בתעמולה הנאצית, היהודים כונו חיידקים. זה נתן לגיטימציה להשמדתם. המסקנה המתבקשת הייתה - חייבים להשמיד את היהודים וגם עמים נחותים אחרים. אז יהיה העולם טוב יותר.

לאחר מלחמת העולם השנייה, שגרמה להרס בעולם כולו ולהרג של עשרות מיליונים, העולם הגיב בתיעוב לתורת הגזע, והציג לעומתו את החלופה ההומניסטית, לפיה כל אדם נולד שווה זכויות וראוי לחתור לאותו אושר.

העם היהודי הוא העם שנפגע במיוחד מתורת הגזע. הוא גם העם שהביא את הבשורה ההומניסטית לעולם, לפיה כל אדם נברא בצלם. מעשיו של אדם יקרבוהו ומעשיו ירחקוהו. האומות רשאיות לצפות מהעם היהודי, שהוא יעמוד בראש המתנגדים לתורת הגזע.

לא רק המנטאליות עברה מהפך מאז מלחמת העולם השנייה, אלא גם השפה. הביטוי כושי, ששימש להבעת נחיתות גזעית של השחורים, הומר בביטוי שחור או אפרו אמריקני. זה לא רק שינוי לינגוויסטי. יש בכך שינוי תודעה מהפכני.

שינוי זה קיבל גם ביטוי מעשי דרמטי. שיאו הוא, בבחירה של נשיא שחור לארצות הברית, השולט בכל העולם החופשי, והאיש הפוליטי החשוב ביותר בעולם. התברר, להפתעתם של רבים, שהשחורים מסוגלים להגיע לכל הישג שהאדם הלבן מגיע אליו, ובלבד שיקבל את החינוך הראוי.

לא רק אובמה. במוקדי ההשפעה המרכזיים ביותר בארצות הברית עמדו שחורים ועומדים שחורים. כך לדוגמא, מזכירת המדינה – אחד המשרות המשפיעות ביותר בעולם – קונדוליסה רייס. ראש המטות המשולבים של ארצות הברית, קולין פאוול. הסופרת המוערכת ביותר בארצות הברית, היא שחורה. שחורים משמשים פרופסורים באוניברסיטאות, רופאים – כדוגמת מנתח המוח שעמד לבחירות בפריימריז הרפובליקניים - טייסים, שופטים, ומה לא.

מי שמבין את המהפך המעשי והתודעתי הצודק שחל בעולם כולו בנוגע לגזענות, נגע שהביא להריגתם ועשיקתם של עשרות מיליונים במשך דורות רבים, מבין את הקושי לעכל את העובדה שדווקא במגזר החרדי, שאמור להיות נושא הדגל המתנגד לגזענות, קיימים עדיין זרמים כאלה.

8 שנות ברק אובמה בתמונות (צילום: GOOD / יוטיוב)

זה בא לידי ביטוי בכינויים של חיילים חרדים כחרדקים. הדבקת תווית זו, מתירה בעצם את דמם של אותם חרדים המזהמים ומרעילים כביכול את סביבתם. כך גם בפילוג בין ספרדים לאשכנזים, הנושא היבטים גזעניים משני הצדדים. הפילוג חורג מגבולות הויכוח על זהות תרבותית כזו או אחרת. האשכנזים אינם פטורים מכך, וגם לא ש"ס המבקשת להעמיק את הפירוד. זה לא רק גזענות, אבל בהחלט גובל בכך. ובעיקר במגזר החרדי. פשוט מדהים.

רק משום כבודו של המגזר, לא אנקוט בדוגמאות נוקבות. אבל כולנו זקוקים לחשבון נפש מעמיק בעניין זה.

כבר עתה, וביתר שאת בדורות הבאים, השחורים יתרמו תרומה אדירה לעולם בכל התחומים. הם יהיו מדענים פורצי דרך, פילוסופים, אומנים, אנשי צבא ומדינאות דגולים. אני בעצמי נכחתי במסגרת כלשהי שבה השתתפו גם שחורים מאפריקה ומארצות אחרות. הם היו הרבה יותר אינטליגנטים, רציניים, רהוטים וידענים מאשר נציגים ישראלים.

אובמה ייזכר כאחד מטובי הנשיאים של אמריקה. נואם בחסד עליון, מהגדולים שקמו לאמריקה. רהוט וידען. אציל. פורץ דרך בנושאים סוציאליים. זה נכון שיחסו ליהודים שנוי במחלוקת, אבל לא זה קנה המידה היחיד לבחון אדם. מלבד זאת, מי שמבין ביחסיו למדינה, חייב לו הכרת הטוב גדולה מאוד. הסיוע התקציבי בכל תקופת כהונתו, גם בתחום הנשק, היו מהגדולים אי פעם. הוא הציל גם את אנשי השגרירות שלנו במצרים. גם בשריפה הגדולה בכרמל, הוא אישית היה עוגן הצלה. ועוד מקרים רבים אחרים שזו לא היריעה לפורטם.

אובמה הוא שחור. הוא לא כושי. הוא בוודאי לא עשה את שלו. הוא עוד צעיר ונשמע עליו. אולי גם על אשתו, שגם היא שחורה אינטליגנטית ומבריקה. אולי היא תתמודד על הנשיאות ומדינת ישראל תזדקק לה. אולי יהיה זה שחור אחר.

בכל מקרה, ברמה המוסרית העמוקה ביותר, ולא משיקולי תועלת, שגם הם משהו, מי כמונו צריך להבין שהשחורים לא עשו את שלהם. הם עוד יתרמו לעולם ולנו עוד רבות ונצורות. הכושי לא עשה את שלו ובוודאי אינו יכול כבר ללכת. הוא איתנו, ומי כעם היהודי, הסובל הגדול מהגזענות, צריך להבין זאת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר