נפרד בשמחה

ולדימיר פוטין: היה קשה לעבוד מול אובמה

נשיא רוסיה דיבר בוועידה לשיתוף כלכלי שמתקיימת בפרו וסיפר כי בשיחת הברכה עם טראמפ אמר הנשיא הנבחר כי הוא מוכן לנרמל את היחסים בין רוסיה לארה"ב (פוליטי מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פוטין ואובמה (צילום: פטה סוזה, הבית הלבן)

לא רק נתניהו היה מרוצה מתוצאות הבחירות האחרונות גם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לא הסתיר לרגע את שביעות רצונו מניצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב. אחרי שבירך את הנשיא האמריקני הנבחר, ואף שוחח עמו בטלפון בשבוע שעבר, פוטין חשף מעט מתוכן הדברים שנאמרו בין השניים. "טראמפ אישר בפני שהוא מוכן לנרמל את היחסים בין רוסיה לארה"ב. אמרתי לו שאני מעוניין באותו הדבר", אמר אמש (א') הנשיא הרוסי במהלך מסיבת עיתונאים שקיים בוועידה לשיתוף פעולה כלכלי אסייתי-פאסיפי בלימה שבפרו.

כזכור, שיבח טראמפ במהלך הקמפיין את פוטין והביע את הערכתו דבר שעורר כלפיו טענות בארה"ב כי הוא אינו פטריוטי וכי התשבחות לנשיא רוסיה פוגעות באמריקה. דבריו של טראמפ אף הולידו את הטענות כי רוסיה מתערבת בבחירות בארה"ב והיא פרצה למחשבי מערכת הבחירות של הדמוקרטים, דברים שלא הוכחו בשום צורה או רמז.

במסגרת הוועידה הזו נפגש פוטין גם עם נשיא ארה"ב היוצא, ברק אובמה, והשניים דנו בקצרה בנושאים שונים - ביניהם המצב בסוריה ובאוקראינה. לאחר הפגישה, שלפי דיווחים נמשכה ארבע דקות בלבד וכללה לחיצת ידיים בין השניים, הנשיא הרוסי דיבר באופן גלוי על המתיחות ששררה בינו לבין מקבילו האמריקני - ובין שתי המדינות: "שנינו הודינו בכך שלמרות שהדיאלוג בינינו לא היה קל - והאמת חייבת להיאמר, היה לנו קשה לעבוד אחד עם השני - גם אני וגם אובמה רחשנו כבוד זה לזה".

"הודיתי לאובמה על שנים של עבודה משותפת ואמרתי לו שאם יתאפשר לו, או שיחפוץ בכך, נשמח לקבלו ברוסיה בכל עת", הוסיף פוטין.

אובמה, בהופעתו האחרונה כנשיא באירוע בינלאומי לקראת סיום תפקידו בעוד כחודשיים, נשא גם הוא נאום שבו סיכם את שמונה שנותיו בתפקיד וקרא לנהוג בסבלנות כלפי מחליפו. "טובת העם האמריקני היא זו שהנחתה אותי לאורך הקדנציה שלי", אמר. "כשאני מסתכל על שמונה השנים שלי כנשיא, אני יכול להגיד שעשיתי בעקביות את מה שחשבתי שהוא הטוב ביותר. זה לא אומר שלא עשיתי טעויות, אבל כן הייתי נאמן לדברים שנשבעתי עבורם ולהתחייבויות שלי כלפי האנשים שבחרו בי".

כשנשאל על כמה הבטחות יוצאות דופן שהשמיע טראמפ לאורך קמפיין הבחירות שלו, אמר אובמה: "אני לא יכול להבטיח שהנשיא הנבחר לא יממש כמה מהדברים שהבטיח, אבל אני כן יכול להבטיח שהמציאות תכריח אותו להתאים את עמדותיו לסוגיות הללו. כך הדברים עובדים בתפקיד הזה".

"אמרתי בעבר, אם הסוגיות הללו היו פשוטות והיה כל כך קל להבטיח יצירת משרות, ביטחון ויחסים בינלאומיים תקינים עם מדינות אחרות - הן היו כבר נפתרות על-ידי כל נשיא בתפקיד", הוסיף אובמה בעקיצה מרומזת כלפי הנשיא הנכנס.

אובמה התייחס גם למצב מלחמת האזרחים בסוריה שנמשכת כבר יותר מחמש שנים ואמר: "אני לא אופטימי. אסד מעדיף לשמור על מעמדו בזמן שהמדינה שלו נהרסת לנגד עיניו ואזרחיה נהרגים".

לסיום סיפר אובמה על תוכניותיו לעתיד הקרוב: "הכוונה שלי, לפחות בחודשיים הקרובים, היא לסיים את תפקידי. לאחר מכן אקח את מישל לחופשה, אנוח, אבלה עם הבנות שלי, אכתוב וגם אחשוב מעט".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר