מפתיע?

רוב הציבור סבור: העלמת מיסים לגיטימית

סקר שנערך על ידי מכון פנלס בקרב 518 משיבים העלה כי כ-54% סבורים שהעלמת מס היא נורמה מקובלת וכי הסיבה לכך על פי רוב היא יוקר המחייה שמכביד על האזרחים (כלכלה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

יותר ממחצית האוכלוסייה בישראל (54%) סבורה במידה רבה או רבה מאוד כי העלמת מס היא נורמה מקובלת בחברה הישראלית. ככל שקבוצת הגיל עולה, כך עולה מידת ההסכמה עם העובדה שהעלמת מס היא נורמה מקובלת — ובקרב בני 51 ומעלה יש הסכמה של כ–61% על כך.

הנתונים הלא מפתיעים במיוחד, עלו בסקר שנערך החודש על ידי מכון פאנלס כחלק ממחקר בנושא מעלימי מס. בסקר האינטרנטי שנערך עבור פירמת הביקורת החקירתית אלקלעי־מונרוב, השתתפו 518 משיבים בגילי 25 ומעלה, המהווים מדגם מייצג בקרב האוכלוסייה היהודית.

עוד עולה מהסקר כי כל אדם שלישי היה מוכן במידה רבה או רבה מאוד לקבל שירות זול יותר בתמורה לוויתור על קבלה. ככל שהמשיבים היו צעירים יותר, הם גם היו נכונים יותר לקבל שירות זול יותר בתמורה לוויתור על קבלה.

לעומת זאת אחוז גבוה יחסית כ–43% מהנשאלים ענו כי יש להתייחס להעלמת מס כעבירה פלילית שעונשה מאסר, ורק כ–38% ענו כי זה אמנם לא תקין להעלים מסים, אבל אפשר להסתפק בקנס.

שאלה נוספת שנשאלה בסקר היא מדוע אנשים אינם מדווחים על הכנסות שחייבות במס? לפי 41% מהמשיבים, התשובה היא יוקר המחיה בישראל שהפך לגרוע יותר משנה לשנה. בפער גדול בהרבה, 18% סבורים כי מעלימי המס עושים זאת מפני שזה משתלם; 15% סבורים כי אין מספיק אכיפה; 14% מסבירים זאת בתאוות בצע; ו–11% טוענים כי זו נורמה חברתית (כולם עושים זאת).

מבין חמש עבירות שנשאלו לגביהן — נבחר ציבור שלוקח שוחד, פקיד שמועל בכספי בנק, עובד שמועל בכספי מעסיק, משכירי דירות שאינם מדווחים על דמי שכירות שחייבים במס ונותן שירותים שמעלים מסים — רק שיעור זעום של משיבים, כ–2%, סבור כי העבירה החמורה ביותר היא נותן שירותים המעלים מסים. העבירה החמורה ביותר ובפער גדול היא שוחד שקיבל עובד ציבור (68%).

מבין המשיבים בסקר, רק 13% סבורים כי הדרך הטובה ביותר להילחם בהעלמת המיסים היא באמצעות עידוד גילוי מרצון. כ–30% סבורים כי הדרך הטובה ביותר היא הגברת הפיקוח והמבצעים הסמויים וכ–35% סבורים כי הדרך הטובה ביותר היא הורדת מסים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר