המחקר חשף

הדרוזים - אחי האשכנזים: נפתרה תעלומה בת אלף שנה

"הדרוזים קרובים יותר גנטית ליהודי אשכנז, מאשר לכל קבוצה אחרת במזרח התיכון" - כך נחשף במחקר מדעי מרתק שבוצע על ידי מדען ישראלי מאוניברסיטת שפילד באנגליה (מענין)

אלי רוטמן | כיכר השבת |
ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

במשך כאלף שנים זוהו בני העדה הדרוזית בידי היסטוריונים, כתנועה באיסלאם שהושפעה מדתות אחרות. אלא שבשנים האחרונות נכנסו גנטיקאים לחקר מוצאם של בני העדה, וכבר לפני כשלוש שנים התברר כי מוצאם של הדרוזים בטורקיה.

כעת מתפרסם מחקר חדש, בכתב העת המדעי היוקרתי Scientific Reports, שמציע פתרון לתעלומה. לפי מחקרו של חוקר ישראלי מהמחלקה למדעי החי והצומח באוניברסיטת שפילד באנגליה, ד"ר ערן אלחייק, הדרוזים קרובים יותר גנטית ליהודי אשכנז, לקווקזים ולטורקים מאשר לכל קבוצה אחרת במזרח התיכון.

מתברר, כי מקורם של מרבית בני הקהילה הדרוזית הוא בצפון טורקיה, דרום־מזרח ארמניה וצפון עיראק - וידוע שבתקופת ימי הביניים גרו יהודי אשכנז בכפרים בצפון מזרח טורקיה. האזור אף כונה "אשכנז העתיקה". הם חיו בסמיכות זה לזה, אך בעוד יהודי אשכנז נעו צפונה לממלכת הכוזרים וחלקם מערבה לאירופה, הדרוזים נעו דרומה לפלשתינה.

מענין לציין, כי בכך גם נפתרת תעלומה מדעית נוספת: עד היום לא היה ברור כיצד רבים מבני הקהילה הדרוזית הם בעלי עיניים בהירות וגון עור בהיר בהתחשב בעמי האזור המקוריים.

לדברי אלחייק, ל'ידיעות אחרונות', "שני העמים — הן היהודים מאותו אזור והן הדרוזים — חולקים מוצא משותף, ובנימין מטודלה כבר העיר על חיבתם היתרה של הדרוזים ליהודים. הגיוני להניח שהיו המרות דת לכל כיוון".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר