אובמה מסכם את כהונתו בפגישה עם מנהיגים בפרו

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ערך את נסיעתו האחרונה כנשיא. בפסגה שנערכה אתמול בפרו, ניסה אובמה להרגיע את המנהיגים כי טראמפ יהיה נשיא ראוי (חדשות, בעולם)

אובמה (צילום: כריסטופר דילטס )

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ערך אתמול (ראשון) את הביקור האחרון שלו כנשיא המדינה מחוץ לגבולות ארצות הברית. ההופעה האחרונה שלו הייתה בפסגה כלכלית בפרו בה השתתף.

אובמה נשא דברים במסיבת עיתונאים במהלכה נשא את נאומו האחרון בפני מנהיגי העולם, אובמה נפרד מהם בפעם האחרונה כנשיא ודבריו בפסגה הוגדרו כמרגשים.

דבריו של הנשיא האמריקני בחודשים האחרונים בלבלו את המנהיגים, שכן במהלך קמפיין הבחירות של טראמפ הרבה אובמה לתקוף את הנשיא הנבחר וטען לחוסר מקצועיות של טראמפ כמו גם הביע ספק ביכולותיו לנהל את ארצות הברית. כעת, עם היבחרו של טראמפ, לא נותרה לאובמה ברירה אלא להרגיע את ראשי מדינות העולם החוששים מתנודות כלכליות בשווקים.

מנהיגי העולם נפרדו מאובמה במילים חמות, ראש הממשלה האוסטרלי מלקולם טרנבול אמר לעמיתו האמריקני "זהו רגע נהדר, אבל גם רגע עצוב, שזו תהיה פגישתנו האחרונה". ראש הממשלה הקנדי ג'סטין טרודו אמר "אני אתגעגע לכך שברק אובמה בסביבה".

מעל נסיעתו הנשיאותית האחרונה של אובמה ריחפה בעיקר תחושת חוסר הוודאות שהטיל טראמפ על מנהיגי העולם עם תקיפותיו החוזרות ונשנות נגד הסכמי סחר חופשי ותפקידה של ארה"ב בתור "השוטר של העולם". אובמה אמר כי עולם עם גבולות שהולכים ונהיים מטושטשים יותר ויותר "הביא להתקדמות היסטורית בשגשוג, חינוך ובריאות", אך ציין כי בגלובליזציה ישנם גם מפסידים ולא רק מנצחים.

בנאומו בפני המנהיגים התייחס אובמה לחששות בעולם מכהונתו של טראמפ ואמר "כאשר משרות והון יכולים לנוע מעבר לגבולות של מדינות, כאשר לעובדים יש פחות יתרונות, כאשר נראה שתאגידים עשירים משחקים לפי כללי משחק אחרים – אזי העובדים והיישובים יכולים לספוג פגיעה קשה, זה יכול גם לחלחל לפוליטיקה שלנו. מסיבה זו אני מאמין נחרצות בכך שאחד מהאתגרים הגדולים ביותר שלנו בשנים הבאות הוא שהמדינות שלנו יוודאו שהיתרונות לכלכלה עולמית שותפים לכולן".

אובמה ציין בפני המנהיגים כי ברצונו לגבש את ההסכם באוקראינה לפני תום כהונתו. אובמה גם דיבר עם המנהיגים על התמורות החלות לאחרונה במזרח התיכון והביע ספק רב בייצוב המצב בסוריה וסיום מלחמת האזרחים שם, אובמה האשים את אירן המחזקת לטענתו את ארגוני הטרור במזרח התיכון, "איראן חיזקה את אסד שהחליט להרוס את המדינה שלו, הוא הפך אותה לחצץ. לראות אזרחים מגורשים מביתם או נרצחים עדיין היה שווה בשבילו כדי להישאר בשלטון".

בסיום דבריו ניסה אובמה לסכם את כהונתו ואמר בלא מעט גאווה: "בתום שמונה שנים אני מביט לאחור ומרוצה ממעשי. את מה שעשיתי עשיתי טוב, אך כמובן גם אני איני חף מטעויות".

באשר לחיים שאחרי הבית הלבן, אמר אובמה כי יפנה המון זמן איכות עם משפחתו: "אצא עם מישל והבנות לחופשה שזמן רב לא זכו לה". באשר לפוליטיקה אמר הנשיא היוצא: "אני דואג למדינתי ואם אדרש לסייע ולפעול למענה לא אהסס".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר