הרבני: האישה אינה מעוניינת בשלום בית אלא שהבעל יגיד "שלום לבית"

בתביעה לשלום בית יש להוכיח שהוגשה בכנות, ולא ממניעים אחרים. ביה"ד הרבני בת"א דחה לאחרונה תביעה כזו כיוון שהשתכנע כי נועדה להשיג הישגים כלכליים (משפט)

עו"ד אביגיל שיינין | כיכר השבת |
תביעה האישה לשלום בית לא הייתה כנה. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אחת הסמכויות הייחודיות המוקנות לבתי הדין הרבניים בישראל היא הסמכות לדון במה שנקרא "תביעה לשלום בית".

תביעה שכזו פירושה שבן או בת הזוג אינם מעוניינים להיפרד, והיא מוגשת באחת משתי אופציות: כתביעה ראשונה שבין היתר מאפשרת לאישה (ולאישה בלבד) לבסס בקשה למדור ספציפי כלומר, להמשיך להתגורר בבית אליו הורגלה, או כמענה לתביעת גירושין כדי להראות את כוונותיו של הצד שלא מעוניין בסיום היחסים.

לייעוץ בענייני גירושין:

עורך דין דיני משפחה

בכל מקרה, אחד התנאים לקבלת תביעה לשלום בית היא היותה כנה, כלומר צד שהגיש תביעה שכזו צריך להוכיח שכוונותיו אמיתיות, הוא באמת מעוניין בשלום בית ולא מנסה "לנצל" את ההליך למטרות אחרות.

מקרה שנדון לאחרונה בבית הדין הרבני בתל-אביב מהווה דוגמא טובה לעניין שאלת הכנות. בעל ואישה הגישו ארבע תביעות גירושין זה כנגד זה, שבמהלך השנים נדחו. בשנה שעברה הגישה האישה תביעת "שלום בית ומדור ספציפי", בה ביקשה צו שימנע מן הבעל לבצע כל פעולה או שינוי בדירה.

הבעל-הנתבע טען שהתביעה אינה כנה ולכן דרש לדחותה על הסף, בעוד שהאישה-התובעת טענה כי תביעתה כנה.

עו"ד אביגיל שיינין. צילום: מומי ריעני

"הסירה את הכפפות"

הדיין הרב אליהו הישריק הזכיר כי התיק שפתחה האישה לשלום בית הוא התיק החמישי שנפתח בין הצדדים, כאשר האישה עצמה הגישה שתי תביעות גירושין הרבה לפני ש"נזכרה" להגיש תביעה לשלום בית.

כמו כן, הדיין ציין כי לגופו של עניין לא נשמעה אפילו טענה אחת בכיוון של שלום בית. להפך, האישה עצמה "הסירה את הכפפות" כבר בתחילת הדיון התמקדה בנושא הכלכלי ואמרה, בין היתר: "אני מבקשת שלום בית. אם הוא רוצה גט שיוותר על הבית ונגמור עניין".

בהמשך היא אף טענה כי הבעל אלים. הדיין כתב כי "אלו דברים קשים מאד על הצורה שבה רואה אישה את הבעל וקשה להאמין כי תרצה בפועל שלום־בית אתו".

לפיכך, הדיין סבר כי האישה היא בבחינת "הנחתום המעיד על עיסתו", וציין כי "אין זו תביעה כנה לשלום־בית ונכון יותר אינה תביעה לשלום־בית כלל. נתחלפו האותיות ובמקום תביעה ל'שלום־בית' עסוקים אנו בתביעה של האישה לבעלה שיאמר 'שלום לבית', ודוק".

בתוך כך הדיין ציין כי האישה פיצלה את תביעותיה כאשר הגישה תביעת מזונות ותביעה למדור בביהמ"ש למשפחה, ורק כאשר נזקקה למדור ספציפי "נזכרה" בסמכותו של בית הדין הרבני. "הסיבה לכך היא ברורה", כתב הדיין, "אין בפנינו תביעה כנה לשלום־בית אלא ניצול כל הדרכים האפשריות על פי החוק להשגת הישגים כלכליים".

לפיכך, ביה"ד דחה את התביעה וקבע כי התיק ייסגר.

  • ב"כ התובעת: עו"ד שלום טובי
  • ב"כ הנתבע: עו"ד שלמה חוכימה

עורכי דין גירושין • לפסק הדין לחץ כאן

הכותבת: עורכת דין אביגיל שיינין עוסקת בדיני משפחה

אתר המשפט הישראלי "פסקדין"

* הכותבת לא ייצגה בתיק.

** המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחברת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר