חטפתם זצים מידיות בשבוע האחרון? הנה ההסבר

מזג האוויר מחשמל אותנו: ניסיתם לפתוח דלת אבל חטפתם זרם חשמלי מהידית המתכתית? נגעתם בילד והזרם שיתק אתכם? אתם לא לבד. איך נוצר החשמל הסטטי שאנחנו חווים השבוע ולמה הוא עלול לגרום?

ד"ר איתי גל, ynet | כיכר השבת |
חשמל סטטי. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אם גם אתם חוטפים זרמים חשמליים בכל מגע עם ידיות, דלתות של רכבים, פתיחת מקרר או אפילו חיבוק של הילד שלכם, אתם לא לבד. התופעה המבהילה הזו התגברה השבוע, כשזרמים חשמליים קצרים ומבהילים משוגרים אל כולנו. אז אין נוצר החשמל הסטטי ולמה זה כואב כל כך?

זה מתחיל מהאטומים שכל חומר בטבע בנוי מהם. כל אטום הוא בעל מטען חיובי (פרוטון) ומוקף באלקטרונים בעלי מטען שלילי. שני אלה מאזנים זה את זה. אולם כאשר מופר האיזון הזה, נוצרת תופעת החשמל הסטטי.

במצב כזה נוצר מטען חשמלי עודף. הוא מתרחש כאשר קיים חיכוך בין שני חומרים. במקרה כזה, אלקטרונים מחומר בעל עודף במטען שלילי, ירצו "לקפוץ" לעבר חומר בעל עודף במטען חיובי. הפרש זה בין המטענים גורם להתפרקות חשמלית, במטרה לאזן בין המטענים. ההתפרקות הזו היא החשמל הסטטי.

חוסר איזון אשר גורם להתפרקות נגרם ממגע בין שני עצמים העשויים מחומר מבודד דוגמת פלסטיק, ספוג, גומי או צמר. מגע כזה גורם למעבר אלקטרונים מחומר אחד לשני, מה שגורם לאחד החומרים להיות טעון במטען שלילי. שוב מתרחש הפרש בין מטענים, שיוצר התפרקות, הוא החשמל סטטי.

חשמל סטטי שכיח מאוד בתנאים של יובש, כאשר קיימת לחות נמוכה ומוליכות האוויר מעטה יחסית. כך פוחת גם המעבר בין המטענים. התוצאה היא הצטברות של מטען חשמלי שרק "מחכה להזדמנות" להתפרק.

אתם מכירים את זה היטב בזמן נסיעה במכונית, בעיקר בחורף: חיכוך הבגדים שלכם במושב הכיסא גורם למעבר אלקטרונים אל גופכם. עם היציאה מהמכונית והמגע בדלת המתכתית, מנצלים האלקטרונים את ההזדמנות לברוח מכם, שוב כדי לאזן את ההפרש בין המטענים. והבריחה הזו היא ההתפרקות החשמלית, או במילים אחרות: הזרם החשמלי הכואב שאתם מרגישים.

ככל ששטח המגע בין גוף אחד לשני הוא קטן יותר, כך ההתפרקות החשמלית, או אם תרצו – הזרם החשמלי, עובר במהירות רבה יותר ובריכוז גבוה יותר.

התוצאה היא זרם חשמלי כואב הרבה יותר. מסיבה כזו, עדיף לצאת מהמכונית ולגעת בדלת המתכתית בכל כף היד ולא באצבע אחת. כך יתפזר המטען על פני שטח גדול יותר, ויכאיב הרבה פחות.

אבל החשמל הסטטי יודע לעשות עוד דבר: הוא הופך עצמים הטעונים בחשמל סטטי למגנטיים, בעלי יכולת למשוך עצמים בעוצמה חלשה. כך, מסך המחשב שלכם, המופגז באלקטרונים מתותח האלקטרונים שבתוכו, הופך את המסך לבעל מטען שלילי, מה שכאמור גורם למסך להפוך למעין מגנט חלש המושך אליו אבק שוב ושוב.

איך תוכלו למנוע חשמל סטטי?

1. הגבירו את הלחות בחדר: חשמל סטטי פעיל יותר כאשר האוויר יבש, במיוחד בחודשי החורף, ובמיוחד כאשר אנשים מחממים את הבית מה שמפחית עוד יותר את הלחות באוויר.

הגבירו את אחוזי הלחות בבית באמצעות שימוש במכשיר אדים. זכרו שיש לרוקן את מכשיר האדים מידי יום, לייבשו ולהחליף את המים שבו. אחת לשבוע לפחות יש לחטא את המכשיר.

במקום מכשיר אדים תוכלו פשוט להניח סיר עם מים רותחים, לתלות את הכביסה הרטובה בסביבתכם או פשוט להציב צמחים בבית שיסייעו גם כן להגברת הלחות.

2. תכשירים נוגדי חשמל סטטי: ברשת ניתן למצוא תרסיסים לשטיחים המבטיחים להפחית את החשמל הסטטי. יש לוודא כי התרסיסים מורשים לשימוש. תוכלו להכין תרסיס כזה לבדכם: ערבבו כף של מרכך כביסה בבקבוק לריסוס, ערבבו במים, ורססו מעט על השטיח.

3. שפשפו רהיטים מרופדים בבית ובמכונית בדפי מייבש כביסה. הם יסייעו לניטרול המתח החשמלי שנוצר ויפחיתו את החשמל הסטטי.

4. שמרו על הלחות בעור: מרחו קרם לחות מיד אחרי המקלחת או לפני שאתם מתלבשים, ובמהלך היום מרחו קרם ידיים. עור יבש תורם להיווצרות הזרם החשמלי, והלחות על עורכם תפחית את הצטברות הזרם החשמלי על גופכם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר