אאא

לתזונה נכונה ומסודרת בתקופה הילדות ישנה השפעה ישירה על ההתפחות הגופנית, הבריאותית והרגשית של הילד. 

מה צריך לכלול תפריט האוכל שאנחנו מגישים לילדנו? איך לעצב אותו נכון לפני היציאה למסגרת הלימודית ובמהלך שהותו בגן או בבית ספר?

 טל שדה-קון, דיאטנית קלינית מתמקצעת בילדים, מאוחדת מחוז מרכז-שרון, מביאה לנו את הכללים החשובים שצריך להקפיד עליהם. וכן, זה אפשרי ופשוט.

לשלוח אותו לגן רק עם כוס שוקו?

אנחנו מכירים את הילדים, תנו להם מתוקים וחטיפים על הבוקר. יש כאלה שיהדרו וירצו כוס שוקו על הבוקר. גם אם אין תחושת רעב, מומלץ להקפיד שהילדים יאכלו ארוחת בוקר לפני היציאה לגן או לבית הספר.

וכן, התפקיד מוטל עלינו ההורים וזה דורש מאתנו תכנון מראש והשכמה מוקדמת. אבל החשיבות של ארוחה מסודרת ומאוזנת לילדים היא מעל הכול: היא מספקת אנרגיה לאחר צום הלילה, ומחקרים רבים הוכיחו שהיא משפרת את יכולת הריכוז והלמידה, ומסייעת בשמירה על משקל גוף מאוזן.

ויודעים מה? ארוחת הבוקר לפי המחקרים גם בעלת השפעה טובה על מצב הרוח. 

אז מה מכילה ארוחת הבוקר? מומלץ שילוב של פחמימה וחלבון, כמו: פרוסת לחם עם גבינה, דגני בוקר לא ממותקים עם חלב או גביע יוגורט (בטעם טבעי או מעודן) עם גרנולה.

ובכל זאת, כוס שוקו: לממהרים ולמאחרים אפשר בכל זאת גם להסתפק בכוס חלב או שוקו, אבל עדיף להכין בבית ולא קנוי. גם כוס משקה בוקר חלבי בטעם טבעי או בטעמי פירות מכילה חלבון ושומן שמספקים תחושת שובע.

לשלב ארוחה מזינה עם העדפותיו של הילד. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק
לשלב ארוחה מזינה עם העדפותיו של הילד. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

מה עושים כדי שארוחת עשר לא תישאר בתיק?

הילדים שלנו נמצאים במסגרות החינוך בחלק נכבד משעות היממה, עלינו לדאוג שהם מצויידים בתזונה מתאימה.

ארוחת ההבוקר שהילד אוכל לפני צאתו לבית הספר או הגן, וארוחת העשר שהוא אוכל בהיותו שם, צריכות לספק כשליש מהצרכים התזונתיים במהלך היממה.

כדי לוודא שהילד יאכל את ארוחת העשר, חשוב להכיר את הטעם של ילדנו ושגם לו יש העדפות. אם הילד יהנה גם הוא מההארוחה והיא תהיה טעימה - הוא לא ישאיר אותה בתיק. כדי ליצור ארוחה מזינה מומלץ לשתף אותו בתהליך ההכנה ולבחור איתו מראש מה יקח לבית הספר או לגן. אפשר גם להכין טבלה שבועית המפרטת מה יאכלו מדי יום בשבוע.

זו משימה לא פשוטה, להקנות הרגלי תזונה נכונים ובריאים לילדנו, אך הפיכתם לשיגרה בחיי הילד מביאה בסיס איתן ויציב להמשך הדרך.

כל משפחה יכולה וצריכה למצוא את הדרך הנכונה והנעימה לספק לילדים הרגלים אלה, תוך מתן דוגמה אישית. אין ספק שמצד ההורה נדרשות השקעה ויצירתיות, אך המאמץ משתלם. במידת הצורך, ניתן לפנות לדיאטנית המתמקצעת בילדים על מנת לקבל ייעוץ מקצועי אישי.

להקנות לילדים הרגלי תזונה בריאים, ולא ממותקת. אילוסטרציה. צילום: Lara Savage/Flash 90.
להקנות לילדים הרגלי תזונה בריאים, ולא ממותקת. אילוסטרציה. צילום: Lara Savage/Flash 90.

יש כזה דבר כריך המושלם?

כדי להגיע לארוחת עשר מאוזנת, יש לנו לכלול כריך עם מגוון ממרחים, ירק טרי ופרי. ביום לימודים ארוך במיוחד - מומלץ לצייד את הילדים בכריך נוסף.

באיזה סוג לחם להשתמש? פעם היו קיימים שלושה סוגי לחמים: לחם לבן, לחם שחור וחלה. כיום יש אינספור סוגי לחמים מקמחים שונים, ולפעמים קשה לדעת איזה לחם הוא טוב לבריאותנו.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'כיכר השבת' ותישארו מעודכנים

לחם מדגנים מלאים אמנם מכיל יותר סיבים תזונתיים וויטמינים מקבוצה B, אך גם הלחם הלבן מכיל פחמימה מורכבת, כלומר פחמימה המתפרקת לאט, משרה תחושת שובע לאורך זמן ומספקת לילדים מקור עיקרי לאנרגיה.

חשוב להתכונן ולחשוב מראש על דרכים לתזונה נכונה ובריאה עבור ילדינו. אפשר לגשת לתזונאית בקופת החולים לקבלת תפריט מומלץ ואישי עבור כל ילד והזמנים שלו. תכנון מחושב יביא לתוצאות גבוהות ואורח חיים בריא, מסודר ושליו שיביא לו את האנרגיה שהוא צריך להתפתחות ולגדול הכי טוב שאפשר.

במאוחדת, ישנה תכנית מיוחדת המאפשרת בחינה מעמיקה של בריאות הילד והתפתחותו, לצד מענה לכל מה שמטריד ומעסיקה הורים הנקראת - "ביקור בריא". מטרת התכנית: מעקב אחר התפתחות הילד בכל התחומים: חברתית, מוטורית, תזונתית, גדילה ועוד. ההתפתחות התקינה של ילדינו משתנה מיום ליום, ולכן חשוב לעקוב ולשים לב. בשירות "ביקור בריא" של מאוחדת, תוכלו לקבל מענה לכל השאלות על ההתפתחות התקינה, עם מיטב המומחים בארץ.

 הכתבה נעשתה בשיתוף מאוחדת. החומר בכתבה נערך על פי תוכן באדיבות טל שדה-קון, דיאטנית קלינית מתמקצעת בילדים, מאוחדת מחוז מרכז-שרון