חשש בקהילה היהודית

פיון ניצח בבחירות המוקדמות בצרפת

פרנוסאה פיון יהיה מועמד הימין השמרני בצרפת בבחירות לנשיאות בעוד כ-5 חודשים. פיון השמיע לאחרונה התבטאויות בעייתיות כנגד היהודים ובקהילה היהודית חוששים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
פרנסואה פיון (צילום: ויקיפדיה)

ראש ממשלת צרפת לשעבר, פרנסואה פיון, נבחר אתמול (א') למועמד מפלגת המרכז-ימין השמרני לנשיאות. כך עולה מתוצאות ראשוניות שפורסמו אמש. פיון שהשמיע לאחרונה כמה התבטאויות בעייתיות כלפי היהודים בצרפת מעורר חשש בקרב הקהילה היהודית במדינה שמנסה להבין כיצד עליה לנהוג כעת.

פיון קיבל 67 אחוזים מהקולות בסיבוב השני בפריימריז של מפלגת "הרפובליקנים", ואילו יריבו אלן ז'ופה, גם כן ראש ממשלה לשעבר, קיבל רק 31.6 אחוזים בתום ספירת כ-80 אחוזים מהקולות. ז'ופה הכיר בתבוסתו ובירך את פיון ואיחל לו ניצחון בבחירות לנשיאות בחודשים אפריל (סיבוב ראשון) ומאי (סיבוב שני). ז'ופה גם אמר שהוא יתמוך במירוץ לנשיאות של פיון.

סקר שנערך בצרפת בקרב יותר מ-6,000 בני אדם מראה כי פיון צפוי לנצח בבחירות לנשיאות את מועמדת הימין הקיצוני לה פן. על פי הנתונים, מועמד השמרנים ינצח בסיבוב השני של הבחירות שייערכו במאי 2017 עם 67 אחוזים מהקולות לעומת 33 אחוזים ללה פן.

אם פיון יעפיל לסיבוב השני בבחירות לנשיאות צרפת, כפי שמנבאים הסקרים, הוא כנראה ייצג את כל מפלגות המיינסטרים מול מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן ממפלגת "החזית הלאומית" האנטי-ממסדית. ב-2002 היה מקרה דומה כשאביה של מנהיגת הימין הקיצוני, ז'אן-מארי לה פן, העפיל לסיבוב השני ואז התגייסה כל הקשת הפוליטית בצרפת מימין ומשמאל כדי לתמוך במועמד המרכז-ימין ז'אק שיראק ולמנוע את עלייתו של לה פן לשלטון.

פיון, בן 62, הבטיח לבוחרים לשים סוף לשבוע העבודה בן 35 השעות, לקצץ חצי מיליון משרות במגזר הציבורי ולהוריד משמעותית את הוצאות הממשלה - הבטחות בחירות נוקשות במיוחד במדינה שבה הצעות לביצוע רפורמות בשוק העבודה נתקלות במחאות ענק. הקמפיין שלו גם התמקד בהבטחות לשוק חופשי יותר, בקו נוקשה נגד מהגרים ואסלאם, בתמיכה בערכי משפחה מסורתיים ובחיזוק הקשרים עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין.

עד לפני שבוע הוביל המתחרה, ז'ופה במירוץ לראשות מפלגת המרכז-ימין בצרפת, לפני הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי והרבה לפני פיון, אולם פיון, נוצרי אדוק ובעל עמדות שמרניות, הצליח לסגור את הפער ברגע האחרון וניצח בסיבוב הראשון עם יותר מ-40 אחוזים מהקולות.

כאמור, בקהילה היהודית חוששים מניצחונו המובטח של פיון, שבשבוע שעבר אמר בראיון לתחנת הרדיו Europe1, כי היהודים הם הוכחה לכך שהמוסלמים בצרפת יכולים להשתלב טוב יותר במדינה וכי הם בעבר לא רצו לשמור על חוקי המדינה. "אני חושב שהקנאות הדתית הולכת וגדלה היום בקרב הקהילה המוסלמית וקנאות זו לוקחת את הקהילה הזאת כבת ערובה", אמר פיון.

"אנו צריכים להילחם בקנאות הזאת ואנו צריכים לעשות זאת כפי שעשינו בעבר", המשיך פיון ואמר: "נלחמנו בסוג של קנאות קתולית ונלחמנו נגד הרצון של יהודים לחיות בקהילה שאינה מכבדת את החוקים של הרפובליקה הצרפתית".

רבה הראשי של צרפת, חיים קורסיה, התייחס לדבריו של פיון ואמר שאף שהיהודים חיו בעבר בבידוד יחסי, היה זה "לא בגלל בחירה של האזרחים היהודים, אלא תוצאה של החברה הצרפתית שלא קיבלה אותם בזמנו".

סשה גוזלן, ראש איגוד הסטודנטים היהודיים (UEJF) אמר בתגובה לסוכנות הידיעות רויטרס: "הדברים המפתיעים הללו מעלים תהיות לגבי האופן שבו מגדיר פיון קיצוניות. ה- UEJF תוהה לאיזו תקופה מתייחס פיון כשהוא אומר שיהודים סירבו לציית לחוקי הרפובליקה הצרפתית, אם לא לתקופה של משטר וישי (הממשלה שפעלה בזמן מלחמת העולם השנייה ושיתפה פעולה עם גרמניה הנאצית), אז אולצו היהודים להסתתר ולשאת טלאי צהוב".

בעקבות הסערה הציבורית שעורר כתב פיון בעמוד הפייסבוק שלו שדבריו לא הובנו כהלכה. "מעולם לא התכוונתי לפקפק בקשר של הקהילה היהודית לערכים המשותפים שלנו ולכיבוד של חוקי הרפובליקה", כתב המועמד.

זו לא הפעם הראשונה שלפיון יש התבטאויות בעייתיות כלפי היהודים, בעבר אמר פיון שהקהילה היהודית בצרפת מקפידה במיוחד על החגים היהודיים וזה פוגע במקומות העבודה בצרפת ועורר את זעמם של היהודים שחשו כי מדובר באמירה שמקורה באנטישמיות.

יצויין עם זאת, כי כשביקר פיון בישראל בשנת 2012, הוא הצהיר בהרצאה במכללת נתניה: "ישראל היא ידידתינו. מי שיאיים עליה, ייחשף לאיום קשה מצידנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר