בעקבות "כיכר השבת"

מתעצמת המחאה נגד הנשיא ריבלין: "מבקש לעקור הכל"

לאחר שתמך בחילולי שבת והצגת חמץ בפרהסיה מתעצמת המחאה נגד ריבלין. 'יתד': הוא "מבקש לעקור הכל", ליצמן דורש ב'המודיע' שינקוט קו ממלכתי וב'המבשר' דורשים שיחזור בו (אקטואליה)

ישראל כהן | כיכר השבת |
הנשיא ריבלין (צילום: חיים צח, לע"מ, פלאש 90)

הסערה הציבורית סביב דבריו של נשיא המדינה ראובן ריבלין שהביע תמיכה בחילולי שבת והצגת חמץ בפרהסיה בפסח נמשכת ומתעצמת הבוקר (חמישי) המחאה נגד הדברים, בעקבות "כיכר השבת".

העיתון "יתד נאמן" מדווח הבוקר כי "דברי ריבלין גרמו למחאה רבתי בקרב היהדות הדתית לחוגיה והאש הציבורית שהצית גרמה לסערת רוחות, כשאישי צבור רבים הביעו את מחאתם מול הנסיון הנואל לעודד לפרוץ פרצות בחומות היהדות, להצית תבערה ציבורית לפגוע בצבור הישראלי שרובו מסורתי ואף להגביר את הקיטוב בין חלקי העם".

"יתד נאמן" מצטט אישי ציבור חרדים שאמרו כי "הדברים המצוטטים מפי נשיא המדינה ריבלין, חמורים ותמוהים. האם ישנו הבדל בין הפרהסיה הלאומית לפרהסיה המקומית או השכונתית. האם בדברים שיצאו מבית נשיא המדינה מציעים 'מדינה אחת לשני סוגי יהודים', רח"ל?.

"במדינת ישראל אין מקום ללא מסורת ושמירת גחלת היהדות, אנו עדים לצימאון גובר בכל חלקי העם ברחבי הארץ לתורה ויהדות, יהודים המבקשים להצטרף לשיעורי תורה, הורים המחפשים חינוך תורני ומסורתי לילדיהם וכל זאת בגלל החשש מהניתוק והבורות הנכפים עליהם".

עוד הם אומרים כי "הדברים החמורים שצוטטו בשם נשיא המדינה, הם עקירת קדשי ישראל מארץ ישראל, ואינה רק שאלה של הפרדת דת ומדינה או פגיעה בסטטוס קוו. הרעיון במהותו הוא פוגעני ביותר והרי זה כמבקש לעקור הכל".

עיתון "המודיע" אף הוא מצטרף למתקפה נגד הדברים החמורים של נשיא המדינה ומביא את דבריו של שר הבריאות יעקב ליצמן: "שמירת השבת היתה ותישאר תמיד סמל יהודי קדוש. כל שינוי במעמד השבת מהווה פגיעה קשה ביום הקדוש לעם היהודי וגם ביום המנוחה הלאומי. בכל הדורות מסר עם ישראל נפשו למען שמירת השבת ומניעת חילולה בפרהסיה וכך יהיה גם בעתיד".

ליצמן מוסף ואומר כי "ראוי שנשיא המדינה ינקוט בקו ממלכתי הרואה את הצביון היהודי של המדינה כערך עליון ואת מורשת הדורות כקונצנזוס בין כלל האוכלוסיות בישראל. זאת התורה לא תהא מוחלפת וכי אין כל מקום להביא לשינוי בנושאים מקודשים וערכיים אלו, כקדושת השבת, חמץ בפסח וכדומה".

גם בעיתון "המבשר" הבוקר מתקפה חריפה כנגד הנשיא ריבלין. בשופרו של סגן השר מאיר פרוש נכתב כי "הנשיא ריבלין בעד תחבורה ציבורית בשבת? זעם ותדהמה בחוגי היהדות הנאמנה ובקרב שומרי שבת ומסורת מנאומו הבוטה של נשיא המדינה ריבלין, במהלכו קרא לשקול מחדש את נושא התחבורה הציבורית בשבת ולאפשר את קיומה ר"ל".

"אישי ציבור הביעו אתמול תדהמה מהדברים החמורים", כותב 'המבשר', "ואמרו בתגובה כואבת: 'התערבות נשיא המדינה בסוגיות ציבוריות השייכות רק לכנסת ולממשלה, היא כשלעצמה מעשה פסול וחמור. נבחרי הציבור אמונים לטפל בסוגיות אלו ולא נשיא המדינה שאמור לאחד את העם, ובודאי שלא ללבות את היצרים שלא לצורך, כשנושא השבת הואבציפור נפשם של מאות אלפי אזרחים בישראל הרואים בכך את סוד קיומו של האומה היהודית'".

עוד אמרו אישי ציבור 'להמבשר' כי "מן הראוי שריבלין יחזור בו מדבריו החמורים והפוגעים ברגשותיהם של מאות אלפי אזרחים, ששמירת שבת היא עבורם מעל כל דבר ואינה נתונה לחלוקת אזורים וערים. האם ריבלין חותר ללא סמכות פוליטית לבצע מהפכה אזרחית?".

כפי שצוטט ב"כיכר השבת" אמש אמר הנשיא ריבלין כי "המציאות השבטית בישראל, מחייבת אותנו לתת מקום לפתרונות אזוריים, שאינם מושגים בדרך של כפיית כוחו של הרוב על המיעוט, שבהגדרה מאפשרים גמישות ורגישות תרבותיים", אמר. "מדוע שהסדרי התחבורה הציבורית בשבת יידונו ברמה הלאומית ולא יוסדרו באמצעות חברות ופתרונות אזורים? הרי ממילא ברור שכאשר תחבורה ציבורית בשבת, היא שאלה לאומית, אנו נגררים למשחק סכום אפס ידוע מראש, בין 'מדינת ת"א' ל'מדינת בני-ברק'".

עוד הוסיף ריבלין כי "ייתכן שבאה העת להעניק לכל הצדדים את מבוקשם, אולם לא בכל רחבי ישראל, אלא בריכוזי מגוריהם המובהקים. ייתכן שאופי ומידת הביטוי של הצביון היהודי בספירה הציבורית - מכשרות, חמץ ושבת ועד הפרדה מגדרית - צריך להיקבע בעיקר ברמה המקומית, העירונית ואף השכונתית, ולא רק ברמה הלאומית", אמר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר