קריאה מפתיעה

הצבא הסורי: "קוראים ליהודים לחזור לסוריה"

נשארו לכם נכסים בסוריה? המדינה רוצה להחזיר לכם אותם. בצל ההתחממות, תחת המטריה הרוסית, ביחסים בין ישראל לממשל אסד, הצבא הסורי יוצא בהודעה מפתיעה (בעולם)

משה פריגן | כיכר השבת |
בית הכנסת הגדול החרב בחאלב (צילום: ארגון עמליה)

בהמשך להתחממות היחסים ותחת ביקורת בין לאומית קשה על זוועות השבועות האחרונים בחלאב בה נהרגו אלפי אנשים, הודיע דובר צבא סוריה כי המורשת היהודית היא חלק ממורשתה של סוריה וכי סוריה הרשמית מעודדת את שיבת היהודים ואת שיפוץ בתי הכנסת אותם עזבו.

הרקע לדברים, בשבועות האחרונים זה סוד גלוי ברמת הגולן – פקחי אונדו"ף - כוח שמירת השלום בין ישראל לסוריה חזר לרמת הגולן והחל להתמקם באיזור החייץ על גבול ישראל סוריה. מאות קצינים וחיילים ממדינות שונות נוסעים ברחבי הגולן ופורסים את כלי הנשק והציוד לאורך הגבול אותו הם עזבו עם הגעתן של שלוחות דאע"ש לדרום סוריה.

בשבוע שעבר דיווח "כיכר השבת" כי בשיחות בהן השתתפו ישראל, ירדן, סוריה ורוסיה סוכם, כי ארגון חיזבאללה יפנה את כל כוחותיו מהגבול הישראלי סורי, הרוסים וצבא אסד יסגרו על המורדים ודאע"ש באיזור ותוקם מנהלת משותפת לצבא סוריה וצה"ל תחת מטריה רוסית שתנהל את מעבר הגבול המחודש בקוניטרה לצד אישורי מעבר לתוצרת חקלאית.

לא מן הנמנע כי כוחות אל מותנאא שהותקפו על ידי צה"ל בשבוע שעבר ניסו לחבל בהסכמים אלו שמאיימים על קיומם ועל כן תקפו את כוח גולני ששהה במארב.

דובר צבא סוריה התייחס לבתי הכנסת בסוריה שנחרבו סמוך להקמת מדינת ישראל. בשנת 1947 פרצו בחלב (ארם צובא) פרעות אלימות נגד יהודים במהלכן הרובע היהודי בעיר הוצת ועלה בלהבות. 75 יהודים נרצחו, מאות נפצעו, וכמחצית מהקהילה היהודית נמלטה מהעיר. במהלך הפרעות ניזוק קשות בית הכנסת המרכזי של חלב, ששימש כמקום תפילה יהודי לפחות מהמאה החמישית לספירה. עם הקמת המדינה בשנת 1948 יהדות סוריה מנתה כ-30,000 נפשות שעליהם הוטלו מגבלות קשות בתחומי המעמד האישי וההגירה, אך רבים מהם ברחו והגיעו לישראל.

לאחר ועידת מדריד בשנת 1991 ממשלת ארצות הברית הטילה לחץ רב להקל את המגבלות ולאפשר למספר אלפי היהודים שנותרו במדינה לעוזבה. ואכן בפסח 1992 סוריה החלה לאפשר ליהודים להגר בתנאי שיתחייבו לא לעלות לישראל. כתוצאה מכך רבים היגרו לארצות הברית, וחלק המשיכו בכל זאת לישראל.

בשנים האחרונות ברחו מהמדינה כל היהודים החיים בה ולעת עתה לא ידוע על יהודים הנמצאים במדינה הבוערת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר