בריאים עם מאוחדת

כמה פעמים ביום אנחנו מדברים על אוכל?

מסביב לשולחן בשולחן השבת, כאשר אמא מגישה לנו את המטעמים, כולנו שווים בעיניה. אבל כל אמא טובה יודעת דבר אחד: הילד צריך לאכול וכמה שיותר. הצלחת צריכה להתרוקן, והכף מוכנה להגשת מנה נוספת. ואוי, כמה שאנחנו משמינים מזה. כדי לצלוח את ארוחת החג החלבית, עשירת השומנים, בשבועות, צריכים לדעת מה אפשר ומה לא (בריאות, שיווקי)

כל אחד והאוכל שלו סביב השולחן. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

האוכל מזין אותנו פיזית ונפשית. אנחנו חוגגים עם אוכל, עצובים איתו, הוא נותן לנו מזור למחלה ואנרגיה לפתוח את היום מחדש. יש כאלה שהפכו אותו למקצוע, ויש כאלה שהוא כל מהותם. האוכל הוא משפחה, הזוגיות והחיים. האוכל מביא לוויכוחים, אבל אפשר לסלוח לידו. הוא מנחם, הוא טעים, הוא משכיח מאתנו את כל הצרות.

מסביב לשולחן בשולחן השבת, כאשר אמא מגישה לנו את המטעמים, כולנו שווים בעיניה. אבל כל אמא טובה יודעת דבר אחד: הילד צריך לאכול וכמה שיותר. הצלחת צריכה להתרוקן, והכף מוכנה להגשת מנה נוספת. ואוי, כמה שאנחנו משמינים מזה. כדי לצלוח את ארוחת החג החלבית, עשירת השומנים, בשבועות, צריכים לדעת מה אפשר ומה לא.

השמנת ילדים

התופעה השכיחה ביותר בעולם המודרני הינה עודף משקל. יתר השומן שאינו נצרך לנו גורם לאורח חיים לא בריא ועלול לגרום למחלות לב. הג'אנק הפוד המהיר גורם להורים להאכיל את ילדיהם באוכל חסר ערך תזונתי, לא בריא ומשמין. האם אנחנו יודעים איך לבצע את הפעולה הפשוטה בטבע: למזון לילדנו?

עצרנו פעם לחשוב: עד כמה חשובה לנו בריאות ילדינו? מה מצבם התזונתי והאם הם אוכלים נכון? הם מקבלים את כל אבות המזון הנדרשים להתפתחותם התקינה? כמה פעמים אנחנו מדברים ביום על אוכל, יותר מדי, אבל בסוף הידע נעצר בגבול מסוים. מי שסובל בכך הם הילדים.

האם הם אוכלים נכון? אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק


קצב החיים המהיר, בעידן הטכנולוגיה, גורם לכך שתשומת הלב של ההורים לנושא תזונת הילדים ובני נוער, והם עצמם, לא תמיד נמצא בעדיפות עליונה, אלא אם כן מתגלה בעיה בריאותית או השמנת יתר.

כיום ידוע כי השמנה, מכול סוג ובכל גיל, קשורה למחלות ולתמותה. ככול שעולה דרגת ההשמנה, כך עולה הסיכון לתחלואה ולתמותה ממחלות רבות: סוכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב, סוגי סרטן שונים, מחלות פרקים ועוד.

ארגון הבריאות העולמי הכריז כבר ב1997 על תופעת ההשמנה בכלל ובילדים בפרט כעל "מגיפה עולמית". במהלך העשורים האחרונים נצפתה עלייה של 50% בשכיחות ההשמנה בקרב ילדים ובני נוער. לפי הממצאים, כמעט 80% מהנוער השמן, יגדלו להיות מבוגרים שמנים.

על פי הערכות מחקרים נמצא כי 18 מיליון ילדים בעולם שגילם פחות מ5 שנים, מוגדרים כשמנים. בארץ כמעט 22% מהילדים סובלים מהשמנת יתר, כאשר שליש מהמבוגרים השמנים היו בעבר ילדים שמנים.

העלות לטיפות בתחלואה כתוצאה מהשמנה נאמדת ב10 מיליארד ש"ח שהם כ40% מכלל ההוצאה על הרפואה ובריאות בשנה.

תשכחו מגנטיקה

הגורמים להשמנת ילדים הן מרובות: החל מגנטיקה ועד גיל, דרך גורמים פיזיולוגיים, סביבתיים, רגשיים וחברתיים, הרגלי אכילה וחוסר בפעילות גופנית. למעט גנטיקה וגיל - בכל הגורמים אפשר לטפל ולבצע שינוי או תרופה מקדימה.

השמנת יתר מקורה בצריכת עודף קלוריות ובחוסר פעילות גופנית סדירה המסייעת לשרפת אותן קלוריות. תזונה לא נכונה כמו אוכל מהיר וחטיפים כתחליף לארוחה - מובילים לשם בדרך מהירה.

לא סוד הוא שהשמנה בגיל צעיר לא רק מובילה למחלות, אלא גם לירידה ברמה החברתית עם דימוי והערכה עצמית נמוכה שעלול להשפיע על עתיד הילד בהשתלבות במסגרות, עבודה, נישואים וכדומה.

הפתרון מצוי בידיהם של ההורים בלבד. לפני שמתחילים "להרעיב" את הילדים או להכניס אותן למגבלות ואיסורים, חשוב ללמוד מה צריך לאכול בכל גיל. תזונה לא מאוזנת, גם אם חושבים שהיא בריאה, עלולה לגרום להפרעות שונות בהתפתחות התקינה של הגוף.

תזונה לא מאוזנת. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

ביקור אצל דיאטנית או תזונאית לפני הכול, הוא חשוב ביותר להמשך התפתחות הילד. לא רק כאשר מגלים אצלו עודף שומן. תמיד כדאי להבין את הנושא היטב לפני, כדי שנוכל להגיש אוכל בריא ומזין לילדנו. למשל, כאשר הילד בגיל ההתבגרות הוא נדרש לצרכים תזונתיים ייחודיים לשם גדילה מואצת והתבגרות אישית. מחסור במרכיבים חשובים כמו ברזל, חלבון, סידן, אבץ ועוד, עלול לגרום לתופעות לוואי לא רצויות כמו נשירת שיער, עצבנות, עייפות, עלייה במשקל או הפרעות אכילה ועוד. לכן חשוב מאד להגיע לביקור אצל דיאטנית או תזונאית עוד לפני שמגיעים לתסמינים לא רצויים.

איך בכל זאת מטפלים?

הטיפול בילד עם שומן יתר יכול להיעשות באופן אישי ופרטני, או במפגש קבוצתי. במפגש אישי אפשר להתחיל בגיל 6, אך בזהירות יתירה. אם תהליך הירידה במשקל אינו מתנהל כרצוי, יש להפסיקו כדי לא להביא לילד תחושת כישלון. ייתכנו גם מקרים בהם הילד עדיין לא מוכן נפשית להיכנס לתהליך, ובמקרים כאלו רצוי לדחות את התהליך.

במקביל על ההורים להראות דוגמה אישית ולא להשאיר את הילד "לבד". צריכים לבצע שינוי כולל הרגלי האכילה בבית ובתוך המשפחה, ולהיעזר לשם כך באיש מקצוע. אם הבית מלא בחטיפים ומתוקים וכולם אוכלים מהם, אך רק הילד מוגבל, שום שינוי לא יתבצע. אך אם כל הבית יהיה באוכל בריא ואותו כולם יאכלו, הילד יצטרף אליהם.

מפגשים קבוצתיים ניתן להתחיל מגיל 12ואילך, ולאפשר לילדים לקבל בו זמנית ייעוץ והדרכה תזונתיים וייעוץ התנהגותי.

מטרת המפגשים הקבוצתיים היא ללמד את הילדים ואת ההורים אסטרטגיית אכילה נכונה וקלה ליישום עצמי, שתנטרל את "המאבק" האישי. תכנית הטיפול צריכה לקחת בחשבון את הצרכים המיוחדים של המטופלים ושל ההורים, ולהקנות להם את הכלים הדרושים להם להתמודדות היומיומית לשם חיזוק פיזי ורגשי כדי שיהיו מסוגלים בעצמם לקבוע מטרות ולהשיג אותן.

ההורים אף הם מרוויחים מהתהליך: המאבקים על האוכל נעלמים והם יכולים להיות שקטים ורגועים שהם עושים הכל, וכל מה שביכולתם, למן ילדיהם.

שתו הרבה מים למניעת השמנה. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

כללים וטיפים

• לשינוי הרגלי האכילה בבית ובמשפחה: שתו מים, והרבה, הם אינם מכילים קלוריות ומזרזים את תהליכי העיכול ואת קצב חילוף החומרים.

• חשוב לתמוך בילד המבצע תפריט להרזיה או עם נטייה להשמנה.

• חשוב להקפיד על ארוחת בוקר המספקת את תחושת השובע. ארוחת בוקר מפסיקה את הצום הלילי, מונעת מהגוף הגברת מטבוליזם ומזרימה אבות מזון למוח. בנוסף, ארוחת הבוקר מהווה חלק מהדרישות התזונתיות והקלוריות מהסך היומי, שגם כך מוגבר בילדות ולכן התוספת הקלורית שמספקת חשובה ביותר. הימנעות מארוחת בקר תגרום לירידה בתפקוד השכלי, יכולת הריכוז והלמידה, יכולת פתרון בעיות ומשימות לוגיות ותביא לבעיות התנהגותיות בשל עצבנות יתר וכדומה.

• הקפידו על מתן ארוחת עשר מגוונת, טעימה ומשביעה, הכוללת סנדוויץ ופרי.

• הרחיקו את הפיתויים מהבית- כמו ממתקים למיניהם. אין צורך בתוספת הסוכרים והשומנים הנכללים בדברי המתיקה. זכרו כי חטיפים הם מזונות תורמי קלוריות ויש להיזהר מהם. אולם חטיף דל קלוריות,רצוי על בסיס דגניים מלאים, בשעות אחר הצהרים ישפר את הערנות, הזיכרון, חשיבה מתמטית, מהירות קריאה.

• הקפידו על זמני אכילה מסודרים.

• עשו קניות והכינו אוכל יחד.

• הרבו באכילת ירקות המכילים וויטמינים, מינרלים וסיבים. אפשר גם פרות, אלא שלו מכילים יותר קלוריות ולכן אין צרוך להגזים בהם.

• כאשר מתגלים חוסרים תזונתיים הנובעים מאכילה לא מאוזנת, מומלץ להיוועץ עם איש מקצוע - דיאטנ/ית.

הכתבה בשיתוף קופת חולים מאוחדת. החומר לכתבה באדיבות ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית בקופת חולים מאוחדת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר