החלום ושברו

דרכון ספרדי? עשרות בלבד יקבלו את הדרכון

לפני כשנה חשבו רבים כי יקבלו בקלות דרכון ספרדי אך תיקון החוק בספרד והעלויות הגבוהות של התהליך הפכו אותו לחוק לא יעיל ומעטים בלבד פועלים לקבלת הדרכון (חדשות בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לפני קצת יותר משנה, בתחילת אוקטובר 2015, אישרה הממשלה הספרדית את הנוסח הסופי של החוק המאפשר לצאצאים של מגורשי ספרד לקבל דרכון ספרדי. ההתלהבות בישראל הייתה עצומה וההערכות הראשוניות דיברו על מיליונים שיהיו זכאים לקבל דרכון ספרדי, אך מתברר כי בפועל לא קרה דבר וכנראה שגם לא יקרה בעתיד.

הסיבה לכך שבפועל מעט מאד ישראלים פנו לקבלת דרכון ספרדי הוא התיקון לחוק שהתקבל באוקטובר בשנה שעברה. ממשלת ספרד נבהלה ככל הנראה וניסתה להנמיך ציפיות, בכירים במדריד ציפו בסך הכל למאה אלף יהודים מכל רחבי העולם, למעלה ממחציתם ישראלים.

על פי התיקון לחוק, על המבקש להוכיח שהוא צאצא של מגורשי ספרד בעזרת כתובה אופיינית לספרד או חוות דעת של ארגונים שונים של מכוני מחקר או של רבנים שאושרו על ידי הפדרציה היהודית במדריד. בנוסף, על המבקש להציג קשר וזיקה לספרד, זאת באמצעות חברות בעמותה הקשורה לספרד, תרומה למוסדות בספרד, לימודים בתחום וכו'. כמו כן, על המועמד לקבלת דרכון לעבור מבחן בשפה הספרדית ותרבות ספרד במכון סרוונטס בתל אביב, מכון שהוקם לפני כרבע מאה על ידי ממשלת ספרד כדי לקדם את השפה והתרבות הספרדית.

החוק החדש יצר עלויות גבוהות במיוחד כ-30 אלף שקל כדי להגיש את בקשת האזרחות בספרד. בנוסף, הממשלה הספרדית מקשה על המבקשים ומשיבה מסמכים שלטענתה לא הוגשו בדיוק כפי שהיא דורשת וכמו גם דרישה לתרגום כל המסמכים לספרדית דבר שמייקר את הגשת המסמכים מאד.

המאוכזבים הראשיים הם עורכי דין ישראלים שהקימו אתרי אינטרנט מיוחדים בציפייה לעשרות אלפי לקוחות. מומחים בתחום, גינאולוגים וחוקרים, דיברו בעיניים נוצצות על רווחי עתק של מיליוני שקלים אותם יגרפו מאישור המקור הספרדי לו ידרשו מבקשי הדרכון. חוקרי יהדות ספרד, אגודות של יוצאי מדינות שקהילותיהן היהודיות היו ממגורשי ספרד התכוננו להמוני מתעניינים.

על פי הדיווח במעריב עד עתה, רק יהודייה צרפתייה אחת וכמה יהודים בוונצואלה קיבלו דרכון ספרדי, ביניהם אף לא ישראלי אחד. על פי נתוני מכון סרוונטס, שבו נבחנים המבקשים דרכון בשפה הספרדית ובתרבותה, בשנה האחרונה 430 ישראלים עברו את הבחינות, בין 500 ל–600 נוספים לומדים לקראתן.

על פי כרמן אלברז, מנהלת המכון בתל אביב, בחודשים האחרונים ההתלהבות גברה מעט. מחודש ספטמבר האחרון נרשמו 300 ישראלים לתוכניות הלימוד של המכון, המכשירות את מבקשי הדרכון לקראת הבחינות.

המבקשים זוכים להתעניינות רבה בעולם. כך לדוגמא, דורין אלחדיף מסיאטל ששבה בחודש פברואר לביתה בארצות הברית אחרי שנסעה עם המסמכים המתאימים לספרד ובכך הייתה לאמריקאית הראשונה שצלחה את מסלול המכשולים בדרך לדרכון ספרדי. אלחדיף, מתווכת נדל"ן בת 65, עוררה תשומת לב בינלאומית. היא השקיעה בכל מאמץ רב כולל מגורים של חודשיים בספרד כדי להוכיח זיקה למדינה. לסוכנות הידיעות איי־פי היא סיפרה על המורשת הספרדית שלה. "חשבתי על סבתי שהגיעה לארצות הברית מאיסטנבול בתחילת המאה ה־20", אמרה. "חשוב להצליח להשיג משהו שנלקח ממך", היא הוסיפה.

על פי הערכות שונות, בתוך כמה שבועות כמה עשרות ישראלים יקבלו דרכון ספרדי. "בחודש ספטמבר משרד המשפטים הספרדי התחיל להעניק אזרחות למי שסיימו את הליך הבקשה ובקרוב הקונסוליות יתחילו לחלק את הדרכונים", מספרת אייסן מהפדרציה היהודית בספרד, אך מקפידה שלא לנקוב במספרים. בכל מקרה זו תהיה טיפה בים לעומת האלפים הרבים שהתקשרו בשבועות הראשונים אחרי אשרור החוק לאגודות ולפדרציות השונות והביעו התעניינות בדרכון הספרדי.

על פי 'מעריב' לא כולם קיבלו בשוויון נפש את התנאים שיש מי שיגדיר אותם כדרקוניים. בדיון בבית התחתון של הפרלמנט הספרדי תקף חבר הפרלמנט מהחבל הבסקי, אינאריטו גרסיה, את הממשלה הספרדית שחוקקה חוק "שנועד ליצור צדק אבל הפך למסובך. החוק הוא סמל, צעד ראשון, אבל לא משהו שיספק את הספרדים שרוצים דרכון", הוא אמר בדיון סוער בפרלמנט. ואילו חבר קונגרס מקטלוניה, ג'רדי ג'אנה אי גואש, היום שר הפנים, אמר ש"הפכנו את הפרוצדורה למסובכת מאוד. בואו נודה: לא עשינו את זה טוב, יש יותר מדי מבחנים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר