בריאים עם מאוחדת

רגע לפני שהן נושרות: שיניים חלביות, בלי לערבב עם בשריות

כל השיניים החלביות סופן ליפול, אז אפשר לכאורה לאכול ולשתות מה שרוצים: מלא סוכר ומלא פחמימות. כי מה זה משנה אם זה מזיק לשיניים, הרי הן בין כה לא ישארו איתנו לנצח....האמנם? אז הכנו כתבה מיוחדת בשיתוף ד"ר אביטל מתן, רופא שיניים ארצי במאוחדת (בריאות, שיווקי)

הטיפול הטוב ביותר: חינוך לשמירה על השיניים. אילסוטרציה (צילום: שאטרסטוק)

כל השיניים החלביות סופן ליפול, אז אפשר לאכול ולשתות מה שרוצים, מלא סוכר ומלא פחמימות. כי מה זה משנה אם זה מזיק לשיניים, הרי הן בין כה לא ישארו איתנו לנצח.

אז הכנו כתבה מיוחדת בשיתוף ד"ר אביטל מתן, רופא שיניים ארצי במאוחדת, שכל כולה שיניים חלביות. לפנינו ניצבה מטרה אחת: לבדוק סופית - האם באמת לא צריך לשמור עליהן כלל?

לפני הכול, הטיפול הטוב ביותר הוא המניעה: חינוך לשמירה על השיניים, הרקמה התומכת וחלל הפה יביאו למשנן בריא - הן החלבי והן בעתיד למשנן הקבוע.

הסיבות לחינוך מוקדם ולשמירה על היגיינת הפה הן בשני מישורים:

1) המישור ההרגלי - ככל שהגיל יותר צעיר, כך ניתן לחנך לפעולות ההפוכות להרגל. לכן יש חשיבות רבה לחינוך לשמירה על המשנן כבר בגיל צעיר

2) המישור התפקודי - לשיניים החלביות תפקידים רבים וחשיבותן גדולה כמו לאחיותיהן השיניים הקבועות:

א) מאפשרות לעיסה תקינה ואסתטיקה.

ב) שומרות על קשת השיניים וסדרה.

ג) בקיעת שיניים מלווה באי נוחות ואף בכאבים. שמירה על משנן נקי מפחית דלקות וכאב.

ד) תחת השיניים החלביות עמוק בלסת, נוצרות השיניים הקבועות, פגיעה ודלקת בשן חלבית יכולה להביא לפגיעה בנבט השן הקבועה ולבקיעת שן נגועה בצורה באסתטיקה.

ה) אובדן שיניים חלביות בגיל מוקדם יכולה להביא לתזוזות שינים ו"לאובדן מקום" ולצורך בטיפול אורתודנטי (יישור שיניים) בעתיד.

ולכן, בהתייחסות לילד הצעיר עלינו להתחיל מגיל מוקדם ובשני המישורים: מבחינה הרגלית, עם בקיעת השן הראשונה יש לנקותה בעזרת "אצבעון" או פד גזה רך ועם בקיעת שאר השיניים יש להתחיל ולהשתמש במברשות שיניים קטנות המותאמות לפה הילד, בעלות סיבים רכים ואשר מעוגלים בקצותיהם.

לקבל הדרכה מסודרת בשביל חיוך בריא . אילוסטרציה. צילום: Nati Shohat / FLASH90

הורים רבים שואלים מתי יש להביא את הילד בפעם הראשונה למרפאת השיניים. התשובה לכך פשוטה: יש חשיבות רבה לביקור מוקדם, מגיל 3, באחת ממרפאות השיניים.

בקופת חולים מאוחדת שמים דגש על "ביקור בריא" - להגיע למרפאת השיניים לא רק כשקורה משהו, אלא כדי לקבל הדרכה בשמירה על ההיגיינה, וכדי שהילד יזכור את מרפאת השיניים עם חוויות טובות שאינן כרוכות דווקא בטיפול. כך שיתוף הפעולה יהיה נעים יותר בעתיד.

אחת ממחלות השיניים הנפוצות בקרב ילדים זו מחלת העששת. מחלה זו, שתוצאותיה הם נגעים כהים ("חורים") בשיניים, היא הגורם הראשון לאבדן חומר שן, לכאב ולתופעות שכתבנו.

המחלה נגרמת על ידי חיידקים העושים שימוש בסוכרים ההופכים לחומצה הממיסה את חומר השן. אכילת ממתקים לאורך כל היום, תשמור על רמת החומציות הגבוהה ותגדיל את הנזק לשיניים.

לכן, בנוסף לחינוך למניעה, יש להקפיד על תזונה נכונה. גם משרד הבריאות עוסק בכך בתקופה האחרונה, ומבקש להקפיד על המזונות המוכנסים לפינו.

כל הורה יודע כי לא ניתן למנוע מילדים ממתקים או משקאות ממותקים לגמרי. מה שחשוב הוא משך הזמן בו חשוף הילד לסוכרים.

מומלץ לחשוף את הילדים לסוכרים כמה שפחות במשך היום ורצוי אחרי הארוחה, אז רמת חומציות הפה גבוהה. במקום לתת משקאות ממותקים, יש להרגיל את הילדים לשתיית מים.

להרגיע את התינוק עם משקה מומתק? אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

יש לזכור כי בלילה יש מיעוט רוק ולכן אין להרגיע תינוק או ילד בוכה לפני השינה בעזרת משקה ממותק. מתן משקאות ממותקים לפני השינה, גם אינה נכונה במישור ההרגלי וגם מגבירה את הסיכון לנזק לשיניו.

חשוב להתכונן ולחשוב מראש על דרכים לשמירה על השיניים של ילדינו. אפשר לגשת לרופא השיניים בקופת החולים לקבלת הדרכה אישית לצחצוח שיניים נכון, שמירה על ההיגיינה ומניעה עתידית של מחלות ונגעים בחלל הפה.

במאוחדת, ישנה תכנית מיוחדת המאפשרת בחינה מעמיקה של בריאות הילד והתפתחותו, לצד מענה לכל מה שמטריד ומעסיקה הורים הנקראת - "ביקור בריא". מטרת התכנית: מעקב אחר התפתחות הילד בכל התחומים: חברתית, מוטורית, תזונתית, גדילה ועוד. ההתפתחות התקינה של ילדינו משתנה מיום ליום, ולכן חשוב לעקוב ולשים לב. בשירות "ביקור בריא" של מאוחדת, תוכלו לקבל מענה לכל השאלות על ההתפתחות התקינה, עם מיטב המומחים בארץ

הכתבה בשיתוף קופת חולים מאוחדת. החומר בכתבה באדיבותו של ד"ר אביטל מתן, רופא שיניים ארצי, מאוחדת

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר