העולם עוקב

סחף ימני: אוסטריה תבחר בנשיא אנטישמי?

גל התמורות המלווה את אירופה בשנה האחרונה, לא פוסח על אוסטריה, שם נערך הסיבוב השני בבחירות לנשיאות. המועמד המוביל - אנטישמי ואיש ימין קיצוני. היהודים חוששים (חדשות)

(צילום: שאטרסטוק)

גל התמורות המלווה את אירופה בשנה האחרונה, לא פוסח על אוסטריה, שם נערך היום (ראשון) הסיבוב השני בבחירות לנשיאות. הסיבוב הקודם של הבחירות בוטל בעקבות טענות לאי סדרים, לאחר שמועמד השמאל אלכסנדר ון דר בלן, איש מפלגת הירוקים לשעבר, ניצח את הבחירות בפער קטן יחסית.

המועמד המוביל כעת בבחירות, שעל פי הסקרים נראה כי ינצח אותן, הוא נורברט הופר - איש ימין קיצוני ממפלגת החירות (FPOe). ניצחונו, במידה ויתרחש, יחזק את הגל האנטי-ממסדי ששוטף לאחרונה מדינות רבות בעולם, דוגמת ארצות הברית שם ניצח את הבחירות דונלד טראמפ. ניצחונו של הופר עשוי לעורר את הגל הימני במדינות נוספות באירופה דוגמת איטליה וצרפת, שם ייערכו בחירות בעוד כחמישה חודשים.

מי אתה נורברט הופר?

הופר, צעיר יחסית בן ארבעים וחמש, הוא איש ימין קיצוני בעל אג'נדה ברורה נגד המהגרים והשמאל האירופי שאפשר לטענתו את שטיפת היבשת במוסלמים. הוא חובב כלי נשק מושבע וקורא לאזרחי אוסטריה לעשות כל שביכולתם בכדי להיפטר מהממסד המושחת. הופר לא שולל כלל התקרבות לרוסיה והעתקת הברקזיט מבריטניה גם לאוסטריה, הוא ממקד את מלחמתו בקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל.

ניצחון של הופר באוסטריה ימריץ את תנועות הימין באירופה להשתלט מחדש על השלטון, בעיקר באיטליה, בצרפת ואולי גם בגרמניה.

עליית הימין באירופה מדירה שינה מעיני מנהיגי הקהילה היהודית באירופה. חלקם סיפרו כי הם "מקבלים פלשבק מערב מלחמת העולם השנייה", אז מפלגות הימין קיבלו אהדה בעיקר בקרב הצעירים שסבלו מאבטלה וממצב כלכלי ירוד.

לא ניתן שלא לשכוח שאת מפלגת החירות אותה מייצג הופר הקימו ניאו-נאצים לשעבר, שלא נראה ש"חזרו בתשובה" ושבו מדעותיהם. בקהילה היהודית באוסטריה הביעו תמיכה גלויה בוון דר בלן, המועמד העצמאי הנחשב לשמאלן שניצח בסיבוב הראשון. אך כאמור, הבחירות בוטלו בגלל טענות לאי סדרים.

בשל הטענות נגד הופר כי הוא אנטישמי וגזען, הוא נמנע במהלך כל הקמפיין שלו להשתמש ברטוריקה מופרעת וניגן על מתרי האוסטרי המסכן. הוא הרבה לדבר על ההגירה, על האבטלה הגואה ועל המצב הכלכלי הירוד. אך למרות המתינות היחסית, מתנגדיו טוענים שדעותיו לא השתנו.

ומה קורה באיטליה?

אוסטריה לא לבדה. באיטליה נערך משאל עם שעלול להגביר את גלי הזעזוע הפוליטיים באירופה ואף להביא לטלטלה משמעותית בשווקים הפיננסים. המשאל באיטליה יכריע האם יהיה "כן" למתן כוח לממשלה בראשות מתאו רנצי והמשך האינטגרציה בגוש האירו; או "לא" לבדלנות וככל הנראה בחירות כלליות חדשות.

הסקרים בארץ המגף מצביעים על רוב נגד השינויים המבניים שמציע ראש הממשלה רנצי, אך באירופה חוששים שאם רנצי לא יקבל את המנדט מהעם הוא יתפטר מתפקידו ואיטליה תעמוד בפני שתי אפשרויות - או שהנשיא ימנה ממשלה זמנית טכנוקרטית, או שיוחלט על בחירות כלליות.

בתרחיש של בחירות כלליות, החשש הוא שמפלגת הימין הפופוליסטית "חמשת הכוכבים", שדוגלת בפרישתה של איטליה מהאיחוד האירופי, תזכה בבחירות ותסלול את הדרך לפרישת איטליה מהאיחוד.

אירופה לקראת מהלך משמעותי? ימים ואולי חודשים ספורים יגידו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר