בריאים עם מאוחדת

האם להדביק כתר על הראש או על השיניים?

אם יש משהו שמשותף לכל בני האדם הוא הפחד מביקור אצל רופא השיניים. מצד שני, אנחנו לא עושים כלום כדי להימנע מביקור שכזה. לפני שאתה מדביק כתר על השן בצורה עצמאית ולא אצל רופא, כדאי שתקרא את מה שהכנו בשיתוף ד"ר מתן אביטל, רופא שיניים ראשי במאוחדת (בריאות, שיווקי)

עדיף כתר על הראש מאשר על השיניים. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אם יש משהו שמשתוף לכל בני האדם, מזרח מערב, מבוגרים וצעירים, כולנו מאוחדים במחשבה אחת: אנחנו לא כל-כך אוהבים להגיע לרופא שיניים.

כן, החוויה המפחידה שמלווה אותנו מילדות נמשכת לאורך כל חיינו. אבל מאידך, אנחנו לא כל-כך מקפידים לא לעשות כל מה שניתן כדי להימנע מהביקור החשוב.

למשל, בדיקות תקופתיות, להגיע מדי פעם לבדיקה שגרתית כדי לאתר מוקדים בעייתים הדורשים טיפול, לפני שמגיע הכאב הנורא שכולנו מכירים.

ואז מה קורה? נוצרים חורים עקב סתימות שקרסו, כתרים נופלים, דלקות חינכיים ועוד ועוד. אז מה אנחנו עושים? מחפשים פיתרון קל בחנות הקרובה לביתנו, ורוכשים מוצרים שנותנים פיתרון עצמאי ("רק לא רופא שיניים").

אז רגע לפני שאתם משלמים בקופה, הכנו לכם בשיתוף ד"ר מתן אביטל, רופא שיניים ראשי במאוחדת, על מה צריך לשים לב, מה טוב ומה לא, ואיך בכל זאת לתחזק את השיניים שלנו כמו שצריך.

פתרונות זמניים לכל דורש

לא פעם אנחנו מתפתים למוצרים שניתנים לרכישה על המדף ומביאים פתרון זמני ומהיר לכל בעיות השיניים. המוצרים שונים ומגוונים, מטבליות וחומרי שטיפה ועד מברשות שיניים מוזרות בצורתן.

ישנם גם מוצרים שנראים לנו "מקצועיים", כמו סט בדיקת שיניים עצמית המכיל מראה וכלים נוספים, מכשירי ליטוש חשמליים, ואפילו חומרי הדבקה לכתרים וסתימות זמניות לשיניים שנתגלה בהן חור.

אותו "טיפול ביתי" יכול לתת לנו תחושה של פתירת הכאבים ושהנה, הצלחנו להימנע ולדחות את הפגישה עם רופא השיניים. אבל עלינו לדעת ולהכיר את הסכנות הרבות בטיפול עצמאי שכזה.

למשל, הדבקת כתרים בדבק הנקנה בבית מרקחת יכולה לגרם לשינוי גובה וטראומה למשנן. עודפי דבק יכולים לפגוע במערכת מסב השן ובחניכיים עד נסיגתן ופגיעה - לעיתים בלתי הפיכה - ברקמה התומכת את השיניים עד לאובדנן.

הסכנה יכולה להיות אפילו חמורה יותר: הדבקת כתר לא בצורה טובה יכולה לגרום לנפילתו בזמן אכילה ולגרום נזק עד שבר לשן, או חמור מכך - לנפילתו בזמן שינה תוך סיכון לבליעתו או לאספירציה (שאיבה למערכת הנשימה).

גם עם סתימות לא כדאי לנו להסתבך. כאשר אנחנו מנסים לאטום את החור בשן עם סתימות זמניות, הן עלולות להיות מונחות בצורה בלתי מקצועית, ללא ניקוי שיירי מזון ועששת, וללא אטימה טובה יכולות להאיץ את תהליך ריקבון השן עד צורך בטיפול רדיקאלי (כמו טיפול שורש וכתר) ולא שמרני (כמו סתימה). בחללים הקרובים לרקמת החניכיים ייתכן גירוי שלהן עד דלקת ונסיגה.

כך שאמנם הפתרונות הזמניים מרגיעים את הכאב ונותנים לנו תחושה של סוף הבעייה, אבל התוצאות יכולות להיות חמורות.

תחזוקת שיניים ביתית

אז כן, אנחנו לא נקנה יותר "טיפולים ביתיים" לבעיות השיניים שלנו. אבל זה לא אומר שגם התחזוקה הטבעית והבסיסית נקייה מפגמים. כן, גם עם משחות ומי פה יכולים פגמים.

שטיפות ומשחות (לא משחות שיניים "הרגילות") מכילות חומרים שונים, לעיתים אנטיביוטיים או אחרים העלולים לגרום, בשימוש ממושך, לשינויים בקטרי אלים ולצביעת השיניים. ד"ר אביטל מוסיף: "מניסיוני, רבים המקרים בהם נתנו חומרי שטיפה ללא כל צורך רפואי".

אז עם כל הבעיות האלה, מה עושים? לא נטפל בשיניים? אז התשובה לכך היא ברורה: צריך לטפל ולתחזק את השיניים, ואין באמור למעלה לפטור אותנו מטיפול עצמי ותחזוקתי. תהליך הטיפול הדנטלי הינו שותפות בין רופא השיניים, המאבחן, מייעץ ומטפל, לבין המטופל, השומר ומתחזק. שיתוף פעולה זה הוא המפתח למשנן שמור, בריא ואסתטי לאורך שנים.

כשמדובר על תחזוקה עצמית יש להבדיל בין מצבי מניעה שונים וזאת לפי הנטייה הפתולוגית שאובחנה על ידי הרופא המטפל:

כאשר יש נטייה לעששת או למחלת חניכיים יש חשיבות מרובה בסילוק שיירי מזון וחיידקים תוך שימוש במברשת שיניים מתאימה ואביזרים נלווים: חוט דנטלי, קיסמים אנטומיים.

במקרים בהם יש נטייה ברורה למחלת חניכיים יש, בראש ובראשונה להקפיד על טיפול תחזוקתי על ידי שיננית מוסמכת בליווי רופא שיניים. לפי המלצה, יש להשתמש במכשור נוסף: מברשות ייעודיות המתאימות למרווחים בין השיניים, סטימולטור לחניכיים וכדומה.

בבתי מרקחת ניתן למצוא תכשירים נוספים, המאפשרים תחזוקה של תותבות: אין כל מניעה להשתמש בהם, אך גם זאת, לאחר קבלת חוות דעת מהרופא המטפל: חמרי הדבקה לתותבות, טבליות השריה לניקוי וחיטוי ועוד.

נסכם ונאמר כי אין מנוס מביקור תדיר אצל רופא השיניים. יש לזכור, כי באם, במצב חרום, נוצר אילוץ להשתמש בתכשיר זה או אחר, בשום פנים ואופן אינו מחליף טיפול מקצועי על ידי רופא השיניים.

אם אתה בכל זאת חייב להדביק כתר, שים אותו על הראש ולא על השיניים שיכולות להיפגע ללא טיפול מקצועי...

הכתבה נערכה בשיתוף מאוחדת. תוכן הכתבה על פי ד"ר מתן אביטל, מומחה לשיקום הפה, רופא שיניים ראשי, מאוחדת

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר