בריאים עם מאוחדת

איך לשמור על הילדים מעקיצות? עשה ואל תעשה

הגיע החורף וחשבתם שנגמרו העקיצות ותוכלו לישון בשלווה? זה לא בהכרח נכון. אין מקום סודי אליו בורחים בעלי הכנף המעצבנים, והם עדיין מחכים לכל רגע להפריע לנו. איך בכל זאת מקלים את כאב העקיצה? ומה עם דבורים ועקרבים? (אל תפספסו, שיווקי)

יתושים אורבים לעקיצה גם בחורף. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

למה ישנם יתושים בעולם, למי זה טוב? תשובה לכך כנראה לא נקבל לעולם. אם יש משהו שמשותף לכל יצורי האנוש על כדור הארץ הוא כאב העקיצה שמלווה אותנו מילדות לבגרות. אנחנו בעצם חיים בין עקיצה לעקיצה.

וכן, תמיד יש את האחד הזה שבכלל אף פעם לא נעקץ, ורק אנחנו נעקצים. מזגנים, מאווררים, משחות, תרופות סבתא, מה לא ניסינו כדי להימנע מהעקיצה. לרגע אחד היינו בטוחים שהנה, הצלחנו, אנחנו מוגנים...הסוף ידוע.

כנראה שלא נצליח לעולם להימנע לחולטין מעקיצת יתושים, אבל איך אפשר בכל זאת לצמצם את המטרד המציק?

כשנמצאים בחוץ, מומלץ למרוח על העור תכשירים (המאושרים לשימוש) לדחיית יתושים.יש למרוח כמויות קטנות בצורת פס לאורך הידיים והרגליים, ולהיזהר ממריחה בקרבת העיניים, הפה והנחיריים.

בעונת החורף, כאשר נמצאים לרוב בבית (בני אדם ויתושים כאחד), כדאי להתקין רשתות על החלונות ולהשתמש גם בתכשירים מאושרים לדחיית יתושים.

ואם כבר נעקצנו - כדי להקל על תחושת הכאב והאדמומיות, יש לקרר את אזור העקיצה. ניתן גם למרוח משחות על בסיס אנטי היסטמיני להפחתת הגירוי המקומי. משחות היפוארלגניות, המכילות אלוורה או פרופוליס, מומלצות גם כן להרגעת האיזור.

ואם עוד לא שמעתם על תרופות סבתא, תתפלאו אבל לפעמים הן גם עובדות: דבש, חומץ, אבקת סודה לשתייה מעורבבת במעט מים, עלי בזיליקום כתושים, מיץ לימון ואפילו קליפת בננה. נסו וספרו.

אם פגשתם דבורה, אל תבהילו אותה. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

רגע, ומה עם עקיצות דבורים?

אז קודם כל, אצל דבורים, להבדיל מיתושים, אקט העקיצה הוא רפלקס של הישרדות כאשר הם מרגישים מאוימים.

יש להבחין בין הדבורה לדבור: הדבורה עוקצת פעם אחת ומתה, ואילו הדבור יכול לעקוץ ולהמשיך בחייו. הדבור גם מעניק לנו בעקיצתו כמות רעל גבוהה יותר מאשר הדבורה. אבל בגלל שהעוקץ הדבורה נשאר בפנים הגוף לאחר העקיצה, התופעה יכולה להיות לא פחות כואבת מאשר אצל הדבור, כי גוף האדם צריך להתמודד עם גוף זר שחדר אליו.

התגובה הפיזיולוגית לעקיצה משלבת נפיחות וכאב, אבל אין צורך להיבהל. קררו את המקום על ידי הנחת קרח על העקיצה, או משחה אנטי היסטמינית, ואחרי כמה שעות התסמינים יתחילו לעבור.

ומי שארלגי לעקיצות? במקרה של עקיצה אצל אלרגים, עלולה להופיע נפיחות באיזורים קריטיים לנשימה: שפתיים, לשון ומיתרי קול, המלווה בקוצר נשימה והזעת יתר. במקרה כזה יש להבהיל את הנעקץ לבית חולים.

אז איך נמנעים מעקיצת דבורה? קודם כל אם פגשתם דבורה, אל תבהילו אותה בתנועות חדות אלא התרחקו ממנה בנחת. ביציאה לטבע כדאי ללבוש בגדים ארוכים ולא להתיישב ליד שאריות אוכל או בקרבת פחי אשפה פתוחים.

להזהיר את הילדים מעקיצות מסוכנות בחוץ. אילוסטרציה. צילום: Nati Shohat/Flash90

אמנם בימי החורף הילדים פחות בחוץ, וגם הסכנות מעקיצות של עקרבים נדירות הרבה יותר, אבל הכללים מאד פשוטים: הזכירו לילדכם לא להפוך אבנים חשופות ולא להכניס ידיים לחורים בקרקע, בין סלעים ועצים. במקרה של עקיצת עקרב יש להרגיע את הנפגע ולהימנע מלהזיז אותו, לקבע ולקרר את האיבר הנגוע ולפנות מיד לבית חולים.

הכתבה נערכה בשיתוף מאוחדת. תוכן הכתבה על פי קרן מאירוביץ, אחות בריאות הציבור, מאוחדת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר