בריאים עם מאוחדת

אל תתנו לשפעת להשפיע - מדריך למתחסן המתחיל

כל חורף מגיעה לארצנו האורחת החביבה: השפעת העונתית והמוכרת, כאשר ברוב המקרים המחלה נמשכת יומיים עד שבוע ומוציאה אותנו מהשגרה ישר למיטה ולכמות טישו בלתי נגמרת. אז מה עושים? מתחסנים? (בריאות, שיווקי)

האם גם ילדים כדאי לחסן נגד שפעת? אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

כל חורף מגיעה לארצנו האורחת החביבה: השפעת העונתית והמוכרת, כאשר ברוב המקרים המחלה נמשכת יומיים עד שבוע ומוציאה אותנו מהשגרה ישר למיטה ולכמות טישו בלתי נגמרת.

מכירים את זה? מתחילים להרגיש את התסמינים לאט לאט: חום, חולשה בגוף, שיעול וכאב שרירים. לרוב, המחלה לא נשארת איתנו לאורך זמן ונעלמת לאחר טיפול נקודתי . אבל אל תטעו בה: השפעת אינה מחלת חורף קלה, היא יכולה להפוך ברגע את עורה.

השפעת יכולה לגרום לסיבוכים ואפילו לתמותה בקרב בעלי קבוצת סיכון, וגם להחמיר את מצבם של חולים במחלות כרוניות. גם מי שבריא בדרך-כלל ואינו נמצא בקבוצת סיכון, לא כדאי לו להסתבך עם השפעת ולחטוף על הדרך גם דלקת ריאות. ככה יוצא שאמנם השפעת נראית לנו קלה ומהירה, אבל בכל שנה מתים מאוכלוסיית ישראל כמה עשרות אנשים שלא חוסנו.

אז הכנו לכם בשיתוף מאוחדת, מדריך מיוחד על השפעת. איך נדבקים, למי כדאי להתחסן, תופעות הלוואי בחיסון, וכל מה שצריך לדעת על ילדים ושפעת, כל השאלות וכל התשובות מד"ר אסף טוקר, מנהל רפואי של מחוז דרום במאוחדת.

אז איך בכלל נדבקים בשפעת?

השפעת מגיעה אלינו דרך וירוס (האינפלואנזה) שנמצא בהפרשות של דרכי הנשימה. כאשר מישהו שחולה משתעל, מתפזרות באוויר טיפות זעירות שמכילות את הוירוס ויכולות להגיע אלינו בכל רגע נתון. לא סתם אומרים לנו לשים יד על הפה...

קינוח האף או נגיעה באיזור הפה והאף מעבירים את הווירוס אל הממחטה וכפות הידיים, והלאה עד לחפצים שנוגעים בהם.

יש דרך למנוע זאת? כן, מתחסנים עוד לפני שמתחיל החורף. מבנה הווירוס משתנה משנה ולשנה ולכן יש להתחסן בכל שנה מחדש, ועדיף כבר לפני שהחורף מגיע ממש (החל מחודש אוקטובר).

ככה תימנעו מלהידבק (ולהדביק...):

ישנם כללים פשוטים שבאמצעותם ניתן לצמצמם באופן משמעותי את הסיכון שבהידבקות במחלות הזיהומיות של החורף בכלל ובשפעת בפרט.

היגיינה: הקפידו לרחוץ ידיים לפני כל ארוחה, ולאחר כל שיעול, עיטוש או קינוח האף. בנוסף, קחו אתכם תמיד מכשיר אנטי-בקטריאלי על בסיס אלכוהול, המאפשר לטהר את הידיים בכל עת.

אפצ'י נכון. כאשר מתעטשים ומשתעלים עשו זאת לתוך ממחטת נייר. אם אין לכם בשלוף טישו, לפחות תתעטשו אל המרפק - ולא אל כף היד. לאחר הקינוח, זרקו מיד לפח את ממחטות הנייר המשומשות.

שמרו מרחק. אתם רואים אדם משתעל או עומד להתעטש? שמרו מרחק של מטר לפחות מהם. אם כבר חליתם בשפעת, השתדלו לא להדביק בכוונה את שאר המשפחה - "תמות נפשי עם פלישתים", אם אני חולה אז לפחות שגם הם יחלו - אלא צמצמו ככל הניתן את המגע עם שאר בני הבית. עדיף להתמקם בחדר נפרד ועם חלון פתוח. תישארו בבית ותנוחו, אל תלכו לעבודה ואם הילד חולה אל תשלחו אותו לבית ספר או לגן.

שמרו מרחק של מטר לפחות ממתעטשים. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

ואם כבר חלינו, מה עושים עכשיו?

אם השפעת כבר השיגה אתכם, תוכלו עדיין להקל על התסמינים. איך? נחים והרבה. שותים בעיקר מים, אבל אפשר גם תה ומשקאות חמים כדי להקל על הגרון. ניתן גם ליטול תרופות להורדת החום והכאבים כדי להקל על התסמינים.

ישנם תסמינים שברגע שהם מופיעים ישנו צורך בטיפול רפואי דחוף. איך תדעו? ישנם תסמינים שמעידים על סיבוכים בשפעת ושישנו צורך בטיפול רפואי.

לפעמים אנו חשים שיפור במחלה, כמו למשל שהכאב ראש והחולשה עוברים - אבל עדיין מופיעים חום ושיעולים. כמו גם הקאות חוזרות ונשנות, או שיעול דמי. במידה וכך ישנו צורך בטיפול רפואי מעבר לטיפול נקודתי בתסמינים.

בנוסף, גם סחרחורות פתאומיות או פרכוסים מעידים שהשפעת רוצה להתיישב קבע אצליכם, ואפילו בילבול ואי-שקט בזמן המחלה מעידים על סיבוכים אפשריים וצורך בטיפול רפואי. בנוסף, גם לחץ וכאבים בחזה או קשיי נשימה - כל אלו מצריכים תשומת לב אצל רופא.

כאשר החולה הוא ילד ישנם תסמינים נוספים שברגע שהם מופיעים ישנו צורך לפינוי בטיפול רפואי. מעבר לקושי בנשימה שימו לב האם לילד יש נשימה מהירה, או שהעור מתחיל להכחיל או להאפיר. קשיים בשתיית נוזלים או מיעוט בנתינת שתן.

שימו לב בנוסף באם לילד יש הקאות חוזרות ונשנות, או הופעות חוזרות של חום ושיעולים גם לאחר שישנם שיפורים בתסמיני השפעת. האם הילד משדר אפאטיות, או שישנם פרכוסים ושינויים במצב ההכרה.

גם כאשר הילד נמצא באי-שקט או בבכי ממושך, המצב מעיד על צורך בטיפול רפואי, כמו גם טיפול ארוך טווח באספירין. בכל אלו אל תהססו ואל תסכנו את מצבו.

אם אני בריא לגמרי, אז למה להתחסן?

כדי להקפיד על אורח חיים בריא ולהימנע מהמחלה, יש צורך בחיסון מוקדם. כן, גם אנשים בריאים לגמרי יכולים להידבק בשפעת וגם אנשים בריאים יכולים לסבול מסיבוכי המחלה השונים.

כאשר מתחסנים, אתם גם מחזקים גם את כל מי שבסביבתכם. כדי שהווירוס יתפשט יש צורך באדם הנושא את הנגיף ואדם שני שאינו מחוסן - זה כל הסיפור. לכן החיסון יכול למנוע את התפשטות המחלה וסיבוכיה בחברה. עזרה הדדית.

יש לציין שהחיסונים אינם מסובכים ויקרים: חיסון לשפעת הוא פשוט, זמין וללא תשלום והוא גם ללא תופעות לוואי משמעותיות.

שר הבריאות ליצמן מתחסן לשפעת החזירים ב2010. צילום: Abir Sultan/Flash 90

כולם יכולים להתחסן? גם ילדים ונשים הרות?

ההמלצה היא גורפת: לכולם כדאי להתחסן, וישנן קבוצות שעבורן כדאי אפילו יותר כמו ילדים מגיל חצי שנה ואנשים מבוגרים, וחולים הסובלים ממחלות כרוניות.

לגבי נשים הרות, רק לאחרונה נערך מחקר ביבשת הרחוקה אוסטרליה, ונמצא שיש קשר בין חיסון האם בזמן ההריון (בשליש השלישי) לבין הפחתת הסיכויים למחלות בדרכי הנשימה אצל התינוק בחצי שנה הראשונה לחייו.

ומה עם תופעות הלוואי שיש בחיסון?

חיסונים נגד שפעת ניתנו לעשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם כבר קרוב לחמישים שנה. אחרי המתחסנים מתבצעים מעקבים רבים על-ידי משרדי הבריאות במדינות השונות ומעולם לא תועדה תופעת לוואי חמורה בשפעת. הסיבה לכך היא כי החיסון מתבצע על-ידי וירוס מומת ועל כן אין כמעט תופעות לוואי לחיסון.

אבל כן, ישנן תופעות לוואי שכיחות לחיסונים שכוללות כאבים, נפיחות ואדמומיות במקום ההזרקה, ולמרבה האירוניה גם סימנים קלים של שפעת (חום נמוך, נזלת וכאבי שרירים). תופעות אלו חולפות לאחר יממה.

אם אתם חושבים שמגיע לכם ולילדים שלכם חורף נעים ורגוע, בלי כל השיעולים, המדחומים, והבלאגן שמגיע מהשפעת - חסנו אותם וככה תמנעו מהם סבל וסיבוכים מיותרים.

ובכלל, חשוב להתכונן לכל שלבי ההתפתחות של ילדכם, ולהבין כיצד ניתן להתמודד גם עם מחלות חורף למינהן. במאוחדת, ישנה תכנית מיוחדת עבור הדרכה ועזרה מקצועית - "ביקור בריא". מטרת התכנית למעקב על התפתחות הילד בכל התחומים: בריאותית, חברתית, מוטורית, תזונה ועוד.

אורח החיים של הילד משתנה מיום ליום ולכן יש לעקוב ולשים לב גם ובייחוד בחורף. כיצד לשמור על הילד מפני השפעת? כיצד לחסן אותו ממחלות זיהומיות? בשירות "ביקור בריא" של מאוחדת, תוכלו לקבל מענה לכל השאלות על ההתפתחות התקינה, עם מיטב המומחים בארץ.

הכתבה נערכה בשיתוף מאוחדת. תוכן הכתבה על פי ד"ר אסף טוקר, מנהל רפואי של מחוז דרום במאוחדת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר