החטא ועונשו

העונש של נוחי דנקנר: שנתיים מאסר בפועל

איש העסקים נוחי דנקנר שהורשע בהרצת מניות הולך לכלא לשנתיים מאסר בפועל. השופט: "מידת הפגיעה בערכים שפורטו היא חמורה, אין מדובר במעידה חד-פעמית" (בארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
דנקנר בבית המשפט, הבוקר (צילום: Roy Alima/Flash90)

הולך לכלא: בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (שני) שנתיים מאסר על איש העסקים נוחי דנקנר בשל פרשת הרצת המניות בה היה מעורב. השופט חאלד כבוב, שגזר את עונשו של דנקנר, השית עליו בנוסף קנס של 800 אלף שקל.

דנקנר הורשע כבר לפני כמה חודשים בהרצת מניית אי.די.בי אחזקות, כדי לסייע להנפקה שביצע בפברואר 2012. מקורבו של דנקנר, בנקאי ההשקעות והבעלים של חברת ISP איתי שטרום, שעל פי כתב האישום הוציא לפועל את התוכנית של דנקנר, הורשע אף הוא.

השופט כבוב ציין בהקראת גזר הדין את מאות מכתבי ההוקרה שקיבל דנקנר, אולם הדגיש בהחלטתו כי "מידת הפגיעה בערכים שפורטו היא חמורה ומשמעותית. העבירות בוצעו על ידי מי שהיה באותם ימים הדמות המוכרת בישראל ובשוק ההון בפרט. אין מדובר במעידה חד-פעמית, אלו מעשים שנעשו על ידי הנאשמים במשך שלושה ימי מסחר. קשה לאמוד במדויק את הנזק של משקיעים מהציבור, אך אין זה קשה לקבוע כי הנאשמים פגעו בעיקרון הבסיסי של שוק הון יעיל והגון".

השופט הוסיף בדבריו כי "לא הוכח בפניי כי דנקנר איבד את כל הונו וירד מנכסיו", זאת למרות דבריו של דנקנר שביקש להמתיק בעונשו ואמר: "המעמד הזה קשה לי מאוד. מה יש לו לאדם מלבד שמו הטוב? השנים האחרונות היו קשות מאוד מאוד. נפגעו שמי וכבודי, ירדתי מנכסיי. נותרתי בעל חוב עצום למערכת הבנקאית, ואפעל לשלמו. כבודו, הרשה לי לבקש ממך חמלה".

דנקנר הורשע בכל העבירות שיוחסו לו בכתב האישום - השפעה בדרכי תרמית על תנודות שערי נייר ערך, הנעה או ניסיון להניע לרכוש ניירות ערך, שתי עבירות דיווח ואיסור עשיית פעולה ברכוש אסור. שטרום הורשע השפעה בדרכי תרמית על תנודות שערי נייר ערך, הנעה או ניסיון להניע לרכוש ניירות ערך ואיסור עשיית פעולה ברכוש אסור. הוא זוכה מהעבירה שיוחסה לו באישום השני, של הדחה בחקירה.

על פי הכרעת הדין, בסמוך להנפקה שבה גייסה אי.די.בי 321 מיליון שקל מהציבור, סיכמו ביניהם דנקנר ושטרום שהאחרון יבצע רכישות בהיקפים גדולים של מניות אי.די.בי בבורסה, במטרה למנוע את המשך ירידת שער מניית החברה ולהעלותו ולהציג מצג של התעניינות במניה מצד קונים משמעותיים. הרצת מניות, הידועה גם כהשפעה בתרמית על שער המניות, היא דרך בלתי חוקית להשפיע על מחירי מניות הנסחרות בבורסה לניירות ערך.

"מצאתי כי משקלן המצטבר של הראיות הנסיבתיות שהוצגו בפני בית המשפט והממצאים על בסיסן מובילים למסקנה הגיונית אחת ויחידה שאין בילתה של פליליות מעשי הנאשמים", כתב השופט בהכרעת הדין ביולי, "הנאשמים פעלו באופן משותף ומתואם לתמיכה בשער מניית אי.די.בי - פעילות שמטרתה העיקרית הגדלת מחזור המסחר במניה ומניעת ירידת שער המניה, כמו גם העברת מסר לשוק שישנם גורמים חסרי עניין שקונים ומוכרים את הנייר ללא מניע פסול".

בשלב הטיעונים לעונש הציג פרקליטו של דנקנר מכתב שכתב הנשיא לשעבר שמעון פרס ימים לפני מותו, ובו נכתב כי "נוחי היה מופיע ביוזמתו כדי לגבור על המצוקה, ולהושיט יד למשפחות שנפגעו ממעשי טרור". כזכור, קיבל דנקנר גם את תמיכתו של הרב דוד גרוסמן ששיבח את תרומותיו הרבות של דנקנר.

העונש המקסימלי על העבירות בהן הורשע דנקנר הוא חמש שנות מאסר בפועל. בדיוני הטיעונים לעונש הפרקליטות דרשה להטיל עליו לפחות שלוש שנות מאסר בפועל, ועל שטרום בין שנתיים וחצי ל-4.5 שנות מאסר בפועל. סנגוריהם ביקשו עונש שינוע בין כמה חודשי עבודות שירות לכמה חודשי מאסר, אך כאמור השופט החליט לגזור על דנקנר מאסר של שנתיים בפועל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר