אאא

ראש השנה, כמו כל שאר חגי ישראל, מתאפיין בסעודת ליל חג גדולה. בארוחה זו נוהגים לאכול מאכלים המסמלים את התקוות והמשאלות לקראת השנה החדשה.

חלק מהמשמעויות הסמליות נגזרות מטעמן של המאכלים, משמעויות אחרות נגזרות משמות של המאכלים,  או מצורתם. אך מלבד משמעויות סמליות, לכל מאכל יש גם תרומה לתזונה שלנו.

להלן סקירה קצרה של כמה ממאכלי החג הבולטים. 

תמר

הסימן: תקווה לגאולה. המשמעות הסמלית של התמר נגזרת משמו, כמו שנכתב בשולחן ערוך: תמר - כדי ש"יתמו אויבנו"

הסימון התזונתי: 100 גרם תמרים טריים מכילים: 146 קלוריות, 1 גרם חלבון, 0.2 גרם שומן, 35 גרם פחמימות זמינות, 1 גרם ברזל, 350 מ"ג אשלגן ו- 2 מ"ג נתרן.

יתמו אויבינו בחלבונים וסיבים. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק
יתמו אויבינו בחלבונים וסיבים. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

100 גרם תמרים יבשים מכילים: 270 קלוריות, 225 מ"ג סידן, 4 מ"ג ברזל, 750 מ"ג אשלגן ו- 15 מ"ג נתרן

התמר הוא חטיף טבעי עתיר קלורי. תמרים מכילים אחוזי חלבון וסיבים תזונתיים גבוהים בהשוואה למרבית הפירות, אשר תורמים לתחושת השובע, מסייעים בהפחתת רמות השומנים בדם ומשפרים את פעילות מערכת העיכול. כמו כן התמרים עשירים בנוגדי חמצון ובמינרלים חשובים כמו זרחן, סידן ומגנזיום, באבץ - הנחוץ לעור בריא, להחלמת פצעים וגדילה, ובאשלגן - המסייע לאיזון לחץ דם וחשוב לתפקוד תקין של התאים, מערכת העצבים ומערכת השרירים.

התמרים מכילים סוכרים המספקים אנרגיה זמינה לגוף ומהווים מקור לפחמימה קלה לעיכול עם אינדקס גליקמי בינוני, תכונות אלה הופכות אותם לאכילה לפני, במהלך ובסוף אימון גופני.

בקיצור, לפשוטים שבינינו: התמר הוא פרי בריא ומזין בעל ערך תזונתי גבוה. מומלץ תמיד, בכל מצב ולא רק בר"ה…

 דבש

הסימןמשאלה לשנה מתוקה. המשמעות הסמלית של הדבש נגזרת מטעמו המתוק ולכן נוהגים לאכול מאכלים טבולים בדבש כמו חלה ותפוח כדי שיסמלו את התחדשותה של שנה טובה ומתוקה.

 הסימון התזונתי:  100 גרם דבש מכילים: 320 קלוריות, 0.3 גרם חלבון, 5.79 גרם פחמימות זמינות.

הדבש הוא צוף הפרחים אותו מלקטות ומעבדות הדבורים. מתיקותו נובעת מתכולת הגלוקוזה (סוכר ענבים) והפרוקטוזה (סוכר הפירות) שבו, שמקורם בפירוק הסוכר הרגיל (הסוכרוזה) בגוף הדבורה. טעמו וצבעו של הדבש נקבעים בהתאם לסוג הפרחים מהם ניזונו הדבורים.

הדבש מכיל כ- 20% מים וכמות מזערית של מרכיבים תזונתיים נוספים ומתאפיין בכמות גדולה של פחמימות פשוטות. הדבש עני באבות מזון ואין לו ערך תזונתי גבוה מבחינת ויטמינים, מינרלים, חלבונים וכו'. הוא "מצטיין" בעושר רב של סוכרים פשוטים התורמים לגוף קלוריות בלבד. מצד שני זהו מקור קלוריות עשיר המתעכל בקלות על ידי הגוף ומספק במהירות אנרגיה זמינה. בשל הריכוז האוסומטי הגבוה ודרגת חומציות נמוכה, הדבש מעכב באופן פעיל התפתחות חיידקים.

בקיצור, לפשוטים שבינינו: אל תפריזו בכמויות הדבש שעל החלה. נכון שאתם רוצים שנה טובה ומתוקה, אך קחו בחשבון שהיא תהיה גם עתירת קלוריות. 

מיץ רימונים לשנה בריאה. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק
מיץ רימונים לשנה בריאה. אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

רימון

הסימןשאיפה להתעלות. המשמעות הסמלית של הרימון קשורה למראה הפרי שמהמספר הרב של גרגיריו נגזרה הברכה "שירבו זכויותינו כרימון".

הסימון התזונתי:  100 מ"ל מיץ רימונים מכילים:  63 קלוריות, 0.4 גרם חלבון, 0.1 גרם שומן, 15 גרם פחמימות, 240 מ"ג אשלגן ו- 5 מ"ג ויטמין c.

הרימון מורכב מ- 85% מים ו- 10% סוכר, אך מכיל שפע של טאנינים הידועים כנוגדי חמצון חזקים שתורמים לשיפור תפקוד הלב וכלי הדם. מחקר באוניברסיטת קליפורניה גילה ששתיית מיץ רימון בריאה יותר מאכילת הפרי עצמו, כיוון ש- 70% מנוגדי החמצון משתחררים מהקליפה בזמן הסחיטה. מיץ רימונים משמש פעמים רבות כמשקה מרענן או כתוסף לשיפור הטעם. ברפואה העממית הוא נחשב כיעיל בניקוי הגוף ועוזר בטיפול נגד תולעי מעיים, שלשולים ועוזר בריפוי פצעים בחלל הפה.

בקיצור, לפשוטים שבינינו: בר"ה תאכלו את גרעיני הרימון. אך את מיץ הרימונים מומלץ להכניס לרשימת המכולת שלכם גם בהמשך השנה. טעים, מרענן ומאד בריא.

לסיכום, כולנו מקווים ומייחלים לשנה טובה ומתוקה, מתפללים, מבקשים ונוהגים מנהגי מסורת שמסמלים את השאיפה הזו. אך חשוב לזכור לשמור על תזונה והרגלי אכילה נכונים שללא ספק ישפרו את איכות החיים שלנו בשנה הבאה עלינו לטובה.

הכתבה נערכה בשיתוף מאוחדת. תוכן הכתבה על פי מידע מד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת ואסנת וולפוס סידי -  דיאטנית קלינית, מאוחדת.